Efter korsbåndsoperation


Nicklasnymark
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er 18 år og blev for noget tid siden ramt af en korsbåndsskade og en revnet menisk. Jeg fik derfor i onsdags foretaget operationen ( som gik godt) de syede min menisk og træk en sene fra baglåret til et nyt korsbånd.

Det er nu 5 dage siden jeg blev opereret og har stadigvæk vildt mange smerter, når jeg "står op" med krykker følels det som om nogle spænder en snor rundt lige under knæet og bare strammer til. Jeg kan ikke bøje knæet, men jeg kan faktisk forholdsvis fint strække benet når jeg ligger ned. Men bag ved knæet/ læggen sidder altså en masse smeter, og det afholder mig fra at udføre de øvelser som er så vigtige at få lavet. Derudover syntes jeg stadigvæk jeg er lidt lam eller følelesesløs omkring knæet.

Er der nogle der har erfaringer med dette? Eller bare helt generelt kan fortælle mig om de dage her efter operationen som i oplevede det.

Skal Idag mosles til lægen efter min mor overbevise mig om at det er en god ide.

Det virker så skræmmende når man forventede meget bedre end hvad status er ligenu. Så jeg håber der nogle der lige kunne hjælpe. Tak på forhånd :)

Edited by Nicklasnymark
Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er 18 år og blev for noget tid siden ramt af en korsbåndsskade og en revnet menisk. Jeg fik derfor i onsdags foretaget operationen ( som gik godt) de syede min menisk og træk en sene fra baglåret til et nyt korsbånd.

Det er nu 5 dage siden jeg blev opereret og har stadigvæk vildt mange smerter, når jeg "står op" med krykker følels det som om nogle spænder en snor rundt lige under knæet og bare strammer til. Jeg kan ikke bøje knæet, men jeg kan faktisk forholdsvis fint strække benet når jeg ligger ned. Men bag ved knæet/ læggen sidder altså en masse smeter, og det afholder mig fra at udføre de øvelser som er så vigtige at få lavet. Derudover syntes jeg stadigvæk jeg er lidt lam eller følelesesløs omkring knæet.

Er der nogle der har erfaringer med dette? Eller bare helt generelt kan fortælle mig om de dage her efter operationen som i oplevede det.

Skal Idag mosles til lægen efter min mor overbevise mig om at det er en god ide.

Det virker så skræmmende når man forventede meget bedre end hvad status er ligenu. Så jeg håber der nogle der lige kunne hjælpe. Tak på forhånd :)

Hej Nicklas,

Jeg har været igennem stort set den samme tur. Jeg sprang også mit forreste korsbånd og erhvervede mig en lille revne i min menisk, da jeg var 18 år. Selve skaden skete under en fodboldkamp.

De oplevelser du beskriver de første dage efter operationen, er nøjagtig som jeg havde det.. Jeg syntes også jeg havde store smerter, knæet var for hævet til at bøje, og jeg havde nedsat følsomhed forskellige steder omkring knæet..

Meeen jeg kan så fortælle dig, at det nok skal blive bedre (hurtigt)! Men tving for alt i verden dig selv til at få lavet de forskellige øvelser, da det er altafgørende for knæets funktionalitet på længere sigt. Så hellere brug lidt mere smertestillende i en kort periode, hvis det kan hjælpe dig til at få øvelserne gennemført.

Jeg var tilbage på fodboldbanen ca. 9 måneder efter operationen. I starten spillede jeg med en skinne, da det krævede noget overvindelse psykisk, at stole fuldt ud på at knæet kunne holde.. Skinnen blev dog senere smidt, og jeg spillede fodbold på serie 1 og jylllandsserieniveau uden nævneværdige problemer de efterfølgende 5 år (stoppede ikke pga. knæet). Jeg oplevede helt klart, at jo bedre form jeg kom i, jo mindre "brok" kom der fra knæet. I dag ca. 7,5 år efter fungerer mit knæ stadig stort set upåklageligt.

Så har jeg vist uddelt de erfaringer jeg kunne, men skriv bare, hvis du har andre spørgsmål.

Vh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Nicklas.

Jeg blev også opereret sidste onsdag for et sprunget forreste korsbånd og en flænge i menisken, men undrer mig over, at du ikke har fået en skinne på? Jeg har fået en skinne, som gør at jeg ikke må bøje knæet overhovedet, pga syningen af menisken.

Dog kan jeg fortælle dig, at jeg har haft ca. de samme smerter, men de er så småt begyndt at aftage her ca. en uge efter. Jeg har droppet mit smertestillende og er begyndt at kunne 'halte' på det uden krykker.

mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael.

Spurgte faktisk præcis om den skinne dernede, men der var absolut ingen grund til at jeg skulle have en, da jeg skulle bukke benet osv. Under genoptræningen? Det skal siges at jeg blev opereres på aleris Hamlet i Aarhus, og er vældig tilfreds med dem, de har gjort det til en god oplevelse at være ved dem.

Jeg kan stadigvæk ikke 'halte' men jeg kan støtte så meget på det, så det er svarende til jeg splatter en tomat under foden, hvilken var det han sagde jeg måtte også. Er begyndt hos en fysterapeut Idag som hjalp med min genoptræning, og gav mig nogle gode forslag.

Hvor henne har du fået foretaget operationen? Syntes det lyder mystisk at du har fået en skinne på og ikke må bukke benet, når det modsatte gælder mig. Jeg havde kun en blokade i benet det første stykke tid som forhindrede mig i det, og ligenu er det stadigvæk en del følelsesløs så kan ikke 'overdrive' med at bukke og bare ignorere smerterne, plus det selfølgelig hurtigt hæver op når man træner.

Vh Nicklas

Link to comment
Share on other sites

Hey Nicklas.
Jeg blev opereret på Aalborg Universitetshospital hvor jeg, som dig, fik nogle øvelser jeg skulle begynde på straks efter operationen. Dette var dog kun hvis de 'kun' havde lavet et nyt korsbånd til mig, hvilket ikke var tilfældet. Så jeg vågnede med skinne og fik af vide, at de også havde syet i min menisk og at det var yderst vigtigt ikke at bøje benet, derfor måtte jeg kun lave venepumpe-øvelser med foden.
Det lyder rigtig mystisk, at de har fortalt os to forskellige ting, men vi må vel gå ud fra at de er eksperterne og tro på dem.
Jeg skal ud på sygehuset på tirsdag, hvor jeg regner med at få en masse mere information omkring genoptræning, og hvad jeg lige skal gøre med skinnen og hvor lang tid.
Så kan jeg vende tilbage, hvis du er interesseret??
Vh Michael

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Jeg vi så på hospitalet i går, hvor de tog min skinne og sagde jeg skulle begynde at bøje og gå på det. Jeg fik også nogle flere øvelser, som jeg arbejder med nu.

Jeg skal begynde til fys her 2 gange om ugen, hvor jeg så småt må begynde at gøre mere og mere.

Vh Michael

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Jeg vi så på hospitalet i går, hvor de tog min skinne og sagde jeg skulle begynde at bøje og gå på det. Jeg fik også nogle flere øvelser, som jeg arbejder med nu.

Jeg skal begynde til fys her 2 gange om ugen, hvor jeg så småt må begynde at gøre mere og mere.

Vh Michael

Jeg var til kontrol i onsdags, og grunden til jeg ikke skulle gå med skinne på, er fordi det ikke er nødvendigt, og man kan nemmere begynde at træne efter operationen. Han fortalte at man tidligere gav skinner på, men man har fundet ud af at det bestemt ikke er nødvendigt. Men igen, måske er dit revne i menisken større, eller sidder et helt andet sted :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share