Træning af nakke - håndvægte?


thegusse
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg har i et længere stykke tid haft en del problemer med hensyn til min nakke, der sommetider beslutter at gøre ondt. Jeg er rimelig sikker på, at dette skyldes for meget tid foran computeren og for meget læsning i uhensigtsmæssige stillinger.
Jeg har netop fået fingrene i et par håndvægte og ville derfor, inden jeg påbegynder træningen, spørge om hvorvidt det er muligt at inkorporere øvelser i træningsprogrammet, der eventuelt kunne hjælpe mig af med nogle af smerterne. Omvendt kunne jeg også tænke mig at vide, om der er visse øvelser, som jeg bør undgå i træningsprogrammet.

Det skal lige siges, at jeg i forvejen løber hver anden dag for at fjerne nogle af spændingerne i nakken; men det virker aldrig til at være helt nok.

Mange tak.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Jeg har svært ved at se hvad du vil med håndvægte hvis generne kommer af computerarbejde (der ofte associeres med en holdning hvor hovede er fremskudt).

En enkel øvelse der kan have ekstrem positiv indvirkning på at eliminere nakkegener går ud på at trække hagen vandret ind* mens du skubber nakken ind mod væg og holder i tre sekunder. Gentages forfra. Kan (evt) være god at lave når generne er der. Jeg havde en længere periode nakkegener (meget computerarbejde og læsning ned i en bog). Den nævnte øvelse kan laves så meget du lyster.

* men pas på med ikke at vippe hagen overdrevet ned når du trækker vandret tilbage da det i sig selv giver dårlig spænding på siden af halsen/nakken. Kig omtrent ligeud.

Avancerede nakkeøvelser kan laves med en oppustelig bold. Man kan presse sidelæns ind i den bløde bold op mod væg etc. Jeg behøvede nu kun at køre den førstnævnte--rigoristisk. Håndvægte kan jeg ikke se du kan bruge til noget særligt her.

OBS

Hvis du ikke kan blindskrift skal du lære det. Det kan ofte hjælpe gevaldigt på nakkeproblemer.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har svært ved at se hvad du vil med håndvægte hvis generne kommer af computerarbejde (der ofte associeres med en holdning hvor hovede er fremskudt).

En enkel øvelse der kan have ekstrem positiv indvirkning på at eliminere nakkegener går ud på at trække hagen vandret ind* mens du skubber nakken ind mod væg og holder i tre sekunder. Gentages forfra. Kan (evt) være god at lave når generne er der. Jeg havde en længere periode nakkegener (meget computerarbejde og læsning ned i en bog). Den nævnte øvelse kan laves så meget du lyster.

* men pas på med ikke at vippe hagen overdrevet ned når du trækker vandret tilbage da det i sig selv giver dårlig spænding på siden af halsen/nakken. Kig omtrent ligeud.

Avancerede nakkeøvelser kan laves med en oppustelig bold. Man kan presse sidelæns ind i den bløde bold op mod væg etc. Jeg behøvede nu kun at køre den førstnævnte--rigoristisk. Håndvægte kan jeg ikke se du kan bruge til noget særligt her.

OBS

Hvis du ikke kan blindskrift skal du lære det. Det kan ofte hjælpe gevaldigt på nakkeproblemer.

Styrketræning af musklerne i ryg, skuldre og nakkeregionen kan da i den grad gøre at man undgår problemer!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Styrketræning af musklerne i ryg, skuldre og nakkeregionen kan da i den grad gøre at man undgår problemer!

Ja, du har selvfølgelig ret. Jeg har ikke set at vedkommende slet ikke træner hvorfor almen styrketræning med håndvægte er godt. Nu kom en anden heldigvis på banen. Tilgengæld mener jeg det er graverende fejl at der i programmet mangler den nakkeøvelse jeg taler om som er relevant for især folk der laver computerarbejde.

De dybe stabilisatorer i nakke kan man ikke ramme med håndvægtene hvis de er sat ud funktion. Det kan være meget frustrerende. Det var det for mig indtil en fys betonede vigtigheden af denne lille snoldede isolations-øvelse for nakken (jeg avancerede til at gå i bro forresten). Hold da op det var lækkert.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share