Overvægt og proteinbar efter træning


Jeppe Bøgh Pedersen
 Share

Recommended Posts

Jeg har i mange år haft problemer med overvægt, og begyndte derfor for ca. tre år siden at løbetræne? Ind til videre har det haft en rigtig god indflydelse på vægten. Så langt så godt.

Til at begynde med var hverken min kondition eller mine muskler til, at jeg kunne løbe ret langt, og jeg anvendte et walk to run program til at komme i bedre form. Nu kan jeg løbe op til knap 20 km på en workout, og prøver at komme ud ca. Hver anden dag, hvor jeg alt efter kræfter og tid løber mellem 5 og 15 km pr gang. Oftest har jeg løbet i nærheden af 10 km når jeg kommer hjem.

Det kan mærkes i musklerne, som ofte er ømme, og godt kan være det nogle dage efter træniNg. Det kan påvirke min efterfølgende træning, da jeg med halvømme muskler til tider ikke får løbet den distance jeg havde ønsket. Simpelthen fordi jeg ikke har benkræfterne til det.

Jeg har fra tid til anden prøvet at snuppe en proteinbar efter min træning (forsøger at udnytte Open window effekten), og kan mærke, at har jeg spist sådan en, så er musklerne klar igen næste træningsdag.

Mit spørgsmål går derfor på,mom det er fint jeg spiser sådan en bar, eller hvor problematisk det kan være, når jeg er overvægtig.

Jeg har læst på diverse fora, at de fleste motionister normalt ikke har behov for disse kosttilskud, men klarer sig fint vend at følge de otte kostråd. Proteinbarerne har - som jeg forstår det - sin berettelse hvis jeg træner for at yde hvergang og for at optimere mit resultat. Ikke desto mindre kan jeg mærke en effekt ved at spise proteinbarer, og dertil skal det siges, at jeg træner for begge dele. At jeg taber mig når jeg løbere er en vigtig effekt, men kan samtidig mærke, at det irriterer mig, når løbeturerne ikke bliver som forventet, fordi ømme muskler forhindrer mig i at præstere optimalt. Det virker simpelthen demotiverende på mig. Derudover har jeg også et mål om gerne at ville forbedre min tid, løbe en halvmararathon og måske endda en hel maraton når jeg når dertil. Jeg er tilmeldt i fitness center, men kan pt. ikke finde tiden til at styrketræne. Mit mål er dog at jeg i løbet af de næste måneder får fundet tiden igen til, at jeg kan komme ned at styrketræne 2-3 gange om ugen på de dage, hvor jeg ikke er ude at løbe. Således forventer jeg altså iløbet af de kommende måneder at komme op på at træne 6 gange om ugen samt holde en enkelt hviledag til restitution.

Så skal jeg kvitte barerne, eller fortsætte med dem, og hvad skal jeg i så fald være opmærksom på i mit valg af bar. Pt er det random hvilke. Jeg vælger.

Håber på jeres hjælp.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Spiser du kulhydrater efter løbeturen?

Jeg tænker om du er plumset i samme fælde som jeg selv, med at være for fedtet med at fylde depoterne op efter træning netop fordi man gerne vil smide et par kg. Nu cykler jeg i stedet for at løbe men der er vel en vis overførsel, omend reel ømhed er klart lettere at få efter løb.

Jeg kan ikke selv mærke forskel på om jeg får protein i det åbne vindue, men det gør en verden til forskel i stængerne dagen derpå, om jeg høvler en tankfuld kulhydrater ned ASAP efter træning (ca. 1g / kg kropsvægt) eller ej.

Igen: Cykling og løb er ikke det samme men det kunne måske være brugbart, ligegodt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal kigge på det udelukkende i forhold til dit vægttab, så kan det jo betale sig at spise proteinbaren, hvis den betyder at du kan løbe for minimum de kalorier, der er i en bar, på den næste løbetur. Altså, hvis du kan løbe for 400 kcal uden en proteinbar efter forrige træning men kan løbe for 700 kcal hvis du spiste en proteinbar med 200 kcal i, så gavner det bare dit vægttab. Men hvis du spiser en bar med 200 kcal i og kun kan yde for 100 kcal ekstra har det en negativ effekt på dit vægttab. :)

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg starte med, at skrive at jeg synes det er flot du løber som du løber.

Jeg synes faktisk der er rigtig mange aspekter i det her indlæg, og inden jeg er færdig med, at skrive det her svar har jeg sikkert også forvirret mig selv helt vildt!

MEN for at korte det hele lidt ned:

1. Du nævner kun din træning, ikke din kost?

2. Er du faldet i fælden med, at "fordi-jeg-løber-kan-jeg-bare-spise-som-jeg-vil?"

3. Taber du dig, af dit løb? Ellers se nr. 2!

4. Har du en kostplan/varieret sund kost?

Der er rigtig mange ubesvarede spørgsmål i dit indlæg for at kunne give dig en god hjælp.

Hvis vi nu går udfra at du har en kostplan, og denne er super-skarp med kcal-indtag, protein-indtag, kulhydrat-indtag, fedt-indtag og det hele spiller, jamen så de dage hvor du tager en protein bar, må du lige læse hvad den indeholder og så rykke tilsvarende ud af, kostplanen.

Men det behøver du naturligvis kun, hvis du rent faktisk ikke kan "tåle" de ekstra kcal, i forbindelse med et vægttab?? Som skrevet før, der er virkelig mange ubekendte faktorer i dit indlæg, som gør det svært at give et godt svar.

Edited by LeCerveau
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share