Hvor mange kcal skal man tage, hvis man gerne vil tage på?


Marcus Lund
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har i et godt stykke tid gået og spekuleret over hvor mange kcal man burde tage, hvis ens mål er at tage på og dermed skabe kalorieoverskud så man får muskelvækst.

Jeg er begyndt at tage kalorienotater, og jeg spiser omkring de 2000-2400 kcal hver dag, og hver dag er jeg mere end mæt, med disse resultater er jeg meget i tvivl om det er nok. efter almen viden skal mænd have omkring 2500 kcal bare for at vedligeholde ens vægt, hvis man så yderlige ønsker kalorieoverskud skal ens daglige kcal vel ligge på omkring 3000... hvilket jeg syntes er ekstremt meget hvis jeg allerede er prop mæt ved de 2000.

hvis situationen er sådan at, man skal have omkring de 3000 kalorier eller mere, er den berømte weightgainer så god, eller er det bedre bare at spise mere?

og er det dumt at tage weightgainer hvis man ens daglige kost bringer en på kalorieoverskud? Eller vil den bare supplere med endnu flere kalorier og dermed tilføje mere muskelvækst?

P.S - lidt info, hvis nødvendigt.

Jeg er 15 år,

vejer 62 kilo, og

Træner hver dag i 1-2 timer

Link to comment
Share on other sites

Spis til du tager på - det er meget individuelt hvor meget man skal spise for at tage på. Personligt ligger jeg på 4000 kalorier før jeg tager på.

Weightgainer er udmærket, hvis du ikke kan spise mere, men rigtig mad vil for det meste gøre det mindst ligeså godt. Man skal dog ikke undervurdere, hvor bekvemt weightgainer er.

Held og lykke :)

Link to comment
Share on other sites

Spis til du tager på - det er meget individuelt hvor meget man skal spise for at tage på. Personligt ligger jeg på 4000 kalorier før jeg tager på.

Weightgainer er udmærket, hvis du ikke kan spise mere, men rigtig mad vil for det meste gøre det mindst ligeså godt. Man skal dog ikke undervurdere, hvor bekvemt weightgainer er.

Held og lykke :)

tusind tak for dit svar. hvis du ligger på de 4000 kcal om dagen, har du så nogle tricks til at tage lidt ekstra kcal på. og i forhold til weightgaineren, er jeg en smule i tvivl, weightgaineren har mange proteiner og kulhydrater dsv. er over 1/3 af kulhydrater fra sukkerarter, hvilket skræmmer mig en smule.

Edited by Marcus Lund
Link to comment
Share on other sites

Hej, eftersom du "blot" vejer 62kg er 4000kcal nok lige i overkanten! Det er rigtig godt at du er begyndt at tælle så du får et overblik (det gør mange af dem der poster herinde IKKE, hvilket gør det svært at hjælpe dem). Hvis du føler dig propmæt TROR jeg det skyldes at dine madvalg er kaloriefattige, samt at du ikke har været vant til at spise ret meget (går jeg udfra eftersom du er en ung mand og kun vejer 62kg). Men prøv at drikke mælk til dine måltider og smid noget peanutbutter på dine havregryn om morgenen. På den måde får du tilsat ekstra proteiner og sundt fedt (og flere kalorier = WIN), uden at du kommer til at mærke det i maven :-) Håber det kunne hjælpe ellers er du velkommen til at sende mig en PB.

EDIT: Eller drikke noget kakaomælk ;-)

Edited by Træningsfanatisk
Link to comment
Share on other sites

Hej, eftersom du "blot" vejer 62kg er 4000kcal nok lige i overkanten! Det er rigtig godt at du er begyndt at tælle så du får et overblik (det gør mange af dem der poster herinde IKKE, hvilket gør det svært at hjælpe dem). Hvis du føler dig propmæt TROR jeg det skyldes at dine madvalg er kaloriefattige, samt at du ikke har været vant til at spise ret meget (går jeg udfra eftersom du er en ung mand og kun vejer 62kg). Men prøv at drikke mælk til dine måltider og smid noget peanutbutter på dine havregryn om morgenen. På den måde får du tilsat ekstra proteiner og sundt fedt (og flere kalorier = WIN), uden at du kommer til at mærke det i maven :-) Håber det kunne hjælpe ellers er du velkommen til at sende mig en PB.

EDIT: Eller drikke noget kakaomælk ;-)

tusind tak for svaret. jeg drikker allerede mælk til alle mine måltider, jeg er vist efterhånden blevet en smule afhængig :). men ellers tak for de gode tips, det vil jeg helt sikkert prøve. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil have et trick, så er olivenolie og mandler en kanon kilde til mange kalorier! Spis en håndfuld mandler til hvert måltid, så får du virkelig mange ekstra kalorier Pr måltid. Prøv det, og se hvad der sker :-)

Tak for svaret, Jeg kan dsv ikke tåle mandler :/ men eller god idé :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share