Knæskade: Løberknæ / IT band Friction syndrom


Hobbitten
 Share

Recommended Posts

Hey Folks.

Jeg oplever for tiden nogle problemer med smerte på ydersiden af højre knæ, når jeg kører lange ture. Det er ikke som et typisk løberknæ, hvor man mærker det i flere uger. Det længste jeg har følt det, har været 2 dage, og somme tider har jeg ikke engang mærket det, når jeg gik op ad trappen til min lejlighed efter træning.

Et eksempel fra i går:
Efter 50 km: Jeg kunne mærke knæet, men dog ikke smerter
Pause efter 65 km.
efter 80 km: begyndende smerte ved tråd
efter 110 km: Kraftig smerte ved tråd
fra 130-140 km: Ingen smerter så længe jeg holdt rytmen.

Jeg har googlet en del rundt, og forsøgt af finde nogle løsninger på problemer.

Jeg har arbejdet lidt med:
Tunge langsomme squats og benpres
Is
udstrækning af læg, hasemuskler og quadriceps.
Naturligvis fortsat træning af cykling (og andet)

Jeg synes jeg har oplevet fremskridt med dette, men ikke helt i det tempo jeg gerne vil.

For et par dage siden fandt jeg en udstrækningsøvelse specifikt fra Tractus Iliotibialis (IT band):




Er der nogen der har erfaringer med det her?
Hører meget gerne kommentarer på de ting jeg har gjort, og forslag til hvordan jeg kan få løst problemet hurtigst muligt.

På forhånd tak :)
Link to comment
Share on other sites

Mit bud ville også være forkert indstilling - havde samme tendens (let ømhed omkring ydersiden af venstre knæ) og satte sadlen 1cm ned, væk var al ømhed.
Mht. udstrækning; hvad man kan og ikke kan skal jeg ikke gøre mig klog på, men en tidligere løbetræner viste en gang et stræk hvor du stående smider et ben bag det andet, ligger ydersiden af foden af bagerste ben i jorden og læner dig frem/væk fra foden på bagerste ben mens du støtter dig til noget.

Link to comment
Share on other sites

Den video jeg henviser til, har et rigtig godt stræk, der angiveligt skulle ramme det illiotibiale bånd... Det forstår jeg umiddelbart som tractus IT, men om det er tensor fascie latae der rent faktisk er problemet skal jeg ikke gøre mig klog på.

jeg føler dog det er et godt stræk, der rammer lige på ydersiden af knæet.

mht. nedtrapning: Jeg er idrætsstuderende, og har derfor lidt svært ved at nedtrappe ret meget. Jeg har dog cyklet lidt mindre, og prøvet at være opmærksom på det, samt behandlet med is, for at komme af med inflationen.

Indstilling: Jeg tror umiddelbart den er indstillet ganske fornuftigt. Jeg forsøgte inden turen i eksemplet at rykke sadlen så langt frem jeg kunne - det afhjalp ikke problemet. Kan dog sige, at mens jeg cykler er det ikke en ømhed der er tale om, men descideret smerte... Efter cykling er det dog hurtigt kun ømhed...

Link to comment
Share on other sites

jeg skal også lige have den med at man ikke kan strække tractus ud. Ja den er en forlængelse af tensor, men hvis det netop er en kraftig sene, skulle den jo også holde til at blive strukket ud.

Nu har jeg været på en hel del kurser, værende fysioterapeut, og har aldrig hørt den ikke kunne strækkes ud.

Så Rune, kom gerne med noget dokumentation for den påstand, tak

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Køb dig en foam rollar og give dit vastus lateralis nogle klø... det hjælper helt sikkert..

Den smerte du oplever, er ikke noget at være bange for..

Når muskler bliver belastet over deres max. punkt, kan de godt skabe sig lidt og blive spændte.. og dermed opleves smerter.

og nej.. du kan ikke strække ITB ud.. det er de muskler omkring ITB der er strammet op.. og ja.. dem kan du strække ud/ Massagere med Foam roller/ stick eller de blotte hænder!
Dette gælder baldemuskulaturen og quaden.. og nogle gange også din lægmuskel..

hope it helps!

and btw.. jeg har prøvet det hele...!

mform2.gif

Edited by Tægen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share