Træner I ved muskelømhed/stivhed?


Den lille mus
 Share

Recommended Posts

Jeg elsker min træning, og hvis jeg kunne ville jeg træne hver dag. Men min krop er langsom om at restituere, så ofte går der 2 dage uden træning, før min krop er "normal" igen. Nu drejer det sig om yoga (og det er faktisk fysisk hårdt), og underviserne anbefaler man træner hver eneste dag. Hjælper det på ens restitution at spise umiddelbart efter træning, eller er det mere til muskelopbygning? Heldigvis går der færre og færre dage i mellem mine træningspas i forhold til da jeg startede, men det måtte godt gå lidt hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Man kan sagtens træne selvom man er øm.

Jeg kender ikke Yoga som træningsform, og ved ikke hvor meget det belaster kredsløbet.

Hvis det blot er normal muskel ømhed ville jeg ikke have nogle betænkeligheder.

Som løber løber jeg ofte hverdag, blot med forskellig belastning.

Link to comment
Share on other sites

Der sker intet ved at træne, hvis der er tale om almindelig muskelømhed!

Man bliver ikke mere stiv i musklerne. I langt de fleste tilfælde vil træning begrænse både ømhed og stivhed i højere grad, end hvis man ligger hjemme på sofaen og koger!

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Der sker intet ved at træne, hvis der er tale om almindelig muskelømhed!

Man bliver ikke mere stiv i musklerne. I langt de fleste tilfælde vil træning begrænse både ømhed og stivhed i højere grad, end hvis man ligger hjemme på sofaen og koger!

Det er også min erfaring, og det jeg har læst mig frem til.

Man kan godt starte med at være lidt øm, men når kroppen bliver varm går det ofte væk.

Det er selvfølgeligt vigtigt at man lytter til kroppen, og man skulle gerne føle sig frisk efter et Recovery pas.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at yoga normalt skulle kræve decideret restitutionstræning eller off dage. Ville forslå en lidt forsigtig progression hvor du øger din ugentlige mængde træning med et pas ugentligt indtil du når op på det ugentlige antal du ønsker. Tror dog at 5 dages træning om ugen vil give dig det meste af dit udbytte og at de sidste 2 dage formodentlig ikke vil bidrage med så meget.

Skulle din ømhed blive ved med at være generende selv efter flere uger, vil jeg foreslå en langsommere progression.

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Den form for yoga (bikram) jeg træner er lige så hård som styrketræning - har trænet meget med fri vægte, squat, lunges osv så kender godt jeres verden ;-) . - fordi man både skal have styrke, balance og fleksibilitet på samme tid. Men kan da godt være jeg bare skulle forsøge at komme hver dag...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville jo nok starte med hver anden dag, så øge til to dage i træk hver uge, resten med en dag imellem, gære det i noget tid inden øgning til to gang to dage, og så fremdeles. Altså langsomt øge antallet af træningdage man tager i træk. Hvis det der yoganoget er så hårdt, vil for hurtig progression lede til skader. Man bliver ikke stærkere af at træne, men af at restituere :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Googlede bikram og blev lidt klogere! Udstrækning i så varme omgivelser gør en akut smidigere, opvarmet væv er blødere end køligere væv. Desværre øger det også graden af de mikroskader som træningen påfører muskler og ligamenter. Den doms du har er ikke den samme som den man får af styrketræning, da det her er fremkaldt af voldsomt stræk. Ville være en smule forsigtigere hvis jeg var dig i forhold til at udfordre min bevægelighed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share