Sign in to follow this  
steinway

Bedste øvelser til at slippe af med den dårlige ryg

Recommended Posts

Efter et vel-gennemført træningspas med tung vægttræning (Bench Press, Military Press, Back Squat, Crunches var gårsdagens program) skulle bænken trækkes på plads og jeg lavede en åndssvag bevægelse der satte sig lige i lænden, så den har stået på isposer og kiroprakter-besøg i går og i dag.

Kiropraktoren sagde at en stærk mave og ryg var det bedste værn imod den dårlige ryg, men jeg fik ikke spurgt ind til nogle specifikke øvelser.

Jeg skal forbi igen på torsdag og vrides på plads og vil bede om kiropraktorens input til en god øvelse eller tre, men tænkte at der herinde også må være et par kloge hoveder der kan byde ind med de bedste øvelser til at forebygge den dårlige ryg.

Jeg er i gang med Thomas Jagds fundamentsprogram der udover ovenstående består af Incline Press, Bent Over Barbell Row, Deadlift, Dips og Pullups. Skal jeg blot fortsætte med de øvelser eller kan jeg med fordel tilføje noget der kan styrke mave og ryg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Steinway.

Ud fra de oplysninger du kommer med er det ikke rigtigt muligt at svare på dit spørgsmål.

Du/vi er nødt til at vide præcist hvad grunden til dit rygproblem er, for at vide hvilke øvelser du skal lave for at afhjælpe det.

Måske har du allerede nu fået nogle øvelser af din kiropraktor, ellers ville jeg tage til en fysioterapeut og oplyse ham/hende om grunden til dit problem, så kan han/hun helt sikkert hjælpe dig.

Mvh

Wanabee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg var forbi kiropraktoren igen i går og diagnosen var et "godt gammeldags hold i ryggen" hvilket jeg har tendens til at redde mig en gang imellem.

Så løsningen fra kiropraktoren var i bund og grund at lade være med at løfte forkert... det blev sagt med et smil på læben, men hun forklarede at det kunne - et stykke hen ad vejen - forebygges ved generel træning af mave og ryg.

Hendes bud på en simpel øvelse der kunne afhjælpe både ryg og mave var "planken" selvom de store øvelser ovenfor i sig selv var et godt skridt på vejen.

Så jeg fortsætter ufortrødent og smider en "planke" oveni træningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyperextensions med fikseret hofte og på en 45 graders bænk er fin til styrkelse af rygmuskulatur. Vær dog opmærksom på at løfte med ryggen og ikke med bagdel/baglår.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og så suppler da med stabilitetstræning.

Det giver ingen mening at træne de store muskler - uden samtidig at træne de stabiliserende (hvis formålet er at undgå rygskader)...

Så ind med stabilitetstræning også - det er IMO mest effektivt rent forebyggelsesmæssigt...

Rigtig mange kan løfte mange og tunge vægte - og samtidig have et dårligt stabiliserende system - så det skal trænes seperat. Planken er ok til aktivitet i TVA - men suppler med statisk unilateralt arbejde i forskellige afskygninger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this