Styrketræningsøvelser "uden ben"


simdk
 Share

Recommended Posts

Hej

Sagen er den at jeg er blevet korsbåndsskadet i mit knæ og derfor ikke kan løbe/squatte/dødlæfte i de næste mange måneder! Jeg spillede fodbold på højt niveau før, og det vil jeg selvfølgelig gerne tilbage til. Derfor vil jeg også gerne vedligeholde min styrke i resten af kroppen - dvs. overkroppen, arme og corestyrke, men er kørt lidt død i træningen, fordi jeg ikke kan finde nogle gode øvelser der rammer uden det belaster knæet, kan ikke engang lave lat-pulldown for der holder man jo imod med sit lår/knæ..

Så derfor er spørgsmålet, hvilke øvelser er gode til det jeg søger, som er bedre styrke i overkroppen og coreregionen?

Jeg kører ligenu øvelser som bænkpres, militarypres, sidebends, crunches, men synes ikke rigtig at det er nok, nogle der har andre forslag eller forslag til et program?

Regner med at træne 4 gange om ugen, og går så ned til 3 eller 2 gange når jeg går i gang med genoptræning af mit knæ.

Håber der er nogle der kan hjælpe, det ville jeg blive rigtig glad for!

Mvh. Daniella. 18 år

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniella,

Det lyder som noget skrammel, og du burde nok snakke med en fys om hvad du kan lave.

Noget kan du gøre. Et-bens squats med det raske ben for a beholde styrken. Det vil gøre dig skæv: det raske ben stærkere end det andet, men det sker jo helt automatisk ved at rende rundt med et immobiliseret ben, så faren en nok begrænset. Du skal bare huske at træne det andet op, når det kan, så det bliver lige så stærkt.

Hvad med chins, dips, hyperextensions, mave? Prøv evt at se på exrx.net eller også er der en gratis app kaldet FitnessTrainer, ikke så god som exrx.net, men har og nogen øvelser og er nem at gå til. Du kan evt også søge på Google efter et-ben/ingen ben programmer. Desuden bruger mange af fyrene programmer uden ben ;-) Men det er nok meget lats, biceps, triceps på 55 måder :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniella!
Jeg faldt over denne side: [Reklamelink slettet] hvor de laver super gode individuelle træningsprogrammer og tager højde for det hele hvis du bare skriver det. Kan forstå på det hele at du sagtens kan træne og kender til de fleste øvelser, så hvis du ikke allerede har fundet hjælp synes jeg du skal tage et smut der ind og se om de evt kan skrue din motivation i vejret med nogle spændende og varierende øvelser
. :-)

Edited by Morten Z
Reklamelink slettet
Link to comment
Share on other sites

Morten, syntes du ikke selv at det en er anelse dårlig smag at forsøge at tjene penge på en 18-pige med en skade?

Du er jo ikke faldet over den side, men tjener penge på den. Ellers kan du jo dele dine gode råd her i tråden, hvis jeg tager fejl og du bare er en venlig sjæl ;-)

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Morten, syntes du ikke selv at det en er anelse dårlig smag at forsøge at tjene penge på en 18-pige med en skade?

Du er jo ikke faldet over den side, men tjener penge på den. Ellers kan du jo dele dine gode råd her i tråden, hvis jeg tager fejl og du bare er en venlig sjæl ;-)

Hej Schroinx, mange tak for hjælpen! Jeg tror dårligt nok jeg kan lave 1-bens squat, har allerede mistet meget styrke også i det ben efter skaden. Går også til fys, for at træne benet op inden jeg skal opereres, så må spørge næste gang jeg kommer derind om øvelser jeg kan lave for resten af kroppen. Vil helt klart kigge på dem du nævner indtil da, så mange tak for hjælpen :)

Edited by simdk
Link to comment
Share on other sites

ej Daniella!

Jeg faldt over denne side: [Reklamelink slettet] hvor de laver super gode individuelle træningsprogrammer og tager højde for det hele hvis du bare skriver det. Kan forstå på det hele at du sagtens kan træne og kender til de fleste øvelser, så hvis du ikke allerede har fundet hjælp synes jeg du skal tage et smut der ind og se om de evt kan skrue din motivation i vejret med nogle spændende og varierende øvelser. :-)

Fitnessinstruktør og kostvejleder hos [Reklamelink slettet]

- Den bedste træning, er den træning der bliver udført!

What_am_i_reading.jpg

Edited by Morten Z
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Super dårlig stil at lave skjult reklame for sig selv!!

Smid ham ud af MOL.

#Daniella: Din sag er jo lidt speciel og ingen herinde kender til dine udfordringer. Du har nok brug for noget mere kyndig professionel rådgivning af nogle, som kender til din skade.

Kan du lave squats (uden vægt) uden problemer? Mange reps af den slags kunne være en mulighed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share