Akillessenebetændelse. Er det volumen eller intensitet, der aktiverer


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Ja, som emnet. Jeg har haft lidt problemer med akillessenebetændelser ad to omgange. Nu er det ved at gå væk, og jeg har tænkt mig at forske lidt i, om det primært er volumen eller intensitet, der kan aktivere den type inflammation.

Det bør måske nævnes, at det drejer sig om løb :)

Jeg løber sådan set "på begge måder". Det vil sige: I hele den forløbne vinter har jeg vel ligget på 65-100 km/ugen, ligesom jeg har løbet intervaller, tempotræning og bakketræning. Med andre ord: Ikke det vilde, men dog lidt af begge dele: volumen og intensitet.

Umiddelbart er min tanke, at jeg bør skrue ned for den intensive træning og så køre noget volumen på stille og roligt. Jeg har "en fornemmelse af", at akillessenerne aktiveres mere ved stigende intensitet/sprint/interval/tempo.

Men er det rigtigt? Kan det i lige så høj grad være volumen - det vil sige mange kilometer - der lidt efter lidt kan begynde at irritere akillessenen?

Måske der er nogle kløgtige MOL'er, der har en kvalificeret/erfaren mening om, hvad der primært trigger inflammation i akillessenen: kilometer eller kilometer i timen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har mest erfaring med at intensitet giver problemer..

rent teoretisk så burde det være når du aktivt bruger din lægge mere og mere.. dvs ved øget tempo og specielt hvis du skifter fra hæl til forfod under hurtigt løb.

selvfølgelig kan volumen også give problemer

bakketræning

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Have been diagnosed with an error on my spine that makes me unlike most, can not / must make bagudbøjninger if I have to avoid destroying my back:-(Have been to phys which has given me some exercises, but it is not safe you can do anything.




__________________





Edited by Heihachi07
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at du spørger indtil om det enten er volumen eller intensitet. Men måske du kan bruge noget af min oplevelse.

For 6 måneder siden fik jeg også den samme betændelse. Da var der kun 2 måneder til jeg skulle løbe maraton. Da jeg var ved fysioterapeuten rystede hun på hovedet og rådede mig til ikke at gøre det. Dog fik jeg nogle ekcentriske øvelser med hjem og lærte tilmed at bruge kinesiotape til akillessenebetændelse.

Derefter stod den for mit vedkommende på akupunktur den næste måneds tid. Jeg gennemførte løbet uden nogle problemer (det drillede lidt ved 16km) men det gik i sig selv. I dag løber jeg stadig og betændelsen er væk.

Det der hjalp på betændelsen for mig var kinesiotape, akupunktur/hvile/massage af lægmuskel. I dag bruger jeg kompressionsstrømper fra CEP eller kinesiotp. som forebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share