Kalorietælling og vejning af mad


Anonym X
 Share

Recommended Posts

Hej i kloge mennesker :)
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg tumler lidt med,

1. Jeg vil gerne begyndt at tælle kcal. Ikke for at tabe mig, men bare for at holde styr på hvor mange kcal jeg får og hvor mange g fedt, proteiner og kulhydrater jeg indtager. Kan i anbefale nogle gode gratis online kalorietællere? Hvilke synes i er bedst?

2. Når man tæller kcal, så skal man jo veje sin mad. Jeg er godt med på at det er bedst at veje fx pasta før kogning, men hvad med æg? og kartofler? Lidt det samme med rugbrød. Skal det vejes inden eller efter ristning? Skal kød vejes før eller efter stegning?

3. Hvor præcise er i med vejningen af jeres mad? Er det alt der bliver vejet nøjagtigt af ved hvert måltid, eller er det ca. mål?

4. Man siger en alm dansker har brug for 1 - 1,5 g protein omdagen pr kg kropsvægt. Er der også en måde man kan finde ud af hvor mange g kulhydrater og fedt man har brug for pm dagen?

5. Har i nogle råd til hvad man gør når man er ude og ikke kan veje maden? Tager man det så bare på gefühl?

6. har i nogle råd så man ikke bliver totalt fanatisk omkring vejningen af maden?

Håber i kan hjælpe mig og på forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

På bodybuilding.dk er der en kostplan, som fungerer ligesom fx madlog.

Når du begynder at veje, finder du ligeså stille ud af hvilke ting der vejes hvornår. Ellers kan du selv skrive maden ind i kostplanen og så regner den udnhvor mange kcal der er ift. g.

Du lærer også ret hurtigt at "se" hvor meget du ca spiser for når du er ude, men ellers kan du jo gemme kcal til du skal spise ude.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Man må ikke linke til forhandlere af kosttilskud herinde, men der er sådan én der har en online beregner af næringsindhold, den kan du finde ved at google kalorieberegner.

Der er ikke nogen log-funktion som sådan i den, den løbende registrering må du lave i et regneark eller lignende, men den er god til at beregne næringsindholdet i mad, du selv laver fra bunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share