Erfaringer med diætist?


Ihvarh
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har lige oprettet mig her på forummet, så jeg ved ikke, om jeg er kommet til det rigtige sted.

Jeg leder efter råd og erfaringer mht at gå til en diætist. Jeg bor i Viby, Aarhus, så hvis der er konkrete forslag til en diætist, så skal det ikke være for langt væk :p

Min situation er, at jeg er en kvinde på 23 år med en BMI på 35 vist nok. Jeg er 158 cm og vejer vist 93 kg. For 5 år siden var jeg kun lidt over normalvægtig, ikke noget særligt. Men efter forskellige antidepressiver og have fået ufatteligt dårlige kostvaner, gik det ret galt ret hurtigt. Jeg har heller aldrig lært at være glad for motion, dels pga dårligt hjerte under opvæksten og andre folks negative reaktioner på min deraf elendige kondition. Jeg har været ved De Danske Vægtkonsulenter i ca 4 mdr for et par år siden. Jeg tabte ca 15 kg, men jeg har taget 7 kg på igen siden. Jeg overvejer også lidt Vægtkonsulenterne igen, men jeg føler, at jeg har brug for et mere individuelt forløb, hvilket en diætist kan give, så vidt jeg har forstået.

Jeg vil virkelig, virkelig gerne tabe mig, føle mig sundere og have mere overskud, men jeg vil gerne høre, om hjælpen fra en diætist har været en succes for andre, eller om jeg skal bruge pengene på noget andet? :)

Link to comment
Share on other sites

Det var nogle heftige priser :p Godt nok vidste jeg godt, at man skal punge ud, men jeg synes det virker ret voldsomt. Men okay, hvis det virker...

Tror også du kan få en enkelt "konsultation", hvor du for et program og en madplan, som du bare selv skal følge, til en billigere penge.

Du kan jo også blive henvist til en diætist gennem din læge og så formoder jeg at det er gratis, og så ellers som Andreas siger :)

Link to comment
Share on other sites

Tror også du kan få en enkelt "konsultation", hvor du for et program og en madplan, som du bare selv skal følge, til en billigere penge.

Du kan jo også blive henvist til en diætist gennem din læge og så formoder jeg at det er gratis, og så ellers som Andreas siger :)

Jeg snakkede faktisk for nylig med en sygeplejerske om, at man vist nok ikke længere kan blive henvist gratis til en diætist :/ man kan få dækket noget af udgiften gennem sygeforsikring Danmark, men det er vist også det.

Men hende, du linkede til, lader til at være en personlig træner. Er diætister ikke billigere? Jeg googlede nogle diætister, og de lå noget lavere prismæssigt, selvom de også inkluderede noget træningsundervisning. Så nu er min tanke mere, om der er nogen derude, der har erfaring med at gå til en diætist? :) Ikke en specifik, bare mere generelt.

Link to comment
Share on other sites

Vi fik engang tilbudt diætist gennem arbejdet - et par måneder.

Det fungerede fint i forhold til vægttab men som de fleste andre, tog det hele på igen bagefter da "overvågningen" hørte op.

Det er præcis det, jeg er bange for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede faktisk for nylig med en sygeplejerske om, at man vist nok ikke længere kan blive henvist gratis til en diætist :/ man kan få dækket noget af udgiften gennem sygeforsikring Danmark, men det er vist også det.

Men hende, du linkede til, lader til at være en personlig træner. Er diætister ikke billigere? Jeg googlede nogle diætister, og de lå noget lavere prismæssigt, selvom de også inkluderede noget træningsundervisning. Så nu er min tanke mere, om der er nogen derude, der har erfaring med at gå til en diætist? :) Ikke en specifik, bare mere generelt.

Du kan godt stadigt blive henvist til diætist, men det kræver at nogle betingelser er opfyldt, som man kan se her. https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/praksisinformation/almen-praksis/midtjylland/patientforloeb/forloebsbeskrivelser/t-endokrinologi-metabolik-ernaering/praksisdiaetist/#hvem

Link to comment
Share on other sites

Okay, der kan man bare se :) Men jeg opfylder ikke kravene, så vidt jeg kan se.

Jeg sad lige og kiggede lidt på vægtkonsulenterne igen. De har trods alt hjulpet mig før... Men jeg kan virkelig ikke bestemme mig for, hvad jeg skal prøve :p Jeg ved bare, at det ikke fungerer, når jeg prøver at tabe mig 100% alene, så jeg har brug for en form for støtte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brugte lige 30 sek. til at finde nogle ca. priser, som du kan gå ud fra her. Personlligt, kender jeg nogle diætister, men dels er de fra Kbh., og derudover fuldt bookede. Men det burde kunne lade sig gøre, at finde en i dit område, med lidt søgen.

Kan godt forstå du gerne vil have støtte, og kunne forestille mig, at f.eks. Vægtkonsulenterne ville være godt, hvor du har mulighed for at tale med andre i samme båd. Hvor imod hvis du tager en diætist, så er det kun dig ham/hende. Men du må naturligvis tænke over hvad der ville være bedst for dig, ud fra dine tidligere erfaringer og/eller budget.

Du må meget gerne skrive, hvad du ender med at beslutte dig for :smile:

Link to comment
Share on other sites

Okay, der kan man bare se :) Men jeg opfylder ikke kravene, så vidt jeg kan se.

Jeg sad lige og kiggede lidt på vægtkonsulenterne igen. De har trods alt hjulpet mig før... Men jeg kan virkelig ikke bestemme mig for, hvad jeg skal prøve :p Jeg ved bare, at det ikke fungerer, når jeg prøver at tabe mig 100% alene, så jeg har brug for en form for støtte.

Det kan godt være at du ikke tror at du opfylder nogle af kravene, men langt de fleste kvinder der har en BMI på 35 vil helt sikkert opfylde et eller flere af følgende krav (måske endda uden at vide det):

Risiko for fatal CVD på >5 % inden for 10 år

Prædiabetes

Type 2 diabetes

PCOS

Svær overvægt med komplikationerne søvnapnø eller svær hypertension

Jeg synes du skal overveje at tage en snak med din praktiserende læge og spørge ham/hende pænt, men dog insisterende om ikke det kunne tænkes at du falder ind under bare én af de kategorier der kan gøre dig berettiget til at få en diætist tilknyttet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share