Manglende udholdenhed ved løb


stigloye
 Share

Recommended Posts

Jeg har løbetrænet i godt 5 år (2-3 gange pr. uge), men kan stadig ikke løbe meget længere end 5 km. Jeg bliver hurtigt træt i benene og lettere forpustet, selvom jeg løber i et moderat tempo ca. 5:45/km. Jeg kan også se at min puls stiger konstant under løbeturen og ikke stabiliserer sig som hos mange andre.

Er der nogen der har lignende erfaringer og/eller idé om på hvad problemet kan skyldes.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg gætte på at du oftere træner 2 gange end 3 gange?

Går der for længe mellem dine træningspas, mister du effekten af dem, og falder tilbage til den oprindelige form. Du får stadigt en fordel af træningen rent sundhedsmæssigt, men din form forbedre sig ikke.

5.45 min/km er ikke moderat tempo hvis du ikke kan løbe mere end 5 km. Du siger ikke noget om hvor forpustet du er elle hvor høj din puls er, men mit bud er at du løber alt for hurtigt.

Det er en klassisk fejl blandt motionister at de tror der skal fart på for at opnå fremgang.

Et bud er at du smutter forbi løbesiden.dk og læser afsnittet om løb, og løbetræning. Når du har gjort det bookmarker du det og læser det mindst en gang hver uge, så det bliver en del af din viden som løber.

udover det vil mit råd til dig være at planlægge 3-4 ugentlige løbeture.

Hastigheden skal nok være omkring de 6.30-7.00 min/km, hvis du ikke kan løbe længere end 5 km på nuværende tidspunkt.

Der er mange bud på træningsprogrammer derude, men jeg tror faktisk du ville få mere ud af i en periode at løbe hver anden dag, og ture på omkring 5-7 km i roligt tempo for at opbygge noget udholdenhed.

Måske lidt Core træning i form af planke og 1 bens squat ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er enig med Arcus, og tror også du skal sætte tempoet ned før du bliver bedre. Og det er også vigtigt at du ikke bare løbetræner, men også arbejder med dine muskler, for eksempel træner dine lårmuskler, så de kan holde til mere. Jeg begik selv den fejl kun at løbetræne, og endte med at få en lyskeskade af det, fordi jeg prøvede at løbe for langt, for hurtigt. Mine muskler og led var simpelthen ikke klar til en sådan belastning. Så muskeltræning er helt sikkert en god ide at kombinere løb med.

Håber du kan bruge nogle af rådende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har personligt øget distance til 5 km i løbet af 1 måneds træning, så moget helt galt er der da, når du har brugt 5 års træning og ikke rykket dig.

Det jeg har fået mest ud af, er at tage ture i skoven, hvor jeg bliver presset til nærmest besvimelses niveau før jeg stopper og går.

Derudover sputer jeg altid et stykke til sidst på ruten.

Hvis du bare løber samme rute i samme tempo 2 gange om ugen, ja så vil jeg tro der ikke sker en pind udvikling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share