Muskelmasse imod skader og 5/3/1


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hejsa. Jeg er gået hen og gået så meget i stykker, jeg ikke kan lave meget med mine knæ uden det får konsekvenser, min ryg føles sammenklemt under mellem skulderblad og rygsøjlen. Jeg er gået helt væk fra squats og dødløft som begge irriterer mig omkring og i knæet, og da min ene side af ryggen føles sammenklemt, kramper den ved andet end let belastning. Løb er heller ikke særlig behageligt, men det er mest grundet min ellers, med tiden, forbedret skinnebensbetændelse... Ærgelidt, men sådan er det vel bare. Er i gang med et forløb hos lægen, der lader til at tage rigtig, rigtig lang tid og mange henvisninger. Tror ærlig talt bare der er tale om overbelastning, men har haft "underlige" følelser/tryk i knæene i mange år - også inden jeg begyndte at træne, og inflammationshæmmende piller lader ikke til at virke.

Men jeg laver en en sk*d fornuftig længere, så vil gerne igang med træningen igen. Er træt af kun at kunne magte to træningsdage om ugen, og vil helst gerne kunne løbe, squatte og alt andet igen uden at have ondt. Lige pt. består min træning kun af stem og bænkpres-dagene jævnfør 5/3/1 programmet (Med Boring But Big). Derudover er jeg begyndt at lege med noget kropshævninger. Fra denne uge af ville jeg prøve armstrong-rutinen for at se hvordan det går, men det lader til at drille min albue, så kan være jeg trapper lidt ned igen...

Jeg har en idé om, at muskelmasse fremover kan være med til at undgå skader, så jeg ville prøve at træne, stadig styrke/udholdenhedsorienteret, men med lidt fokus omkring muskelmasse. Leg extensions (udføres samme dag som stem og bænkpres) lader til at gå, men kan ikke noget med baglårene rigtigt endnu, da det ender med at gøre ondt. Er der noget om det med muskelmassen? Google lader ikke til at finde meget om det, men tror jeg søger forkert....

Nu har jeg bare leget lidt med foam rolling. Det lader til at virke "blødgørende" på mine ben inden træning, men min ryg sætter sig bare mere fast og klemmer mere efter ellers let foam rolling.

Er der måske nogen, der har forslag til en desperat træningsnarkoman? Evt. gode idéer til at hjælpe med at fylde de andre dage ud med noget, der kan holde benene/ryggen igang.

Jeg bliver snart en elpære..

Mvh,

JokumS

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Uden at kende dig, lyder det til du har lavet "hovedet under armen træning" i for lang tid. Fornuftig styrketræning styrker muskler, led og sener overordnet set ja, men nu du har ondt her, der og alle vejene, så er det nok bedst du får noget kompetent rådgivning. Du skal enten henvises, eller selv gå til en kompetent fys, som forhåbentlig kan kode sig ind på, om du har nogle mere alvorlige symptomer.

Spørg evt. Kauf eller RuneB, om de kender en i dit område (eller selv har lyst).

Link to comment
Share on other sites

Beklager det sene svar. Det med knæene er muligvis startet pga. dårlig træning, ja. Alt det andet begyndte først efter jeg fik arbejde i forsvaret. Tak for tip, men jeg har skam allerede en fys i tankerne, som har hjulpet min kammerat, men lige nu forsøger jeg at følge lægens forløb.

Nu fik jeg at vide før, at jeg skulle forsøge mig med let geneoptræning af benene imens, og leg extensions lader ikke til at påvirke mig synderligt samt lette dødløft, Nu må vi se, jeg skal forsøge at holde et fornuftigt belastningsniveau.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share