Knæsmerter


Anna86
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne tænke mig at høre lidt om, hvad man bedst gør ved svage knæ.

Jeg har selvfølgelig googlet lidt rundt, og der er delte meninger om hvorvidt man bør stoppe totalt med motionsformen, træne der "rask" eller træne andre musker for at styrke det osv.

Jeg begyndte for en måneds tid siden at løbe.

Jeg har aldrig været den store løber, men kom hurtigt op i form ved at starte blidt og arbejde mig op.

Jeg startede med 1 minuts gang, 2 min løb på 8.5/t og 1 min på 10km/t.

Jeg løber nu 5 km på en halv time. Løber typisk 12km/t i 14 min, et minuts rolig gang og så det samme igen.

Løber gerne lidt mere end det men mindre intentsivt det næste kvarter til halve time.

I starten havde mit knæ det egentlig ok efterfølgende, men mærker at smerterne efter træningen stiger.

Der er absolut ingen smeter under løb, og det kan endda føles forløsende mens jeg løber.

Men efterfølgende kan jeg nærmest ikke gå op ad trapper i flere dage.

Idag har jeg på mit arbejde spillet rundbold (er lærer), og blot de små distancer mellem keglerne gjorde stor smerte efterfølgende.

Jeg har løbet ca hver anden dag. Nogle få gange to dage i streg. De dage jeg ikke løber har jeg styketrænet på hold.

Nu prøver jeg at skippe lidt løb og erstatte med svømning.

Men jeg er rigtig træt af det, fordi jeg bare er blevet så glad for at løbe og nyder at se mig selv blive ved med at overgå mine egne mål.

Er der nogen erfaringer med hvad man evt kan gøre, hvis man virkelig gerne stadig vil kunne løbe engang imellem?

Smerten sidder inde bag knæskallen, nærmest en hul smerte.

Jeg er ikke dicideret overvægting og mine løbesko er gode.

Link to comment
Share on other sites

Løb er meget hårdt ved knæene, og mens muskulaturen og kredsløbet hurtigt tilpasser sig den nye belastning, så går der lang tid før at led, sener og knogler gør.

Et normalt løbeprogram tager 12 uger om de du har nået på 4-5 uger, og det er sandsynligvis her at det er gået galt. Så prøv at giv det ro, og hvis smerterne forsvinder, så start langsomt op igen. Begynd evt helt forfra og følg et begynder program slavisk. 0-5km på 12 uger.

At løbe to dage i træk som begynder er heller ikke særligt godt, da det er i pauserne at kroppen restituerer, dvs når du så løber igen dagen efter, så er kroppen stadigvæk i gang med at bygge sig selv op. Det som sker når man træner er stærkt forenklet at man nedbryder kroppen, og den reagerer på det ved at bygge sig stærkere.

Hvis smerterne ikke forsvinder, så afsted til lægen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share