Sign in to follow this  
Amds90

Øvre mavemuskler HOW THE F***? ;)

Recommended Posts

Er 23 år og har siden D. 24/1 tabt 12,5 kg på dukan diæten samt håndbold 2 gange ugentligt.

Jeg tog 30kg på under min graviditet (56kg til 86kg) Jesus Christ!!

Er gået nu, siden januar fra 78,8kg til 66,3kg = ønske vægten hedder 60kg (hvilket sandsynligvis ikke bliver da jeg snart ligner en russisk sværvægter)

Jeg træner mandag, onsdag og fredag i FW

30min kardio også styrke, veksler imellem mave/ryg/skulder - baller/ben/arme

Men jeg kan simpelthen ikke få fat i de øverste mave muskler?? Hvilken maskine eller øvelse??? Kom glad :)

Eller måske er der en der ligger inde med et godt program de vil dele?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Først tillykke med det fine vægttab. Mener at konsensus de fleste steder, er at der ikke findes øvre og nedre mavemuskler. Der er de skrå(obliquer) en på hver side. Transversus, den indre den man ofte forbinder med core træning. Også den foran på bugen (rectus abdominus).

Men tjek evt denne oversigt:

http://www.motion-online.dk/styrketraening/anatomiliste/muskeloversigt_-_opdelt_efter_led/

men der er en artikel om emnet

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_artikler/kan_man_traene_den_oevre_og_nedre_del_af_mavemusklerne_separat%3f/

Personligt hælder jeg til at man skal være svært avanceret, inden at det at opdele sin mavetræning i øvre og nedre kan betale sig.

Men søg på forum der er masser om mavetræning.

desuden er disse også værd at tjekke:

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_artikler/traening_af_mavemusklerne_-_fra_begynder_til_topatlet/

samt

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_artikler/mavetraening_-_pas_paa_ryggen!/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad får dig til at tro at du ikke kan få fat på den øvre del af mavemusklerne? Er det bare en følelse eller er det fordi du ikke har ømme muskler efterfølgende, eller er det fordi dine nedre mavemuskler er fremme og super synlige?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ligger på ryggn og har en vægtskive under nakken og løfter mig op, holder, og ned igen uden at komme nedog røre røre gulvet med nakken. Den rammer rigtig godt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er ked af at sige det, men alle former for mavebøjninger hjælper minimalt i forhold til at bygge mavemuskler (øvre, som nedre).

Hvis du ikke laver squats allerede, så er det med at komme i gang! Squat er en compound øvelse, som (hvis udført korrekt) træner hele din krop - heriblandt dine mavemuskler.

Mit forslag er, at du som minimum laver squats én gang om ugen. (helst alle dage)

- Kør 5x5 Squats som det første i dit træningspas.

- Start med en tom vægtstang, men sæt 2,5 kg på for hvert træningspas

Det er vigtigt, at du spænder i din mave, når du laver squats. På den måde sikrer du, at du aktiverer din core, når der begynder at komme mere vægt på.

Jeg lover dig, at det vil give der laaaaaaaaangt bedre resultater end mavebøjninger. Jeg taler af erfaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er ked af at sige det, men alle former for mavebøjninger hjælper minimalt i forhold til at bygge mavemuskler (øvre, som nedre).

Jeg lover dig, at det vil give der laaaaaaaaangt bedre resultater end mavebøjninger. Jeg taler af erfaring.

Hvad er det for nogle elendige mavebøjninger du tager?

Der findes 500 variationer, og nogle er bedre end andre. Men at sige mavebøjninger ikke bygger mavemuskler er næsten så forkert, som det kan være.

Squat træner kun maven statisk, som bestemt ikke skal undervurderes, men det er langt fra bedre end korrekt udførte mavebøjninger i forskellig art.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad er det for nogle elendige mavebøjninger du tager?

Der findes 500 variationer, og nogle er bedre end andre. Men at sige mavebøjninger ikke bygger mavemuskler er næsten så forkert, som det kan være.

Squat træner kun maven statisk, som bestemt ikke skal undervurderes, men det er langt fra bedre end korrekt udførte mavebøjninger i forskellig art.

Jeg tager slet ikke mavebøjninger mere - Ikke efter jeg fandt ud af, hvor spild af tid det var. Jeg fik meget mere ud af at lave tunge squats. Det har givet mig en fantastisk core som ingen maveøvelse kan præstere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og derved må det så være den absolutte sandhed!

Er helt enig med Venan. Det lyder som nået crossfit videnskab at Squat skulle træne maven bedre end specifikke maveøvelser.

Man kunne evt lave nogle emg test på mave aktiveringen for at se om Squat er en så fantastisk maveøvelse. Jeg har selv squattet meget og for mig tungt og har aldrig kunne mærke øvelsen i mavemullerne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er simpelthen for fantastisk til at jeg kan lade være - mavebøjninger træner ikke maven ... 'amen jeg elsker det koncept !!!!!!!

5x5 Squat = six pack

Jeg taler af erfaring ! ;-)

Edited by Kid A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amds90: Hvis du ikke synes at du får aktiveret dine øvre mavemuskler ordentligt, så kan det være at du skal kigge lidt på din teknik. Aktiverer du for eksempel dine hoftebøjere til at udføre øvelsen i stedet for dine mavemuskler?

Ellers prøv evil wheel... med den vil du med næsten statsgaranti mærke forskel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og derved må det så være den absolutte sandhed!

Er helt enig med Venan. Det lyder som nået crossfit videnskab at Squat skulle træne maven bedre end specifikke maveøvelser.

Man kunne evt lave nogle emg test på mave aktiveringen for at se om Squat er en så fantastisk maveøvelse. Jeg har selv squattet meget og for mig tungt og har aldrig kunne mærke øvelsen i mavemullerne.

Det er simpelthen for fantastisk til at jeg kan lade være - mavebøjninger træner ikke maven ... 'amen jeg elsker det koncept !!!!!!!

5x5 Squat = six pack

Jeg taler af erfaring ! ;-)

Alle jeg kender der squatter tungt supplerer med dedikeret træning af midtsektionen. Alle.

Jeg ved desuden fra nærmeste hånd at de norske verdensmestre (Kjell & C-Y) også gør det.

Hvem har sagt, at maveøvelser ikke træner mavemusklerne? Hvertfald ikke jeg.

Fame Boy pointerer det meget godt: "Alle jeg kender der squatter tungt supplerer med dedikeret træning af midtesektionen"

Netop min pointe! specifikke maveøvelser er et supplement til "rigtige" core-øvelser, såsom dødløft og squat. Får du en stærk core af at kunne løfte tungt i squat of dødløft? Ja! Det er de mest fundamentale øvelser for at bygge abs. Andre øvelser er bare krymmel på kagen.

En videnskabelig undersøgelse fra Journal of Strenght and Condition Research påpeger, at frivægt-øvelser, såsom squat of dødløft i højere grad aktiverer ens core (EMG activity), end core-specifikke øvelser såsom mavebøjninger. I kan læse et uddrag af undersøgelsen her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23542879

Onkel Troels, hvis du ikke kan mærke øvelsen i din mavemuskler, skal du måske få tjekket din squat-teknik. No offense!

Get your ass to the grass,

Share this post


Link to post
Share on other sites

En videnskabelig undersøgelse fra Journal of Strenght and Condition Research påpeger, at frivægt-øvelser, såsom squat of dødløft i højere grad aktiverer ens core (EMG activity), end core-specifikke øvelser såsom mavebøjninger. I kan læse et uddrag af undersøgelsen her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23542879

Jeppe, det er helt fint du referere til et studie. Desværre kan du ikke bruge det til en meter, i denne debat. Hvem konkludere, at det er squat og dødløft der dækker over frivægtsøvelser? Dig? Kunne det være bend-over row også f.eks.? Hvad dækker traditionel core-træning over? Er det planken? Det er ikke nødvendigvis mavebøjning i sin traditionelle forstand, som du påstår. I en debat om mavemuskler, er det skudt langt ved siden at snakke om "core".

Studiet siger kort og godt at basisøvelser som helhed træner core ligeså godt som forskellige former for isolationsøvelser. Det er der intet overraskende over. Det er vigtig at huske på, at "core" er et overordnet begreb der dækker over en bred udstrækning af både ryg og mavemuskler. En isolationsøvelse for rectus abdominis er selvfølgelig ikke en ligeså god "core-øvelse", som en øvelse der træner en bredere udstrækning af både ryg og mave. Men en isolationsøvelse kan nemt være bedre til at træne én specifik muskel, som f.eks. rectus abdominis eller obliques.

Hvis du vil have det eftertragtede vaskebræt kommer du ikke ud over en form for mavebøjninger. Om det er weighted crunches eller dragon flags er ikke så væsentligt. Men dynamiske maveøvelser med høj intensitet er bedre til at stimulere hypertrofi i mavemuskulaturen, end statisk træning som squat. Det findes der også studier på, hvis du har lyst til at søge lidt rundt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

JeppeGlud<< Måske er det bare fordi jeg har passet mine specifikke maveøvelser af maven ikke er en 'flaskehals' når jeg squatter. Men du har da ganske givet ret i at min squat absolut ikke er flawless. Jeg har dog aldrig tænkt mig at målrette mit squat så det rammer min mave bedre.

Ellers er jeg fuldstændig enig med det venaN skriver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this