Sign in to follow this  
fruggen

Hjælp - 'ny' i det her!

Recommended Posts

Vil gøre det kort og præcist.

Jeg er lige gået i gang med vægttab, ikke fordi jeg er voldsomt tyk, men jeg har bare nydt vinterens indetid lidt for meget.

Jeg er 1,74 høj, og vejer pt 74,2KG (har tabt 4kg på 3 uger) - Det skal lige siges jeg er bredt bygget (bred over skuldrene rent naturligt). Jeg er lige fyldt 17.

Det jeg gør er : Absolut ingen af følgende ting (som jeg har været god til at spise førhen)

- Chips

- Usund drikke (sodavand, saftevand, juice)

- Slik/snacks (dette indebærer også "kiks" i madpakken for eksempel)

Disse mad regler holder jeg strengt, og har holdt det i 3 uger faktisk. Drikker kun vand.

Derudover gør jeg følgende rent træningsmæssigt

- Cykler 3-4 gange om ugen i fitnesscenter, 20minutter per gang (11km ca) - dog kan jeg næsten mærke forskel i min udholdenhed per gang, og øger hele tiden tiden (startede på 12min, nu 20min på 3 uger). Når de 20min er gået er jeg helt død, og har presset mig meget(hvilket vel kun er godt)

- Forskellige øvelser, fx 40 mavebøjninger osv. (hver gang)

- Styrketræner, mest biceps (hver anden gang)

Derudover cykler jeg i skole hver dag (3km hver vej cirka, men på en cykel der sidder fast i gear 18, så sveder meget på den korte tur!)

Maden består som regel sådan her ( en normal dag )

- Morgenmad = En skål havrefras

- Middagsmad = 3-4 rundtommer rugbrød, med spegepølse (- mayo, remo, dressing osv)

- Mellemmåltid (1 æble eller stykke agurk)

- Aftensmad - Variere meget, men typisk for eksempel kartofler med skinkeschnitzel, eller fx cordon bleu med ovnbagte pomfritter..

Det skal dog 'desværre' siges, jeg tit går i byen og drikker, dog kun max 1 gang om ugen, max 3 gange om måneden, men der kan jeg til tider godt drikke en del - det er en ting jeg stortset ikke kan rykke på :-(

Hvad kan jeg gøre for at tabe mig mere, og hvad gør jeg eventuelt forkert???

Og er det jeg gør overhovedet effektivt?

Mvh ;-)

Edited by fruggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det lette, hurtige og mest retvisende svar er naturligvis den gamle gode formel, der lyder, at du skal forbrænde mere, end du indtager. Derfor kan det være en hjælp for dig at finde ud af, hvad du helt præcist får indenbords af energi i løbet af en dag for dernæst så at regne ud, hvor meget du forbrænder.

I forhold til din træning vil det bedste være at kombinere cardio-træning med styrketræning. Altså både have fokus på konditionen og på styrketræningen. Sidstnævnte sætter din forbrænding i vejret efter træningen, og det er vigtigt i forhold til vægtregnskabet. Løb, roning og cykling er alle gode redskaber i forhold til dit mål, men du kan med fordel variere din træning, således at du en gang om ugen indlægger en intervaltræning, da dette virkelig presser kroppen og derved forbrændingen. Der findes masser af programmer, og det er bare at kigge sig omkring på nettet.

Med hensyn til din kost bør du forsøge at skære ned på de kalorierige retter og drikkevarer Det gælder eksempelvis de ovnbagte pomfritter, men i endnu højere grad alkoholen. Du må gøre op med dig selv, hvad der er vigtigt for dig. Hvor meget vil du det her? Med en lav til moderat træningsfrekvens, som det lyder til, du har, er det svært at få ugens kalorieregnskab til at se sundt ud, hvis du brager helt igennem i byen i weekenden.

Det kan sagtens lade sig gøre at gå i byen uden at smadre sin træning. Det kræver bare disciplin, og den del er svær at give råd omkring. Det skal komme indefra.

Mvh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det lette, hurtige og mest retvisende svar er naturligvis den gamle gode formel, der lyder, at du skal forbrænde mere, end du indtager. Derfor kan det være en hjælp for dig at finde ud af, hvad du helt præcist får indenbords af energi i løbet af en dag for dernæst så at regne ud, hvor meget du forbrænder.

I forhold til din træning vil det bedste være at kombinere cardio-træning med styrketræning. Altså både have fokus på konditionen og på styrketræningen. Sidstnævnte sætter din forbrænding i vejret efter træningen, og det er vigtigt i forhold til vægtregnskabet. Løb, roning og cykling er alle gode redskaber i forhold til dit mål, men du kan med fordel variere din træning, således at du en gang om ugen indlægger en intervaltræning, da dette virkelig presser kroppen og derved forbrændingen. Der findes masser af programmer, og det er bare at kigge sig omkring på nettet.

Med hensyn til din kost bør du forsøge at skære ned på de kalorierige retter og drikkevarer Det gælder eksempelvis de ovnbagte pomfritter, men i endnu højere grad alkoholen. Du må gøre op med dig selv, hvad der er vigtigt for dig. Hvor meget vil du det her? Med en lav til moderat træningsfrekvens, som det lyder til, du har, er det svært at få ugens kalorieregnskab til at se sundt ud, hvis du brager helt igennem i byen i weekenden.

Det kan sagtens lade sig gøre at gå i byen uden at smadre sin træning. Det kræver bare disciplin, og den del er svær at give råd omkring. Det skal komme indefra.

Mvh.

100%, og siger mange tak for dine ord.

Jeg spiser meget lidt, og kan stortset se forskel på vægten hver anden/tredje dag, hvilket et super godt. Det du skriver kan jeg 100% godt forstå, men jeg drikker INTET usundt udover alkohol, og i weekenden forsøger jeg at drikke mindre end jeg er vant til, da jeg tit drak mig fra sans og tanke. Når jeg drikker meget, holder jeg mig til det stærke (vodka fx) da jeg tænker det er sundere at drikke 1 dl vodka, end 12 øl.

Opsummeret : Sundere aftensmad, mere træning, mindre alkohol - det er det du mener ikke? :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

100%, og siger mange tak for dine ord.

Jeg spiser meget lidt, og kan stortset se forskel på vægten hver anden/tredje dag, hvilket et super godt. Det du skriver kan jeg 100% godt forstå, men jeg drikker INTET usundt udover alkohol, og i weekenden forsøger jeg at drikke mindre end jeg er vant til, da jeg tit drak mig fra sans og tanke. Når jeg drikker meget, holder jeg mig til det stærke (vodka fx) da jeg tænker det er sundere at drikke 1 dl vodka, end 12 øl.

Opsummeret : Sundere aftensmad, mere træning, mindre alkohol - det er det du mener ikke? :-)

- Og det kan vel ikke være HELT umuligt både at gå i byen fredag, men samtidig være veltrænet? ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil også sige, du skal skære ned på det kalorieholdige, måske rent kalkunkød fremfor Gordon bleu? :)

Derudover tror jeg også du vil kunne vinde meget ved at få fokus på at styrketræne dine lårmuskler med f.eks. Squats med vægt :) jeg er blevet fortalt, at øget muskelmasse øger testosteron niveauet, hvilket øger ens evne til at øge muskelmasse generelt (da du har fokus på biceps, går jeg ud fra du er en mand ;) ) og da lårmusklen er vores største, bær man have fokus på den ;) ham der fortalte mig det, går meget op i træning, så jeg betragter ham som pålidelig, men jeg kan ikke uddybe og andre herinde har nok bedre forstand på det ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this