Hvorfor træner du? Formål og træningsfilosofi


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige rundet et par vigtige træningsmål med mit løberi og i dag har jeg for første gang, siden at jeg blev skadet i februar sidste år, sat mine ben i et træningscenter, for at styrketræne. Efter at jeg fik styr på skaden, som var et springerknæ, var fokus på at komme til at løbe igen, og nu er jeg ved at nå en anstændig træningsmændge i løberiet, så jeg har taget styrketræningen ind igen. Mit mål har været at kunne løbe en 10km på 50 minutter til efteråret, fordi at det anser jeg som en anstændig kondition, og så kan det holde de kilo som jeg tog på efter at jeg holdt op med at ryge, i ave. Men det er noget jeg arbitrært har grebet ud af luften, og tallene kunne lige så godt være nogle andre. Styrketræningen kommer til dels som svar på skaden (fyssens råd) og for at forebygge andre problemer med bevægeapparatet. Derudover står jeg lidt på ski og mountainbike, samt svømmer en sjælden gang, men det er ikke noget jeg prioriterer pt. Med 190/97 vejer jeg ind i vikingeklasse, men det har jeg det okay med. Jeg bliver aldrig en med en fedtprocent på 6% og sixpack, kommer aldrig til at løbe en 5'er på 19 minutter eller løfte 220 kg i bænk. Jeg er 35 og til dagligt skubber jeg rundt på en mus og papirklips. Det eneste jeg løfter er kaffekruset.

Så jeg træner vel for 1) almen sundhed 2) forbygge skader i bevægeapparatet 3) holde nogle kilo på afstand

Men løb er mest kondition og styrketræning er styrke. Bør man indrage noget andet, noget mere dynamisk, som crossfit eller noget bold/spil/sport hvor der er noget øje-hand koordination eller eller? Eller er det slet ikke nødvendigt?

Jeg syntes at det kunne være interessant at høre nogle bud på andres formål med jeres træning, samt den træningsfilosofi det udmynter sig i og dermed også hvilke træningsformer I har valgt til at nå jeres mål.

Vh Troels

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jeg træner primært fordi det er rart at røre sig og jeg har det sjovt imens.

Spejlet bliver også mindre ubehageligt at se i.

Visse livsstilssygdommer udløser en fyreseddel på arbejde, så dem håber jeg at holde væk. Samtidigt vil jeg også helst selv kunne åbne glasset med karrysild, gå i bad og tørre mig i r... hvis jeg bliver gammel. At få skiftet ble en gang om dagen og komme i bad en gang om ugen, er sgu ikke en rar tanke.

Det, samt det med spejlet, er grundet til jeg styrketræner.

Cyklingen kommer ind for at holde livsstilsygdommene væk, samt sørge for at jeg nogenlunde kan spise i de mængder jeg er sulten til.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Træningen er fordi jeg elsker min sport. Spiller amerikansk fodbold som offensive lineman og har derfor brug for styrke.

Derfor har jeg styrketræning 3 gange om ugen og træning med holdet 2-3 gange om ugen (alt efter hvad vi har på programmet), og så minimum 10 kampe fordelt hen over året (man kan jo altid håbe på play offs).

Ellers er det vel også for det sundhedsmæssige. Kommer fra en familie hvor kiloene har en tendens til at blive på, så vil da gerne at de fleste af dem kommer fra lean bodymass.

Jeg tror dette er en fin kombination for mig. Har aldrig været til langdistance løb/cykling, og med en kropsvægt på 100+ tror jeg heller ikke det er de optimale sportsgrene for mig.

Med min sport kombineret med styrketræning for jeg sprintøvelser, reaktionsøvelser, løb hvor jeg skal flytte på en på min egen størrelse og så naturligvis styrketræningen til at forbedre mine svagepunkter og øge min generelle styrke.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begyndte at træne var det udelukkende for at ændre på det jeg så i spejlet. Jeg var lidt halvslatten, høj og tyndfed, så der var noget at forbedre. Jeg begyndte både med løb og styrketræning. Løbet fangede mig aldrig rigtig, og jeg så det mest som en sur pligt. Derfor løber jeg ikke særligt meget længere.

Nu træner jeg for at blive stærk og få stor muskelmasse. Målene har ikke længere så meget med spejlet at gøre, men kommer nok mere fra, at mere vil have mere. Jeg skal helst se fremgang for, at jeg synes det er sjovt at træne, så derfor er det fra nu af mine mål.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg i sin tid kom igang med at styrketræne og bevæge mig igen var det ud fra flere ting jeg var utilfreds med.

Min krop, og det jeg så i spejlet.

En viden om at jeg på ingen måder var sund, eller bevægede mig nok.

At jeg i bund og grund var blevet en forældre der eksempificeret: gør som jeg siger, ikke som jeg gør. ift bevægelse og Motion

Jeg gik derfor igang med styrketræning, koblet med en fornuftig diæt for at smide nogle kilo.

Samtidigt satte jeg mig ned og forsøgte at blive klogere på træning, periodisering osv.

jeg kastede mig over styrketræningen fordi jeg vidste at det var noget der var sjovt. Samtidigt var det overskueligt.

Løb var ikke højt på programmet da jeg startede.

Motivationen blev hold igang, ved at kunne se fremgangen i spejlet, og på vægtstangen. Samtidigt var feel good fornemmelsen efter efter et hårdt træningspas, hvor man alligevel bed tænderne sammen og gjorde det

eminent.

Løb kom til senere, og var egentligt ikke fordi jeg var utilfreds med det jeg så i spejlet, eller med min styrke. Men for at udfordre mig selv, og fordi den smule løb jeg havde dyrket ved siden at styrketræningen, også gav en god fornemmelse.

Egentligt er jeg derhenne med min træning, at jeg gør det fordi jeg har brug for det, og jeg får det godt af det.

jeg løber eller styrketræner ikke fordi jeg skal. Men fordi det er sjovt.

Link to comment
Share on other sites

En dag uden træning, er en skidt dag :blahblah:

Træningen har altid bare været en del af mit liv. Kort fortalt hvorfor:

Har gennem livet kørt motorcross i 9år, bokset på motionsplan/kamp i 8/6 år samlet 14år, styrketrænet med vægte i 5år, løbet motionsløb i 5 år, triathlon 2 år og kitesurfet i 6 år.

Jeg kan godt lide at holde en god fysisk grundform, da det føles godt og samtidige giver en, en bedre psyke.

I dag træner jeg boksning en gang om uge. Da det bare en en super fed og mega hård træning! (Nej ikke i et fitness center)

Løber 3-4 gange om uge, da det er nemt at passe ind i en travl hverdag. Og altid hyggeligt at deltage i forskellige motionsløb.

Cykler 1-2 gange om uge, (til fra arbejde). e vejret slet ikke med mig, bliver det til spinning.

Helt stoppet med at formeldt styrketræning og styrketræner kun med TRX eller egen krop.

Mål: Holde en god grundform, kunne spise et stykke kage :bigsmile:

Og så synes jeg bare det er sjovt, at en gang imellem gå mod alle de kloge folk, der eks. sige man kan ikke løbe en marathon på under 3.30, hvis man ikke som minimum løber 60 + om uge. :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share