120km gang på 24 timer


KasperBC
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Jeg har fået en hjerneblødning og kastet mig ud i et væddemål som går ud på hvorvidt det er muligt at gå 120km på 24 timer. Det er ikke tilladt at løbe eller transporterer sig fremad på andre måder end gang.

Jeg får 2 måneder til at træne i, startende fra næste uge.

Jeg er på ingen måde i topform, faktisk ret langt fra, men jeg har tidligere dyrket langdistance cykling og svømning - så har en del erfaring med at presse på og blive ved.

1. Hvordan bør jeg gribe træningen an i de 2 måneder?

2. Hvordan bør jeg tilføre energi under forsøget? På cyklen ville jeg tage gel'er, bør jeg bruge det her også? Hvis ja, hvor mange/time? Skal det være alm mad og vand?

3. Alle råd modtages med kys hånd :).

Glæder mig til at høre fra jer,

Kasper

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu en dårlig kombi at være semi-ludo også have en kærlighed for langdistance sport ;).

Væddemålet er sat op som det står, afgang om ca. 2 måneder og det skal være 120km.

Er 100% med på at man aldrig bliver klar på de 2 måneder - men hvordan forbereder jeg mig bedst på kampen mod vabler og ømme skinneben? ;).

Btw kender jeg 2-3 mand der gennemførte Dodentocht forrige år uden en eneste forudgående træning. Alle tider omkring de 23 timer :).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom helt automatisk til at tænke på udfordring som, "med oppakning". Er det uden nogen former for ekstra vægt, så kan det måske lade sig gøre, uden de helt store skavanker.

Du skal som minimum finde ud af, hvor du er disponeret for at få vabler. Gå en langt tur (30km), og se hvor vablerne udvikler sig. Disse områder skal så tapes ind fremover. Der findes 100 forskellige råd omkring sko/støvler og sokker, prøv at søge lidt rundt på sitet i de gamle diskussioner.

Link to comment
Share on other sites

Tempoet er jo 5 km/t i snit, som er "standard". Så rent distance/tidsmæssigt kan det sagtens lade sig gøre. Jeg tror det kommer meget an på hvor disponeret du er for hhv vabler og skinnebensbetændelse. Og så er der det med vægten, er det frit valg hvor meget du har med? Skal du selv medbringe forplejning, tøj og andet grej - eller har du mulighed for en følgevogn...?

Du skal nok få en "sjov" gåtur :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke have noget oppakning. Jeg må have folk til at bære for mig eller stille på ruten.

Jeg er desværre relativt disponeret for vabler - hvordan forebygger og behandler jeg det problem bedst?

Brug lidt penge på at komme til en fod klinik, det vil helt sikkert gavne dig! Få fjernet tyk hud hist og pist. Og evt brug Tensoplaster eller Optiplaste til at forebygge - men det skal lægges rigtigt, ellers kan det skade mere end det gavner! Og det er bare at komme i gang, 2 mdr til at få styr på fusserne er ikke for meget...!

Link to comment
Share on other sites

Det vil sikkert også være godt at skifte både sko og strømper nogle gange under turen. Dels for at få tørre strømper, og ved at skifte sko/støvler får du (muligvis) lagt slid anderledes på både fødder og måske resten af kroppen - hvilket kan være enormt befriende og et mental boost under turen!

Link to comment
Share on other sites

Super gode råd - tak.

Jeg regner med 2 par sko også skifte strømper pr 30km.

Havde forestillet mig compeed eller alm sportstape som forebyggende - er det dumt?

Compeed er jo til når skaden er sket, min erfaring med det, er at det ikke er godt at gå videre på, det kan give nogle brændsår. Hvis du får vabler, har jeg personligt god erfaring med sårplaster, som man bruger på sygehuse til brændsår. Af med vablen, sårplaster på, og Tensoplaster ovenpå.

Sportstape til vabler, igen min erfaring, det er no-go. Det kan ikke give sig, og kan derfor bare skade mere end det gavner hvis du bruger det på steder hvor huden skal kunne bevæge sig, som det typisk er der hvor man får vabler...

Link to comment
Share on other sites

Ville der ikke være en pointe i at træne sig op til at kunne gå noget hurtigere end de "almindelige" 5 km/t, som man regner for at være almindeligt gåtempo? Så ville der blive bedre tid til pauser undervejs. Jeg har ikke regnet på det, men man kunne måske gå 20 km, holde et kvarters pause, gå 20 km igen og så et kvarters pause.

Nu kommer det selvfølgelig an på, hvordan man har det med pauser. Nogle vil helst være i gang hele tiden. De gange, jeg har cyklet i bjerge, er jeg altid blevet advaret om, at man for guds skyld ikke må stoppe op og komme af cyklen, for så kommer man aldrig i gang igen. Men for mig virker det faktisk bedst lige at stå af en gang imellem, trække vejret stille og roligt, spise en gel, drikke lidt vand og så gå i gang igen. Det får mig hurtigere op ad bjerget end bare at blive på cyklen.

Så jeg tænker, at du også skal arbejde med en tempo- og pausestrategi ...

Link to comment
Share on other sites

Ville der ikke være en pointe i at træne sig op til at kunne gå noget hurtigere end de "almindelige" 5 km/t, som man regner for at være almindeligt gåtempo? Så ville der blive bedre tid til pauser undervejs..

Helt klart Henrik. Normalt går man 6 km/t, så man går hver 5 km på 50 min og har så 10 min pause pr 5 km. Men som du selv skriver, er det ikke optimalt for alle. Jeg kan selv bedst lide at gå konstant, og så evt sætte tempoet lidt ned mens man spiser undervejs. Og så holde en ordentlig pause efter hver 20-30 km, hvor der er tid til at skifte sokker osv...

Men der så meget der skal trænes ind i rutinen, så det bliver nok svært at nå...

Link to comment
Share on other sites

Pause strategi er helt sikkert nødvendigt. Jeg er dog en af dem der helst ikke skal stoppe for meget. Så min plan er at rykke ud med 6,5kmt de første 30km, så pause og nye sokker. Næste 30km med 6,0kmt også pause med nye sokker. Herfra er det formentlig overlevelse og farten skal bare holdes over 5,0kmt frem til min. 100km også er der indhentet tid nok til de sidste 20km kan lides med et lavere tempo.

Da jeg går ca. 5km laps, så har jeg mulighed for at tanke op med mad og drikke hver runde og skal derfor kub slæbe det vand der skal til rundt på de 5km.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket område skal du gå de 5 km runder i?

Det er selvfølget nemmere at lægge depoter osv, når man laver den som en canonball, men det er jo lidt svært at hente inspiration i udsigten osv?

Har du nogle mentale strategier? Og nogle der hjælper med at tælle rundter? Hjernen fungere en smule mystisk når man er træt har jeg oplevet.

Link to comment
Share on other sites

@Arcus

Skal gå rundt om søerne i København. Jeg har tidligere gennemført et 24 timers cykelløb med korte omgange, så føler mig fint rustet.

Der er folk med de fleste af timerne, minus natten (starter kl 22, så natten bliver de gode timer), også bruger vi Endomondo+ekstra batterier til telefonen samt Garmin ur.

Jeg må også have pacere med rundt, så det hjælper på det mentale på den sidste halvdel.

Link to comment
Share on other sites

Sportstape til vabler, igen min erfaring, det er no-go. Det kan ikke give sig, og kan derfor bare skade mere end det gavner hvis du bruger det på steder hvor huden skal kunne bevæge sig, som det typisk er der hvor man får vabler...

Sportstape er ikke optimal til efter skaden er sket, men min erfaring er, at det er genialt til at forebygge. Taper man de områder ind, man er mest disponibel for at få vabler, hjæper det en helt del (speciel ankelområdet).

Link to comment
Share on other sites

Sportstape er ikke optimal til efter skaden er sket, men min erfaring er, at det er genialt til at forebygge. Taper man de områder ind, man er mest disponibel for at få vabler, hjæper det en helt del (speciel ankelområdet).

Vi er selvfølgelig alle forskellige, så det gælder (som i alt andet) vel om at finde ud af hvad der virker for én selv. Jeg har aldrig oplevet at få vabler ved ankelområdet, jeg får det udelukkende under fødderne på trædefladerne og imellem tæerne. Jeg ville ikke anvende sportstape på de områder, men prøv dig frem. Tensoplaster eller Optiplaste, det er vejen frem i min verden... :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gået en god sjat km den sidste uge og får kun vabler på hælen, højre på lateral siden og venstre på medial siden. Derfor tænker jeg sportstape på de områder inden start også evt skifte til vabelplaster hvis der kommer nogle under tapen.

Tåsokker lyder faktisk slet ikke dumt - hvilke mærker bør jeg kigge efter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share