Fitnessworld og vægttab


simsenomis@yahoo.dk
 Share

Recommended Posts

Hvis man vejer 100 kg som jeg gør og er 173 cm høj og jeg så går i fitnesscenter hver dag og dyrker følgende motion:

30 min på crosstraineren

30 min på romaskinen

plus vægtløftning

Og man spiser det samme kan man så tabe sig - dvs. ikke så meget i vægt men få en trimmet krop?

Jeg holder faktisk af motion, men jeg kan sgu ikke lide at sulte mig selv. Normalt plejer jeg ikke at dyrke så meget motion.
Men jeg synes faktisk det er dejligt. Specielt bagefter.
Og det mad jeg begynder at spise er mere proteinfyldig end tomme kalorier og kulhydrater. Så jeg gør fremskridt ved maden også. Uden at overspise.

Jeg har haft problemer med maden fordi der skulle ingenting før jeg tog på, men det var også fordi jeg ikke bevægede mig særligt meget.

hilsen Simone

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meget info du giver os! Det ville være nyttig at kende din alder, hvor længe har vægten sagt 100kg, hvad spiser du for tiden? Hvis du stadig spiser som du hidtil har gjort og som har bragt dig op på 100kg vil motion alene kun hjælpe i begrænset omfang.

Det handler ikke om vilde sultekure og andre slankekure, det er en livsstils ændring der skal til en komplet kost omlægning. Du skal spise sundt og varieret og skære så meget junk væk som overhovedet muligt.

Det med at der skal ingenting til inden du tager på fordi du var inaktiv, er i de fleste menneskers tilfælde en skrøne og en løgn de bilder sig selv ind. Du har formentlig spist fødevarer der ganske enkelt indeholder mange kcal. så skal der ikke meget til for at man har dækket sit behov og mere til.

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg er 28 år, men jeg har en skizofreni diagnose. Hvortil jeg får medicin så jeg har mange gange overspist. Igennem længere tid har der været meget stres i mit liv. Men jeg føler der er ved at komme balance.

Og som du siger ja jeg tænkte nok ikke over hvad jeg puttede i munden nogen gange. Jeg følte bare det var så nemt at tage på. Men jeg dyrkede heller ikke motion fordi det stressede mig og jeg havde slet ikke overskud til det.
Jeg vil gerne have vendt det billede af mig som en kraftig person, men lidt stærkere og med flere muskler. Så jeg må starte med motionen...

Link to comment
Share on other sites

Motion er helt sikkert et redskab der vil kunne gavne en del og det er allerede et stort skridt i den rigtige retning for dig. Men lige så vigtigt er det at får styr på det med kost og gradvis spise sundere og sundere. Som sagt her ikke tale om en kur, men om at lære sig selv at spise sundere og blive ved med det.

Jeg ved ikke hvad en diætist koster, eller om man kan få en henvisning gennem lægen, men jeg tænker at det ville måske hjælpe en del.

Link to comment
Share on other sites

For at tabe sig skal man forbrænde mere end man indtager.

Så du bliver nød til at kigge på hvad du spiser og hvor meget, fordi den kost du indtager har jo fået dig til at øge din vægt, så med mindre det du træner overstiger det du spiser for meget så vil du ikke tabe dig. Du vil kunne øge din forbrænding en smule med en træning men det helt store vægttab kommer af en kostændring.

Men super godt at du er kommet i gang med at træne det skader på ingen måde !

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vejer 100 kg som jeg gør og er 173 cm høj og jeg så går i fitnesscenter hver dag og dyrker følgende motion:

30 min på crosstraineren

30 min på romaskinen

plus vægtløftning

Og man spiser det samme kan man så tabe sig - dvs. ikke så meget i vægt men få en trimmet krop?

Jeg holder faktisk af motion, men jeg kan sgu ikke lide at sulte mig selv. Normalt plejer jeg ikke at dyrke så meget motion.

Men jeg synes faktisk det er dejligt. Specielt bagefter.

Og det mad jeg begynder at spise er mere proteinfyldig end tomme kalorier og kulhydrater. Så jeg gør fremskridt ved maden også. Uden at overspise.

Jeg har haft problemer med maden fordi der skulle ingenting før jeg tog på, men det var også fordi jeg ikke bevægede mig særligt meget.

hilsen Simone

Hej Simone,

Hvis du holder dig på 100 kg med din nuværende kost har du ramt det antal kcal du skal have om dagen for at fastholde de 100 kg. Begynder du at motionere, vil du dermed forbrænde mere end du indtager såfremt du spiser det samme og det vil give et vægttab.

Man skal starte et sted, så efter min mening skal du begynde med at få gode motionsvaner. Ofte kommer motivationen (overskuddet) til den sundere spisning helt af sig selv, når man opretholder en god motionsvane. Når motionen så er blevet en fast del af dit liv, så begynd gradvist at ændre i din kost.

I forhold til de ting du beskriver med diagnose, stres, overspisning m.v. er det super vigtigt at du introducerer de nye vaner i et tempo du ikke bliver stresset af, og der er motion langt det vigtigste. Motion har en positiv effekt på alt, lige fra forbrænding til stres, og din forbrænding bliver ikke kun øget en smule, men ganske signifikant. Sørger du ovenikøbet for at din puls rammer maks når du motionerer forbedrer du også din hviletidsforbrænding.

Når din motion er blevet en god vane, kan du bruge online sider til at lave kalorietælling af fødevarer i forhold til dit fastsatte indtag, for eks. med shapeupclub. Udover at du kan holde øje med kalorierne, øger det også bevidstheden om de "rigtige" og "forkerte" fødevarer og deres betydning.

Held og lykke med det :)

Skal lige præcisere at motionsvaner kan dække over både styrketræning og kredsløbstræning, og at fedttab også giver en mere trimmet krop. :)

Edited by Splint28
Link to comment
Share on other sites

Ok tak... :-) ja det bedste er at få bedre motionsvaner. Jeg skal også have et flexjob og det er et sted jeg godt kan lide at være. Så på den front kommer der også balance i mit liv.

Så er det bare at få motionsvanerne ind i programmet med job og så videre.

Jeg tror da jeg var stresset der kunne jeg ikke motionere fordi jeg i forvejen havde pulsen oppe. Jeg kunne slet ikke.

Jeg synes faktisk det er meget givende at motionere. Jeg kan bagefter jeg har motioneret sidde og koncentrere mig bedre fordi jeg har fået brugt kroppen.

hilsen Simone

Link to comment
Share on other sites

Der er vel nogen ting jeg allerede kan gøre.
I stedet for cola kan jeg spise noget lækerol eller tage et glas vand. Og i stedet for toastbrød så rugbrød. :-)

Og hvis jeg skal have noget sødt så tage et æble.

Det er rigtigt nok motionen hjælper allerede på maden fordi jeg synes f.eks. ikke rigtigt cola giver energi. Så er det f.eks. bedre at tage et glas vand.

Det er sådan nogen ting. ikke også?

Link to comment
Share on other sites

Det er super godt du har positive oplevelser med motionen. Og dine observationer omkring koncentration og overskud, er helt rigtige.

Man kan betragte det som cirkler, hvor man kan være i en positiv cirkel eller en negativ cirkel, - motionerer du er du mere modstandsdygtig over for stres, vira, humørsvingninger, dårlig samvittighed osv osv og så er man i den positive cirkel. Får stressen overtaget i sådan en grad at du ikke orker at motionere, vil stres og manglende motion være gradvis selvforstærkende og så er man i den negative cirkel.

Så oplever du stres igen, er det enormt vigtigt at du husker, at motion er som medicin og den springer man heller ikke over? :) Evt, så træn den halve tid, bare du kommer afsted.

Derfor er det vigtigt at man ikke gør tingene hurtigere end man kan følge med selv, for at fastholde de gode vaner. Har du allerede nu overskud til at bytte rundt på visse indtags-vaner, så er det bare godt. Og der er mange ting at gøre, som du selv nævner, at bruge frugt med måde (frugt indeholder meget frugtsukker) til at tilfredsstille behovet for det søde. Det er rigtigt at rugbrød er meget bedre end toastbrød i dit tilfælde - faktisk skal du tænke på at indtage de produkter med højt fiberindhold, så vælg altid grove typer, uanset om det er pasta, brød eller andet.

Danske studier viser at man skal droppe sukkersodavand helt ift vægttab, og at light udgaverne er at foretrække. Nogle enkelte amerikanske observations-studier viser at light produkterne kan give en større trang til sødt, men det kan man jo kontrollere hvis man har styr på det. Så har du lyst til koldt brus-vand, så er light bedre - mange har nemlig svært ved at droppe sodavand. Almindelig vand er jo klart det bedste. :)

Så du har fat på det helt rigtige :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share