Sign in to follow this  
Den lille mus

Træner I ved muskelømhed/stivhed?

Recommended Posts

Jeg elsker min træning, og hvis jeg kunne ville jeg træne hver dag. Men min krop er langsom om at restituere, så ofte går der 2 dage uden træning, før min krop er "normal" igen. Nu drejer det sig om yoga (og det er faktisk fysisk hårdt), og underviserne anbefaler man træner hver eneste dag. Hjælper det på ens restitution at spise umiddelbart efter træning, eller er det mere til muskelopbygning? Heldigvis går der færre og færre dage i mellem mine træningspas i forhold til da jeg startede, men det måtte godt gå lidt hurtigere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan sagtens træne selvom man er øm.

Jeg kender ikke Yoga som træningsform, og ved ikke hvor meget det belaster kredsløbet.

Hvis det blot er normal muskel ømhed ville jeg ikke have nogle betænkeligheder.

Som løberløber jeg ofte hverdag, blot med forskellig belastning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der sker intet ved at træne, hvis der er tale om almindelig muskelømhed!

Man bliver ikke mere stiv i musklerne. I langt de fleste tilfælde vil træning begrænse både ømhed og stivhed i højere grad, end hvis man ligger hjemme på sofaen og koger!

Edited by KåreS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så må det bare være mig som piver. At løbe med stive og ømme lægmuskler er ikke nogen fornøjelse, og det udsætter desuden tidspunktet for fuld restitution.

Det burde hjælpe på restitutionen at få nogle kulhydrater og protein efter træning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der sker intet ved at træne, hvis der er tale om almindelig muskelømhed!

Man bliver ikke mere stiv i musklerne. I langt de fleste tilfælde vil træning begrænse både ømhed og stivhed i højere grad, end hvis man ligger hjemme på sofaen og koger!

Det er også min erfaring, og det jeg har læst mig frem til.

Man kan godt starte med at være lidt øm, men når kroppen bliver varm går det ofte væk.

Det er selvfølgeligt vigtigt at man lytter til kroppen, og man skulle gerne føle sig frisk efter et Recovery pas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror ikke at yoga normalt skulle kræve decideret restitutionstræning eller off dage. Ville forslå en lidt forsigtig progression hvor du øger din ugentlige mængde træning med et pas ugentligt indtil du når op på det ugentlige antal du ønsker. Tror dog at 5 dages træning om ugen vil give dig det meste af dit udbytte og at de sidste 2 dage formodentlig ikke vil bidrage med så meget.

Skulle din ømhed blive ved med at være generende selv efter flere uger, vil jeg foreslå en langsommere progression.

Edited by AndreasH

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg synes at erindre at ham den amerikanske OL multi guld vinder - udtalte at han ikke havde holdt en hvile dag de foregående 5 år!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg synes at erindre at ham den amerikanske OL multi guld vinder - udtalte at han ikke havde holdt en hvile dag de foregående 5 år!!

svømmeren phelps...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den form for yoga (bikram) jeg træner er lige så hård som styrketræning - har trænet meget med fri vægte, squat, lunges osv så kender godt jeres verden ;-) . - fordi man både skal have styrke, balance og fleksibilitet på samme tid. Men kan da godt være jeg bare skulle forsøge at komme hver dag...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville jo nok starte med hver anden dag, så øge til to dage i træk hver uge, resten med en dag imellem, gære det i noget tid inden øgning til to gang to dage, og så fremdeles. Altså langsomt øge antallet af træningdage man tager i træk. Hvis det der yoganoget er så hårdt, vil for hurtig progression lede til skader. Man bliver ikke stærkere af at træne, men af at restituere :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googlede bikram og blev lidt klogere! Udstrækning i så varme omgivelser gør en akut smidigere, opvarmet væv er blødere end køligere væv. Desværre øger det også graden af de mikroskader som træningen påfører muskler og ligamenter. Den doms du har er ikke den samme som den man får af styrketræning, da det her er fremkaldt af voldsomt stræk. Ville være en smule forsigtigere hvis jeg var dig i forhold til at udfordre min bevægelighed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this