Kalorieunderskud og styrke


vindruen
 Share

Recommended Posts

Hej MO

Jeg har i noget tid ledt efter en god metode til at registrere fremgang i styrketræningen, men da jeg er ved at tabe mig og derfor ligger i kalorieunderskud, kom jeg til at tænke på om jeg overhovedet kan forvente fremgang i min styrketræning? Kræver det kalorieoverskud at blive stærkere eller er det kun hvis man virkelig vil have store muskler at man behøver kalorieoverskud?

Link to comment
Share on other sites

Tænker at det kan være relevant at skille din styrke op i to størrelser:

A et absolut styrkemål

den totale vægt du kan flytte i en given øvelse

B et styrke mål relativt til din kropsvægt.

se her : http://www.motion-online.dk/styrketraening/artikler/hvem_er_staerkest%3f_-_beregning_af_index100/

Der findes også andre beregnere, Google/led efter wilks index og sinclair ..

Mit gæt er at din absolutte styrke vil falde, men at din styrke relativ til din egen kropsvægt godt burde kunne forblive det samme. Desuden vil der sikkert være forbedringer at hente i øvelser med din egen kropsvægt(som jo også er at blive stærkere).

Hvis du ikke har stor erfaring med styrke træning kan det formodentlig godt lade sig gøre at blive absolut stærkere.

Når det så er sagt er kalorieunderskud generelt ikke noget der er godt til at forbedre performance(om end der er aktiviteter hvor ens vægt er vigtig for ens performance, og her kan det indirekte være smart med kalorieunderskud). SÅ sæt ikke forventningerne for hæjt i forhold til absolut styrke.

NB styrke handler ikke kun om størrelsen af musklen, men også dens neurale drive. Læs evt. nogle af artikler her MOL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at med mindre du er på et over mellem eller noget over mellem niveau indenfor styrketræning, kan du nemt øge din styrke selv ved et ret stort kcal underskud. Styrkefremgang er langt mere end større og stærkere muskler, der en række andre faktorer der spiller en endnu større rolle, som don155 allerede var inde på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Damn ... må spise noget mere kylling/kalkun så...andre idéer til mad med mange proteiner og få kalorier? Synes mange proteinrige madvarer samtidig er kalorierige og svære at få ind i større mængder, i en kaloriefattig kost :4mewantfood:

Edited by vindruen
Link to comment
Share on other sites

Mælk er en ganske udemærket proteinkilde. Og så lad være med at være alt for bange for fedtet. Det der for de fleste giver mange kalorier er kartofler, ris, pasta og brød. Hvis du skære i dette tilbehør og fylder på med lidt federe kød og evt. flere grøntsager så burde du være der.

Link to comment
Share on other sites

Glem det der med protein lige efter træning og window of opportunity, det er en skrøne. Så ja det har betydning for resten af tiden også.

Mener du alvorligt at jeg ikke længere har nogen videnskabelig grund til at sidde her og indtage en croissant og en halv liter cacaomælk efter træning?

Link to comment
Share on other sites

Hele debatten omkring "window of opportunity" opstår på baggrund af et overfortolket studie, også kaldet "kakaostudiet".

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/timing_af_proteinindtag_er_afgoerende_for_udbyttet_af_styrketraening/

Problemet er, at studiet er foretaget på gamle mennesker, og folk i midthalvfjerserne indtager næppe de store mængder protein i løbet af dagen. Så det er åbenlyst, at de personer der får proteintilskud efter træning vil opnå bedre resultater.

Mange har derfor været overbevist om, at proteinsyntesen er ekstra forhøjet 30-60min efter træning. Men målinger har dokumenteret, at dette ikke er tilfældet. Flere studier også dokumeteret, at et sådan vindue ikke eksisterer, så længe testpersonerne indtager "normal" mad i løbet af dagen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19478342

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange procent taber man i styrke hvis man spiser f.eks. 600-700 kalorier under sit ligevægtsindtag? Skal man have spist godt for at løfte rigitgt tungt?

Det er svært at svare på, der spiller for mange faktorer ind. Persononens niveau, alder, træning og genetik (og meget mere). Desuden så er styrke ikke kun afhængig af musklens størrelse.

Vil man løfte rigtigt tungt, tror jeg ikke man kommer uden om at spise rigtig tungt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share