Ledbånd i skulder revet over?


Arsukfjorden
 Share

Recommended Posts

Godaften de herre og damer

I påsken var jeg så komme til skade med min skulder på ski. Den læge, som er tilknyttet skisportsstedet sagde at armen var fin god igen efter 1-2 uger, på trods af at jeg slet ikke kunne bevæge armen og måtte spise 30 smartestillende piller om dagen(6 piller hver 5 time), for bare at kunne sove og holde smerten ud i de vågne timer. Armen kunne slet ikke løftes ved egen kraft, men smertede ikke hvis den blev løftet af noget andet.

2 måneder efter havde jeg stadig en del smerter og selvom jeg så småt var begyndt at træne igen(meget let), så valgte jeg at gå til læge, som henviste mig til en ultralydsscanning.


I går blev jeg så både røntgenfotograferet, ultralydsscannet og CT scannet og efter den gode doktor havde kigget på billederne i et minut, så sagde han noget med at jeg havde revet et ledbånd over og samtidig havde revet nogle knoglestumper af... :(

Han sagde at han ville kigge det nærmere igennem og sende billeder og konklusion til min egen læge. Han havde vist temmelig travlt og nægtede at give nogen vejledning(han vil nok ikke tage ansvar for mine handlinger, når jeg ikke er hans egen patient).


Det virker nu bare underligt at jeg skulle have revet et ledbånd over når jeg nu fx. er oppe på 60kg i bænkpres igen. 60kg er måske ikke meget for de fleste af jer og da heller ikke for mig, men det virker underligt at jeg skulle kunne løfte 60kg med et dinglende ledbånd og raslende knoglestumper i skulderen? Hvordan kan det passe? Kan lægen have taget fejl på trods af 3 forskelige typer scanninger? Eller er det de resterende ledbånd, som styrkes voldsomt? Kan det blive lige så godt som før skaden?

Jeg spørger herinde, fordi jeg ikke kan få en tid hos min læge før om 2-3 uger og er meget nysgerrig efter om min træning er ødelagt, eller i bedste fald nedsat, resten af livet eller om det mon bare skal "løbes væk"...


Nogen der har erfaringer med den slags? Hvad kan man forvente af en eventuel operation, som sætter ledbånd(ene) sammen igen?

Mvh
Arsukfjorden

Link to comment
Share on other sites

Det skal siges at jeg holdt en pause de første 2 måneder med træningen og kun den sidste måned har jeg trænet. Nu træner jeg så også næsten hver dag, men holder jævnligt et par dage eller 3's pause, for at give skulderen tid til at heale og forhåbentlig blive endnu stærkere. Det er hvad jeg har troet indtil nu og der er da også fremgang, men stadig smerte.

Men det nytter jo ikke noget, hvis ledbåndet ikke selv vokser fast og hvis knoglestumperne ikke forsvinder...

Link to comment
Share on other sites

Knogleafrivning.. not good.

Ledbånd.. kommer an på hvilke ledbånd. Nogle kan du klare dig bedre uden end andre, men skulderen er generelt noget lort at gå i stykker i.

Det er ikke unormalt at nogle bevægebaner giver flere smerter og problemer end andre. Alt efter din problematik, kan dette variere.

Hav tålmodighed, få tjekket det ordentligt, lad der ikke være nogen tvivl om skadens omfang, inden du evt. går under kniven og sørg for Guds skyld at snakke med nogle dygtige fagfolk, som ikke er kirurger (hvis du har en hammer bliver alting til et søm), og hør om dine muligheder for optræning uden operation, måske er det muligt, måske ikke.

Hav din diagnose på plads først, så kan du gå videre derfra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share