Overbelastet knæ - I gang igen....


gotskov
 Share

Recommended Posts

Så har jeg vist gjort det igen. Trænet for hårdt og fået en nye overbelastningsskade. Denne gang højre knæ.

Problemet kom for ca 3 1/2 uger siden. Jeg var gået igang med spinning og begyndte ret hurtigt at køre dobbelt timer. Efter en af disse, kunne jeg mærke en smule smerte/stivhed i knæet. Jeg tog en ufrivillig fridag og aflyste min næste dobbelt time. I stedet tog jeg en halv time på en crosstrainer samt noget ikke relevant træning af overkroppen. Det gik fint.

Dagen efter kunne jeg dog dårligt gå. Der var store smerter på indersiden af knæet samt en smule stråling ned i læggen. Smerterne var værste når jeg var kold, så når jeg var kommet op at stå og havde gået lidt, så blev det en smule bedre.

I dag går det meget bedre. Der kommer dog lidt jag, når benet strækkes helt, desuden er det stadig en smule stift.

Mit spørgsmål, hvornår kan jeg begynde at træning igen? Nu eller skal jeg vente til smerterne er helt væk? Er der nogen "regler" for hvor lang tids pause man skal holde med et overbelastet knæ?

(Ud over at jeg har trænet for meget, så er jeg ikke i tvivl om , at jeg sikkert også har siddet forkert på cykelen, så der er planer om en "introtime", hvor jeg kan få kontrolleret den del af problemet)

Link to comment
Share on other sites

Hej Gotskov

Først og fremmest, fedt at du træner så meget, men pas på!

Som du også selv er inde på ligger dit træningsniveau højere end hvad din krop kan holde til.

Jeg vil råde dig til at skrue ned for træningsniveauet til enkelttimer og mærke efter om der er en forbedring.

Udover vil jeg droppe den "introtime" og tage til en bikefit og få justeret dine klamper på dine cykelsko, da det sagtens kan være det der er problemet.

Så bliver det gjort ordenligt da der vil være 100% fokus på dine behov og ikke alle andres.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Gotskov

Først og fremmest, fedt at du træner så meget, men pas på!

Som du også selv er inde på ligger dit træningsniveau højere end hvad din krop kan holde til.

Jeg vil råde dig til at skrue ned for træningsniveauet til enkelttimer og mærke efter om der er en forbedring.

Udover vil jeg droppe den "introtime" og tage til en bikefit og få justeret dine klamper på dine cykelsko, da det sagtens kan være det der er problemet.

Så bliver det gjort ordenligt da der vil være 100% fokus på dine behov og ikke alle andres.

Hej

Lyder fornuftigt, men lige nu træner jeg overhovedet ikke. Jeg tør ikke risikere, at jeg sætter mig selv tilbage, da jeg visse dage stadig har meget ondt. Der er dog også gode dage, heldigvis.

Jeg har i flere dage ville spørge om RICE. Er det at betragte som førstehjælp, altså noget der kun virker de første dage efter en skade/overbelastning har vist sig? Eller er det noget man med fordel kan forsætte med så længe man har ondt, uanset om det tager uger?

Hvornår, hvis overhovedet, skal behandlingen gå fra køling til varme? Eller kan man bruge begge dele?

Link to comment
Share on other sites

RICE er kun førstehjælp, og handler om at begrænse skaden, samt specielt holde hævelsen nede, da det gør behandling lettere.

Det gør intet for at helbrede problemet. Is er smertestillende, men kan hæmme helbredelsen.

Du skal nok overveje en tur til lægen.

God bedring.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share