Protein og weight gainer


Marling
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er en dreng på 16(snart 17) år, som vejer 58 kg. og er 180 cm høj.

At tage på er et problem jeg kan fornemme, flere herinde på siden har problemer med og den vogn vil jeg skynde mig at hoppe med på.

Jeg er - som mine data fortæller - utrolig tynd og spinkel dog med en markeret sixpack. Det er utrolig frustrerende at se unge fyre på min alder, rende rundt med den "ideale krop", når man selv kæmper og kæmper men uden resultater.

Jeg har derfor nu taget konsekvensen og sammensat en hård kostplan, der skal hjælpe mig med at indtage de nødvendige kalorier, protein, kulhydrater osv.

Jeg er meget aktiv i min fritid og spiller fodbold på et niveau, hvor fysikken spiller en stor rolle og jeg har fået påpeget fra mine trænere at jeg skal til at blive noget større, hvis jeg fortsat vil spille med på holdet.

Jeg har aldrig rigtig gjort mig i styretræning da det ikke har passet sammen med skole, fritid, arbejde osv. og jeg finder det vigtigt at min krop for lov til at restituere ind imellem. Jeg har dog udført et hjemmestrikket styrkeprogram på 30 min. der består af armbøjninger, mavebøjninger, rygbøjninger, vægtløft osv.

Mit ligevægtsindtag ligger på 2700 kcal. og jeg skal derfor indtage ca. 3000 kcal. om dagen og 116 gram protein.

Min kostplan er bygget op således at jeg indtager ca. 3200 kcal. om dagen og 221 gram protein.

Herudover indtager jeg kosttilskud ifa. weightgainer - Dette tager jeg før og efter træning og på evtuelle hviledage tager jeg én portion inden sengetid.

Mine spørgsmål lyder så som følger:

  • Indtager jeg for meget protein på en dag? Som jeg beskrev skal jeg have ca. 116 gram pr. dag, men for ca. 220 gram + weight gainer. Er det for meget? Skal jeg evt. skærer ned på mængden af mad eller gainer?
  • Indtager jeg min weight gainer på de rigtige tidspunkter og tager jeg for meget eller for lidt? Altså, bruger jeg det korrekt?
  • Er det i orden at erstatte nogle måltider med en weightgainer-shake engang imellem, hvis man ikke har tid eller kan spise et helt måltid?
  • Er det nok at styrketræne de 30 min. 4-5 gange om ugen hjemme eller anbefaler i et styrkecenter? (Hav gerne i mente at jeg skal have tid til at restituere).
  • Er der andre ting jeg skal tage hensyn til?

Hvis i har lyst er i meget velkomne til at komme med nogle gode råd eller fif jeg kan benytte mig af og ellers håber jeg at i kan besvare min spørgsmål.

Med venlig hilsen
Marling

Link to comment
Share on other sites

Det er i orden at erstatte et måltid med weightgainer, men mad er bedre.

Mad er bedre end weight gainer i det hele taget.

Du får for meget protein, ja. 2g pr. kg kropsvægt er nok.

styrkecenter er at foretrække, der skal trænes tun gt.

Mange tak for dit svar Heikichi! Det var meget brugbart.

Dog vil jeg gerne høre dit forslag til, hvordan jeg formindsker mit protein-indtag. Skal jeg spise mindre mad, droppe weight gaineren eller hvad vil du umiddelbart forslå mig?

God weekend

//Marling

Link to comment
Share on other sites

Spis mindre kød og mere brød og grøntsager.

Sødmælk på havregrynene er også en god ting.

Peanutbutter er rimelig sundt og vildt kalorietæt, spis et par madder med det i stedet for whatever du spiste tidligere :) og hvis du kan, så drop weight gaineren. Der er ingen grund til det, og det sender nogle signaler, dine forældre har svært ved at forstå.

Og husk at spise mange grønsager!

Link to comment
Share on other sites

Spis mindre kød og mere brød og grøntsager.

Sødmælk på havregrynene er også en god ting.

Peanutbutter er rimelig sundt og vildt kalorietæt, spis et par madder med det i stedet for whatever du spiste tidligere :) og hvis du kan, så drop weight gaineren. Der er ingen grund til det, og det sender nogle signaler, dine forældre har svært ved at forstå.

Og husk at spise mange grønsager!

Okay, tak - det vil jeg prøve.

Vil peanutbutteren ikke give mig for mange kulhydrater? :)

Link to comment
Share on other sites

Dit problem lige nu er, at du mangler kulhydrater/fedt i forhold til proteiner. Derfor kan du ikke få for mange kulhydrater.

peanutbutter indeholder primært energi fra fedt, dernæst fra protein. Du får dermed ikke for meget energi fra kulhydrat i al fald ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share