jeg taber mig ikke


Lisa
 Share

Recommended Posts

hej alle.

jeg er ny herinde og håber meget i kan hjælpe mig.

jeg har de sidste 7 måneder trænet to gange ugentligt og samtidig haft en daglig cykeltur på 14 km. jeg spiser ca. 1800 kcal dagligt og har skåret al stivelse ud af min kost og forsøger at fordele måltiderne ordentligt og spise ofte. jeg er også stoppet med at drikke alkohol.

problemet er at jeg ikke har tabt mig så meget som et gram på de 7 måneder jeg har været i gang!!! jeg træner cardio og styrketræning af ryg og mave, og jeg er nu bekyndt at supplere med pilates.

jeg forstår ikke hvad jeg gør galt og jeg er træt af den evige kamp mod vægten. jeg vejer 87 kg og er 171 cm, så jeg burde tabe mig nogle kilo, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. jeg har fået målt mit stofskifte som er lavt, men ikke for lavt. alligevel ville jeg mene at jeg burde have smidt nogle kilo i løbet af 7 måneder.

jeg håber meget at nogle af jer kloge mennesker kan give mig nogle råd til hvad jeg skal gøre anderledes for at vinde kampen mod vægten.

Link to comment
Share on other sites

Du burde tabe dig ved et dagligt kcal indtag på 1800 kcal, er du 100% sikker på at det er alt hvad du får? Hvis du kan sige jeg snyder overhovedet ikke, ingen snack, læskedrikke eller andet, bliver du simpelthen nød til at nedjustere dit daglige kcal indtag.

Hvis 1800 kcal bare er et skøn fra din side bliver du nød til at måle og veje alt du spiser og drikker og udregne dit nøjagtige kcal indtag. Det er en god lille øvelse for at se og få styr på hvor meget energi man rent faktisk indtager dagligt.

Du kan også skrue aktiviteten op, men mere motion har det med at øge sulten.

Prøv at skriv ned her præcis hvad du spiser i løbet af en dag eller endda flere dage, det vil gøre det meget lettere at komme med råd til hvad du kan gøre. Kom også gerne med lidt flere informationer, alder, mål, din træning (meget mere detaljeret), arbejde osv.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være du har tabt fedtmasse, selvom du ikke har tabt kg.? Holder du øje med din fedtprocent og hvad siger spejlet?

Ang. kalorier: 1800 kcal er efter min erfaring for meget når man skal tabe sig. Jeg er 160 cm og vejer ca. 88 kg. og spiser 1200 kcal og træner 2 gange ugentligt og har et aktivt job. Jeg taber ½ - 1 kg. om ugen på de 1200 kcal. Der skal dog ikke mere end en enkelt dag med for mange kalorier til, før det går i stå en hel uge efterfølgende. Det er hårdt arbejde, men skær ned på indtaget indtil du ser et resultat. Ikke 2 kroppe er ens og nogle fødevarer fremmer vægttabet mens andre sløver det - kalorietælling er rigtig fint, men har sine begrænsninger. En anden ting der betyder meget (for min krop i hvert fald) er søvn. Sover jeg for lidt eller på det forkerte tidspunkt, sker der mindre på vægten. Hvornår du spiser og hvor ofte du spiser har også betydning. Spis helst ikke sent om aftenen og spis helst mange små måltider (det er i hvert fald hvad virker for mig).

Link to comment
Share on other sites

Sorry vindruen men, kalorietælling har ingen begrænsninger overhovedet. Selvom ens krop og stofskifte er unik, forholder det sig stadig således at indtager du mindre end du forbrænder, så taber du dig og omvendt. Kalorietælling er et redskab der kan fortælle dig hvor meget du indtager ganske præcist, hvis det gøres ordentligt.

Dit indlæg indeholder rigtig meget Ude og Hjemme sludder, det er ikke nødvendigt at spise mange små måltider. Hvornår du spiser har også kun begreænset indflydelse og ja chili og andet stærk mad kan muligvis øge ens forbrænding en smule. En enkelt dag med for mange kcal, ruinerer altså ikke en hel uge efterfølgende, så skal man virkelig gå til den. Du nævner også en masse gode ting, men det handler først og fremmest om at få styr på det basale for trådstarter.

Lisa har ikke tabt sig i de 7 måneder hun har været i gang, så det tyder på at det helt basale slet ikke er på plads.

Jeg kan på ingen måde anbefale 1200 kcal!

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

tak for jeres svar :bigsmile:

jeg har regnet ud, at jeg ikke må indtage færre end 1700 kcal for at holde mit stofskifte igang. jeg har i perioder eksperimenteret med at holde mig omkring de 1200, men heller ikke der skete der noget (det var før jeg kendte mit basale stofskifte forbrug - eller hvad det nu hedder).

jeg er 100% sikker på min kost, da jeg faktisk kan have svært ved at spise så meget. min appetit er ikke super god fra naturens side, så jeg snacker heller ikke.

jeg er 25 år og har ikke egentlige mål med min træning, andet end at få kontrol over min vægt og tabe de overflødige kilo. jeg har absolut ikke set noget resultater, hverken i spejlet eller med målebåndet. selvom jeg skulle have tabt fedt og opbygget muskler, holder det jo stadig ingen steder, da jeg er overvægtig og skal tabe kilo.

Link to comment
Share on other sites

Fordi en beregner siger at dit basale stofskifte er ca. 1700 behøver det ikke at være det. Du skal bestemt ikke ned på 1200kcal, men du kan roligt prøve at gå fra 1800 til 1600. Du kan kun være 100% sikker på din kost hvis du har målt og vejet alt du indtager, lige fra den ene sukkerknald i kaffen til et hovedmåltid ALT. At du ikke har tabt dig over 7 måneder siger mig, at du ikke har været i nævnværdig kcal underskud i perioden.

Nu er jeg lidt fordomsfuld, men du træner garanteret som de fleste unge kvinder i motioncenteret. Helt uden intensitet, målsætning, seriøsitet og planlægning. En sådan træning ser typisk således ud, 30min i alt på crosstrainer, cykel og whatever efter fulgt af mavebøjninger, hyperextension, inadfører maskine og udadfører maskine.

Igen kan jeg kun råde dig til at skrive ned hvad og hvor meget du har spist, altså mængden i gram. Give os et detaljeret indblik i hvordan din træning ser ud, i hvilket tempo foregår din daglige cykeltur osv?

Link to comment
Share on other sites

jeg ER 100% sikker på min kost :-), men jeg vil prøve at gå lidt ned i kalorier, så mange tak for rådet.

jeg træner først 20 min på en crosstrainer, hvor jeg prøver at øge intentisiteten fra gang til gang. derefter laver jeg rygbøjninger og sidebøjninger og mavebøjninger (både skrå og lige) ca. 150 stk med ca. 50 kg.

mine daglige cykelturer er i almindeligt tempo ca. 20 kmt., da det er til og fra studie/arbejde, har jeg ikke rigtigt mulighed for at øge tempoet, da jeg ikke har lyst til at møde svedig op.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lisa.
Det lyder egentlig til, at du har et fornuftigt antal kalorier i kikkerten, men jeg ved ikke om du har tænkt over hvor kalorierne skal komme fra?
Jeg er en mørk pige og som alle nok kan regne ud, har min krop gjort alt for at udvikle den famøse booty og lidt til. Jeg har ALDRIG kunne tabe mig ved at skrue op eller ned for kalorierne, men til gengæld forsvandt 18 kg på 6 mdr, da jeg begyndte at lave om på forholdet ml. protein/kulhydrat/fedt. Så jeg fik måske ml. 15-25g fedt om dagen, MAX 50g kulhydrat (som gerne kom fra grønsager og fuldkornsprodukter) og så hele 2g protein pr. kg kropsvægt. Det gode ved metoden er, at du ikke vil være sulten på nogen måde, det går hurtigt med vægttabet og du smider ikke muskelmasse væk. MEN: det kan være svært at komme op på, i mit tilfælde 1500 kcal, for som sagt du er mæt konstant! Hvis du får for lidt, tror din krop at du sultestrejker og så holder den fast på alt hvad du får indenbords. Men det sker ikke hvis man er opmærksom ;)

Det er ikke ligefrem rocket science, men den metode har rykket noget for mig - Håber det kan bruges og held og lykke :D

Link to comment
Share on other sites

Sorry vindruen men, kalorietælling har ingen begrænsninger overhovedet. Selvom ens krop og stofskifte er unik, forholder det sig stadig således at indtager du mindre end du forbrænder, så taber du dig og omvendt. Kalorietælling er et redskab der kan fortælle dig hvor meget du indtager ganske præcist, hvis det gøres ordentligt.

Dit indlæg indeholder rigtig meget Ude og Hjemme sludder, det er ikke nødvendigt at spise mange små måltider. Hvornår du spiser har også kun begreænset indflydelse og ja chili og andet stærk mad kan muligvis øge ens forbrænding en smule. En enkelt dag med for mange kcal, ruinerer altså ikke en hel uge efterfølgende, så skal man virkelig gå til den. Du nævner også en masse gode ting, men det handler først og fremmest om at få styr på det basale for trådstarter.

Lisa har ikke tabt sig i de 7 måneder hun har været i gang, så det tyder på at det helt basale slet ikke er på plads.

Jeg kan på ingen måde anbefale 1200 kcal!

Mit indlæg bygger på erfaringer og ikke dameblade. Dit indlæg indeholder rigtig meget sort/hvid kassetænkning. Du kan kalde det sludder om du vil, men pas på med kategorisk afvisning af at kroppen er kompleks og der er meget vi ikke forstår.

Det er ikke at holde styr på hvad der kommer ind, der er begrænsningen jeg taler om, det er den komplekse forbrænding og påvirkning heraf.

Kalorier ind=tjek. Kalorier ud=who knows

Derfor: Man må prøve sig frem og hvis jeg skal ned på 1200 kcal så skal jeg det. Trådstarter skal tydeligvis indtage færre kalorier end hun gør, eftersom hun ikke taber sig. At spise flere små måltider betyder at man vænner sig til at spise mindre generelt og fremover hurtigere føler sig mæt og ikke overspiser til måltiderne - en god ting hvis man vil tabe sig og holde vægten væk fremover. Desuden holder det blodsukkeret mere stabilt. At nogle madvarer sætter skub i forbrændingen eller er nemmere at forbrænde end andre (nogle kræver sågar flere kalorier at forbrænde end de indeholder) er vel logisk nok og såfremt det var det rene sludder, ville der nok ikke forskes så meget i det. Jeg synes trådholder skal prøve forskellige råd af og se om det giver hende resultater eller ej.

Edited by vindruen
Link to comment
Share on other sites

Mit indlæg indeholder masser af sort/hvid tænkning, grunden til dette er at vægttab ikke er raket videnskab! Bliver man overvægtig er det fordi man spiser for meget, samt de forkerte ting og laver for lidt, længere er den ikke, ikke for dig, ikke for mig.

Det er klart at kost sammensætningen skal være fornuftig der skal være en ordentlig blance mellem kulhydrater, protein og fedt og de skal komme fra de rigtige kilder. Det er derfor jeg hele tiden opfordrer trådstarter til at give et indblik i kosten. Men som sagt så er det de basale ting der er vigtige, ikke antal måltider eller om hun spiser meget hvidkål og chili med kylling osv.

I øvrigt er grunden til der forskes så meget i disse ting, at vi i den vestlige verden bliver flere og flere overvægtige, hvis man fandt en mirakelkur ville der være milliarder af $$$$ i det, mig bekendt er den ikke fundet endnu.

Link to comment
Share on other sites

Mit indlæg indeholder masser af sort/hvid tænkning, grunden til dette er at vægttab ikke er raket videnskab! Bliver man overvægtig er det fordi man spiser for meget, samt de forkerte ting og laver for lidt, længere er den ikke, ikke for dig, ikke for mig.

Det virker ikke til at du helt har forstået min pointe. Ingen kan modsige at det handler om forskellen på indtag og forbrug. Det er bundlinjen og den kan der ikke rokkes ved. Min pointe er at forbrugsdelen af ligningen ikke er helt så simpel. Ingen kan fortælle hverken dig mig eller trådstarter, hvor meget vi præcis forbrænder på en given dag - heri ligger det komplekse og grunden til at der også kommer overraskende resultater fra forskningen nogen gange. Kroppens forbrænding, dens reguleringsmekanismer og måden den forbruger energi på er altså ganske kompliceret og heller ikke ens for alle. Ligger man sig, som overvægtig, på 1200 kcal om dagen er man sikker på at være i underskud (nogen vil være meget i underskud andre mindre, men underskud er der). Og man kan sagtens leve af 1200 kcal uden at skade sig selv i den periode man nu skal bruge på at tabe sig. (evt. med nogle ligevægts"pauser" hvis det er et meget langvarigt vægttab)

Det er i øvrigt fint at du opfordrer til kalorietælling, det er en super god læring (og damn hvor bliver man overrasket over hvor mange kalorier der er i visse fødevarer), men det virker jo også til at hun har gjort det/gør det, når hun ved at hun spiser 1800 kcal om dagen.

Edited by vindruen
Link to comment
Share on other sites

Der er nok to ting som er vigtige, nemlig at ens ligevægtindtag kan man kun få et fingerpeg via en tabel, og så må man forsøge sig frem derfra, for at finde det for en selv. Det andet er at kalorietælling er nøglen, og man skal tælle alt - fordi ens appetit og egen vurdering af indtag er totalt upålidelig.

Link to comment
Share on other sites

@Lisa

Kan du komme med eksempler på hvordan din daglige kost ser ud? For mig handlede det ikke kun om kalorier ind og kalorier ud, selvom det kan være en stor del af vægttab. Et par uger i en ketogenisk tilstand fik mig til at tabe den sidste vægt, efter at jeg havde stået stille et stykke tid. Det behøver dog ikke at vare for evigt, jeg er nu tilbage til en "normal" kostfordeling.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har ikke lige læst de andres opslag. Men det der lyder meget bekendt fra nogle jeg kender.

Deres problem var de simpelthen ikke trænede hårdt nok. Dvs deres puls under træningen kom ikke højt nok op.. Hvis jeg var dig ville jeg supplere med noget tung vægttræning og få dig en trænings makker så i kan presse hinanden.

Og så ville jeg tjekke dit kalorie indtag igen og igen.. For hvis du er på 1800 burde du tabe dig hvis du laver noget. Ellers prøv på 1500 i 2-3 uger og se hvad der sker . Er det ikke tilfældet prøv med 2000, ja du læste rigtig..

Spis masser af protein og drop cola light.. Evt drop alle kalorier der kan drikkes. Dvs du kun drikker vand ..

Det har hjulpet på dem jeg kender..

Udover det begynd at træn med puls ur!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share