Vitaminer og mineraler - Hvor meget i løbet af dagen?


VonH
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Det er almen viden, hvor meget protein, kulhydrat og fedt, vi skal have i løbet af en dag - i hvert fald for jer herinde ;)

Men det er dog lidt sværere, at finde noget om vitaminer og mineraler.

Kan en guide mig til en hjemmeside, hvor der står noget om anbefalet vitamin og mineral mængde? Evt. nogle nye tal. Google er i hvert fald ikke min ven lige i dag :(

Det skal ikke bruges til noget vildt. Jeg er bare interesseret i at se, hvor jeg måske mangler en del. Måske kunne andre bruge det :)

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej VonH.

Jeg ved ikke, om du er klar over det. Men der er ikke enighed om, at de mængder, som står på din guide fra Netdoktor, er de rigtige. For Vitamin C, Vitamin D og vitamin E svarer værdierne vist stort set til de nuværende ADT-værdier. (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel). Og disse værdier er ikke nødvendigvis rigtige.

Jeg kan fortælle dig, hvad jeg stræber efter at få som TILSKUD af C-, D-, og E-vitamin.

TILSKUD:

Vitamin C: 120-150 mg svarende til 200-250 % af en tidligere ADT-værdi.

Vitamin D: 10-15 m-gram svarende til 200-300 % af en tidligere ADT-værdi.

Vitamin E: 10-20 mg svarende til 100-200 % af en tidligere eller nuværende ADT-værdi. Måsske er det sikrest at holde sig på et tilskud på kun 10 mg E-vitamin. Så risikerer man nok ikke at overdosere.

Hvis du vælger tilskud, synes jeg, at det er bedst at starte med en bredtdækkende multi-vitamin/mineral-pille. Desværre har der - efter min mening - ikke været nogle supergode piller på det danske marked. Det var der ihvertfald ikke da jeg undersøgte det for lidt over et år siden. Man kan da håbe, at der er kommet bedre produkter på markedet siden da.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Tak for jeres svar!

Jamen jeg var egentlig ikke interesseret i at tage piller, for at få mine vitaminer. Som mugge skriver, så mener jeg også, at man kan få dækket sit behov af vitaminer igennem en sund varieret kost. Jeg mener selv, at min kost er forholdsvis sund og der ville ikke gå meget af mig, hvis jeg skulle ændre den lidt for at opnå anbefalet daglig tilførsel. Ellers så fred være med det, da det nok altid vil svinge - og hvis man spiser sundt, så skal man nok heller ikke være nervøs :)

Det er egentlig også fordi at jeg godt kan li' at bage, og jeg overvejede lidt at lave et brød, som ville indholde en stor/god mængde af disse vitaminer :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Mugge og VonH.

Jeg er ikke enig med jer i, at det er dokumenteret, at man kan få dækket sit egentlige behov af vitaminer og mineraler gennem en sund og varieret kost. Derfor er det ikke sikkert, at multi-vitamin/mineral-tilskud er spild af penge.

Modsat mener jeg heller ikke, at det er bevist, at tilskud af diverse ting gavner ens sundhed.

Jeg er enig med jer i, at man kan nå et langt stykke af vejen ved at spise en sund og varieret kost. Kosttilskud og naturlægemidler bør og kan ikke erstatte en sund og varieret kost.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hvis man i forvejen spiser efter sundhedsstyrelsens kostråd, så får man med stor sandsynlighed hvad man har behov for af vitaminer og mineraler.

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/faaharbrugforekstra.htm

Påstanden om at man bliver sundere af at indtage ekstra vitaminer og mineraler gennem piller er udokumenteret og henhører i samme kategori som naturmedicin - det er et spørgsmål om tro. Dem som lever af at sælge den slags vil gerne overbevise os om noget andet.

For stort et indtag af mikronæringsstoffer er i øvrigt mistænkt for at kunne give leverskader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share