skuldertræning


Memnoch_dk
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Lidt offtopic, men vil en øgning på 0,5 kg have nogen reel effekt for ens træning?

Jeg tænker på om ikke der er en minimum procent for progression for at det giver fremgang. Fx 5% i ens progression for at man kan kalde det progression. Så fx. ved 40 kg så bør man min. foreøge med 2 kg for at kroppen reagere på det.

Link to comment
Share on other sites

Siden man man nemt kan øge vægtstangsøvelser med intervaller ned til 0,5kg, modsat 2,5kg per hånd for DBs.

I så fald burde han vel have skrevet at det var nemmere at lave små spring med vægtstang eller at progressionsmulighederne var bedre end at der var bedre progression!

Nå, måske er det flueknepperi. Men det JeppeGlud skrev gav ihvertfald ikke lige nogen mening for mig.

Jeg mener dog ikke at man kan sige at military press er bedre end dumbell press ligesom jeg heller ikke ville sige at bænkpres er bedre end dumbell presses.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener dog ikke at man kan sige at military press er bedre end dumbell press ligesom jeg heller ikke ville sige at bænkpres er bedre end dumbell presses.

At man bruger begge arme i tandem gør at man kan tage mere vægt, men på den anden side bør et-arms bevægelser styrke synergisterne mere.

Bør man skifte mellem db og bb øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Schroinx: Hvis du skifter mellem db og bb hver anden gang, så får du rimeligt sikkert hverken maksimal muskelvækst eller maksimal styrke ud af træningen, med mindre du træner et avanceret program der styrer progressionen i de to øvelser.

NU skriver du jo ikke, hvad formålet med din træning er, så måske er det ok for dig

Link to comment
Share on other sites

Schroinx: Hvis du skifter mellem db og bb hver anden gang, så får du rimeligt sikkert hverken maksimal muskelvækst eller maksimal styrke ud af træningen, med mindre du træner et avanceret program der styrer progressionen i de to øvelser.

NU skriver du jo ikke, hvad formålet med din træning er, så måske er det ok for dig

Jeg er lige startet for tre måneder siden, så først og fremmest skal jeg have opbygget en træningsfundament, så jeg undgår skader. Kører bla single leg squat for at styrke begge sider og support muskulaturen, eg den som holder balancen. Der er måske andre øvelser som også kunne drage fordel af ikke at bruge vægtstængen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Xjydens postulat er en smule unuanceret. For hvad er optimalt. Ville det være mere optimalt kun at træne military press os så holde sig til at blive stærk i den, istedet for at skifte til seated dumbell presses engang imellem.

Jeg tror (Tro og ikke science ;-) ) at det næppe er så avanceret at der skal et helt specielt program til for at få stærkere og større skuldre ved at lave et mix af military og seated dumbell presses.

Jeg er da enig I at det ofte kan være en ok ide at holde sig til en enkelt øvelse i noget tid for at se om man kan få styrkefremgang her, men jeg tror ikke på at military press er bedre end seated dumbell press eller omvendt.

Crossover effekten af de 2 øvelser er simpelthen så stor at bliver man stærkere i den ene så bliver man højest sandsynligt også stærkere i den anden.

:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror på at military press er bedre end fx seated dumbell press, alene på grund af det faktum at du sidder ned i den ene øvelse. Som udgangspunkt syntes jeg man bør køre så få øvelser, som muligt siddende.

Man kan måske argumentere for at stående dumbell press er bedre end military, øvelsen har helt sikkert større krav til balance end military.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt følge det at stående øvelser skulle være bedre end siddende øvelser. Men nu er min baggrund også mere BB orienteret end CF orienteret.

De bedst skulder og trap øvelser skulle ifølge denne side være:

Seated Behind the Neck Press
Band Face Pull
Cable Lateral Raise
Barbell Shrug

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_shoulders_and_trap_exercises

Behind the neck press kan selvfølgelig være problematisk idet den kan foresage impingment hvis man har manglende skuldermobilitet.

Her er mit argument at seated dumbell presses giver stortset det samme pres med skulderne ud til siderne som behind the neck press men er mere skånsomt for glenohumoralleddet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share