Dødløft og kropsvægt


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Følgende er taget fra artiklen Deadlift training af Louis Simmons på Elitefts:

"Deadlifts have made little progress in recent years. I belive it is easy to add pounds to a squat or bench pres due to more progressive equipment. The supportive gear, in Westside´s opinon, pushes one to gain bodyweight to increase the squat and bench pres, but anyone, including myself, can tell you, if you´re to heavy, your pull is destroyed.

Mener han hermed, at en øget kropsvægt har en skadelig effekt på ens dødløft? Hvorfor? Er der andre som har den samme holdning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte nu på at folk med korte arme som regel er gode bænkpressere, men normalt også dårlige dødløftere, og det passede vel meget godt på dig.

Nu siger du manglende forspænding. Hvad er det egentlig som gør at du mangler denne i dødløft? Er det simpelhen bare maven( ;) ) som er i vejen?

Link to comment
Share on other sites

En anden ting også er at det man tager på kan også virke direkte hæmmende for nogle hvis det sætter sig på maven da det vil i værste fald hæmme dig i at få en god startstilling at begynde løftet i. Det har jeg ihvertfald hørt mange af de "tunge" drenge snakke om. Og ja det er lidt i dur med den manglende forspænding.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en artikel om dødløftsfejl af Dave Tate liggende. Han siger at store folk har svært ved at have skuldrene bag stangen når de løfter:

Mistake #6: Keeping the shins too close to the bar

I'm not too sure where this started but I have a pretty good idea. Many times the taller, thinner lifters are the best pullers and they do start with the bar very close to their shins. But if you look at them from the sides they still have their shoulders behind the bar when they pull. This is just not possible to achieve with a thicker lifter.

If a thicker lifter with a large amount of body mass — be it muscle or fat — were to line the bar up with his shins, you'd see he would have an impossible time getting the shoulders behind the bar. Remember you need to pull the bar back toward you, not out and away from you. So what I believe happens is many lifters look to those who have great deadlifts to see how they pull, then try to do the same themselves. What they need to do is look to those who are built the same way they are and have great deadlifts and follow their lead.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en artikel om dødløftsfejl af Dave Tate liggende. Han siger at store folk har svært ved at have skuldrene bag stangen når de løfter:

--> Chris27

Kunne du ikke poste alle de "Mistake # "

Eller evt. bare et link til hvor du har teksten fra...

Edited by Bubby
Link to comment
Share on other sites

Man kan faktisk også teste hvor stor forskel der er at løfte med og uden forspænding i dødløft som Niels omtaler... hvis du har en vægt du kan lave 2 reps med (den skal helst ikke være for let) så burde du opdage at den 2. rep er nemmere end den første da du har forspændingen fra den sidste del (den exentriske fase) af 1. rep... en af de mere erfarne løftere fra tsk har givet mig et godt råd m.h.t. dødløft... stil dig op som du ville gøre lige når du skal til at løfte... hænderne fat om stangen og placer fødderne i den position (smal/bred) du nu har tænkt dig... pres lidt fra med fødderne samtidig med at du stadig har hænderne fat om stangen og se om din position føles rigtig (dog uden at flytte vægten fra jorden)... hvis ikke ændrer du din position så det føles rigtigt... slip dernæst stangen og gør dig oprejst... træk luft ind og spænd hele din krop... især bugen og pres benene imod gulvet så du derved opnår en rigtig god forspænding... prøv dernæst at lave et løft hvor du ikke tænker over disse ting og se så om der er en nævneværdig forskel... jeg kan ihvertfald sagtens mærke det... en anden ting der hjælper meget på mit dødløft er at adducere scapula (trække skuldre-bladene bagud og indmod hinanden og skyde brystet frem) så meget som det nu er muligt lige inden jeg påbegynder løftet... derved undgår jeg det som populært kaldes "kranløft" i den sidste del af løftet... håber I kan bruge det til noget ;)

Link to comment
Share on other sites

en anden ting der hjælper meget på mit dødløft er at adducere scapula (trække skuldre-bladene bagud og indmod hinanden og skyde brystet frem) så meget som det nu er muligt lige inden jeg påbegynder løftet...
Dette er faktisk en dum ide. Læs hvad Dave Tate siger i hans dødløft artikel....
Mistake #2: Pulling the shoulder blades together

This is a mistake I made for years. Stand in a deadlift stance and pull your shoulder blades together. Take a look at where your fingertips are. Now if you let your shoulders relax and even round forward a little you'll see your fingertips are much lower. This is why we teach a rounding of the upper back. First, the bar has to travel a shorter distance. Second, there's less stress on the shoulder region. It'll also help to keep your shoulder blades behind the bar. You'll read more on this later.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Dette er faktisk en dum ide. Læs hvad Dave Tate siger i hans dødløft artikel....

Ok tak for det Thomas så må jeg lige prøve at arbejde med det... men har jeg ikke ret i at du i den sidste del af løftet skal adducere scapula før løftet bliver godkendt??? eller er det nok bare at stå oprejst??? ;)

Link to comment
Share on other sites

eller er det nok bare at stå oprejst???

Det er faktisk nok bare at stå oprejst og med ret ryg, men der sker jo ikke noget ved at være overbevisende.

Iøvrigt behøver det jo ikke blive noget problem i toppen, hvis bare man ikke runder for meget i den øverste del af ryggen, og hvis man har stærke trapezius og rhomboideus muskler.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Francis> ja, men så skal det være som supplerende øvelse.

Problemet ved at gøre det som Zoa snakker om, er jo at man ikke kan undgå at skulderbladene bliver trukket fra hinanden, i større eller mindre grad, når man eksploderer stangen fra gulvet. Og sådan et "ryk" vil give en dårligere kraftoverførsel til stangen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja, er selvfølgelig rigtig nok.. Glemte også at nævne at jeg ikke mente for en styrkeløfter. Det ville teknikken helt klart falde til jorden.. Tænkte nærmere på den almindelige motionist (hvis du finder sådan noget der kører dl)... For ham er det jo med at slå så mange fluer med et smæk, så at sige. hehe..

Link to comment
Share on other sites

Det er en vanlig teori i om DL at man ikke skal trekke skulderbladene sammen, men prøve å gjøre armene "så lange som mulig".

Jeg tror imidlertid at dette ikke gjelder for alle. Jeg fikk en bedre løfte teknik og løftet flere kilo etter at jeg begynte å dra skuldrene litt tilbake. Løftet blir da tyngre i starten men lettere på toppen. Jeg har en meget bra start styrke men en dårlig topp. (Jeg trekker nesten ikke mer i DL fra kne enn fra bakken, måske 10kg)

Derfor: det er vel å bra med teorier, men de passer ikke på alle.

TT

Link to comment
Share on other sites

Enig med Tollef her.

Husk også at WSB drengenes stil i dødløft ikke er den pæneste og flere af dem vil få problemer med at få godkendt deres dødløft i IPF konkurrencer. Deres stærke glutes og forholdsvis svagere ben, giver dem også mere kranløft end end i vores konkurrencer, hvor benstyrken tit er den stærkeste del.

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at det varierer fra person til person, og at nogen personer med en ussel top, kan det lettere for sig selv, ved at klemme skulderbladene sammen. Men det ændre ikke på det faktum at træklængden forøges en del, i forhold til hvis man trak sine arme lange. Jeg tror ikke så meget problemerne i toppen har med skulderbladenes position at gøre, som det har med rygsøjlens position at gøre. Hvis man runder for meget i den øverste del af ryggen, så er det meget svært at få hoften igennem i toppen. Det kan selvfølgelig kompenseres for med en særdeles stærk øvre ryg og stærke gluteus muskler. Men jeg mener stadigvæk at problemet er mest udtalt når der forekommer overdrevet rygrunding, i den øverste del af ryggen. Så kan man undgå det, og holde ryggen relativt ret, så skulle der ikke være problemer i toppen, selvom man starter med abducerede skulderblade.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share