Kondital ved index 23.


rie1978
 Share

Recommended Posts

Hej :))

Fik taget mit kondital i dag ved en to punkts test med hjælp af en fysioterapeut. Tallet sagde 40,5 og jeg er kvinde, 35 år - så det ligger fint. Da jeg ligger i lettere overvægts gruppen på BMI, læste jeg lige på Motion Online at mit tal i virkeligheden er højere ? Så prøvede jeg at bruge sidens beregner og kunne regne mig op på et kondital på 49. Kan det virkelig passe at forskellen er så relativt stor ? For så er det jo lidt ved siden af, det som jeg har fået beregnet af fysioterapeuten i dag ?

Edited by rie1978
Link to comment
Share on other sites

Antager at du kigger på den tabel der korrigere for BMI?

Det kræver jo mere energi nu tungere man er, og tabellen beregner hvad din kondi ville være hvis du var normal vægtig altså BMI 23.

Det er for at få en pejling på om man har dårligt kredsløb, eller om problemet er overvægten.

Det er jo ingen hemmelighed blandt løber at der er dyrebare sekunder at hente på at tabe sig

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fordi det er forkert, det fysioterapeuten har gjort. Du skal tænke på hvad kontitallet rent faktisk er. Definitionen på kondital er ml/kg/min, hvilket betyder hvor mange ml ilt din krop optager pr. kg kropsvægt hvert minut. Så det er jo ganske logisk, at jo mindre du vejer, jo mere ilt har du til rådighed pr. kg. Det er altså teoretisk korrekt, at du ville have et kondital på 49, hvis du havde en BMI på 23. Det er en skønsvurdering på, hvor du vil ligge henne på skalaen, og altså ikke en 100% korrekt korrigering der bliver foretaget.

Det du også skal tænke over, er at 2 punkt test ikke er den mest præcise måde at måle konditallet på. Det er også mere eller mindre et fingerpeg på, hvor du ligger henne af konditionsmæssig. Det ville være mere korrekt at lave en "max-test".

http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/generelt_om_maaling_af_den_maksimale_iltoptagelse_%28kondital%29/

Link to comment
Share on other sites

Tusind tal for jeres svar :) Ved ikke om jeg helt har forstået det, men hovedsagen er vel også at det ser ok ud. Ville bare gerne vide om jeg lå sådan ok fint eller om jeg faktisk lå lidt godt med konditallet. Fordi jeg er jo interesseret i at forbedre det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nævnt er det kondital du har fået, kun et estimat og på ingen måde noget som kan bruges til at sige noget om dine muligheder. Personligt vil jeg tro at testen overvurderer din kondi noget og at dit reelle kondital ligger omkring 35 eller lidt under. Mit gæt er naturligvis heller ikke den ultimative sandhed og uanset hvad dit kondital er, kan det nok forbedres. Med målrettet træning i nogle måneder vil du statistisk set kunne forbedre din kondi med 20%. Alt hvad du taber vil i øvrigt betyde yderligere forbedring af kondien. Eliten indenfor udholdenhedsidrætter har i øvrigt kondital der ligger omkring 55-70,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share