Spiser jeg nok?


Anna86
 Share

Recommended Posts

Jeg er 174cm høj og vejer ca 75 kg.

Jeg er egentlig rimelig tilfreds med min krop, men jeg har PCO, hvilket gør at de usunde fedt sætter sig på maven.

Jeg prøver nu at komme af med min PCO, så jeg får en ordentlig cycklus. Og det gør jeg ved at tabe nogle kilo.

Jeg motionerer meget. Enten svømmer eller løber jeg, og deltager i en del intervaltræning i fitnesscentret.

Det er hver dag med en ugentlig hviledag.

Jeg motionerer igennem, og får pulsen op.

Jeg spiser også sundt og varieret nu. Uden for mange kolhydrater og nærmest ingen sukker.

Jeg spekulerer bare på om jeg spiser nok. Jeg er temmelig ny i sådan et sundhedsfelt her og ikke vandt til at tænke i de baner.

Typisk hver eftemiddag omkring kl 16 og hver aften omkring kl 21 føler jeg sult. Det er ikke sådan småsult. Det er virkelig sult!

Idag har jeg spist:

Morgen:

Lille portion havregryn

En halv grape

en kop kaffe

Formiddag:

1 banan

Frokost:

2 skiver rugbrød med ørred

3 gulerødder

en kvart agurk

eftermiddag:

-En smoothie indeholdende en håndfuld blåbær, en banan, 1/2 grape

-en håndfuld solsikkekerner.

aftensmad:

3 mindre firksefrikadeller

7-8 små tomater og 5-6 gulerødder stegt i hvisløg og en hel chili.

Stegt i en hel del olivenolie.

Nu er jeg bare hammer sulten, og spekulerer på om jeg spiser nok?

Idag har jeg svømmet igennem i 40min i formiddags.

Jeg synes umiddelbart at det lyder som en god dags kost, men jeg er nok lidt bange for at spise for meget?

Nogle råd hvornår og hvordan på dagen man evt kan supplere, så aftenens sult forsvinder.

Tror måske jeg forsøger ikke at spise overvældende meget aftensmad, måske er det der den ligger?

Link to comment
Share on other sites

Har du fået diagnosen PCO fra din læge? Grunden til jeg spørger, er fordi PCO har ikke noget at gøre med det "usunde" fedt. Det er en hormonforstyrrelse, der kostmæssigt mest er påvirket af simple kulhydrater, fordi insulinfølsomheden kan være nedsat.

Får du Metformin?

Hvis du ofte føler dig sulten, er det ikke utænkelig at mere fedt i kosten kan hjælpe (måske også mere protein). Du har meget lidt fedt i din kost, hvis dine frikadeller er lavet på fedtfattig fisk.

Link to comment
Share on other sites

Træningsfanatisk: DA jeg som sagt, ikke er så ferm i at tænke i de baner endnu, havde jeg ikke tænkt på at tælle.

Det gjorde jeg efter du skrev. Jeg regnede ud, at jeg skal have omkring 1400 kalorier om dagen. Jeg talte det overstående til ca 9000. Så der skla klart mere indenbords!

VenaN, ja jeg har fået konstateret PCO. Det stod tidligt ret klart for mig, da jeg meget sjældent havde mens.

Jeg tror også jeg formulerede det forkert med det usunde fedt, men at den øgede sukkeroptagelse sætter sig som fedt omkring maven.

Jeg får ikke Metformin nej. Har du erfaringer? Er det normalt for PCO-"patienter" at tage det? Jeg er 26 år skal også lige siges.

Det kan godt være, du har ret i det med mere fedt i kosten. Jeg prøver at tænke så langt om det som muligt, men prøver at spise mere fed fisk i det mindste.

Tak for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Træningsfanatisk: DA jeg som sagt, ikke er så ferm i at tænke i de baner endnu, havde jeg ikke tænkt på at tælle.

Det gjorde jeg efter du skrev. Jeg regnede ud, at jeg skal have omkring 1400 kalorier om dagen. Jeg talte det overstående til ca 9000. Så der skla klart mere indenbords!

1) Du skal have mere end 1400 kalorier om dagen.

2) Det overstående er ikke i nærheden af 9000 kalorier om dagen. Snarere 9000 KiloJoule som er i nærheden af 2200 Kcal om dagen, hvis du slikker tallerkenen ren. Og hvordan har du udregnet det?

Edit: Du mente måske 900 Kcal.?

Edited by KRF
Link to comment
Share on other sites

Der skulle stå 900 selvfølgelig ;)

Jeg har regnet det ud med shapeup appen.

Jeg kan bare ikke forstå hvis jeg skal spise så meget? Kan man virkelig tabe sig ved det?

Fx har jeg idag forbrændt ca 500 kalorier ved motion, betyder det så at jeg skal spise endnu mere end de 14-1500? Måske spørger jeg dumt, men er det ikke meningen, man skal forbrænde mere end man indtager?

Link to comment
Share on other sites

1400 kcal kan godt være det rigtige for dig i en vægttabsperiode. Prøv dig frem og se om du taber dig/hvor meget du taber dig og justér hen af vejen dit indtag. Søg evt. på nettet efter de mest mættende fødevarer og brug flere af dem i din kost, hvis du føler sult.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share