Uoverskueligt vægttab!


Nonna
 Share

Recommended Posts

Jeg er i den situation, at jeg har fået psykofarmaka i årevis, og sideløbende har udviklet en form for tvangsoverspisning (BED). For nylig trappede jeg ud af det meste af min medicin, og trangen til at overspise er mere eller mindre forsvundet. Jeg er desuden holdt op med at tage på. Hurra!

Men... Jeg står nu med en stor regning, jeg ikke kan løbe fra. Tres kilo er det blevet til. TRES! Det er et helt menneske.

Det skal væk. Men hvordan?

Jeg har prøvet slankekure og kostændringer og livsstilsændringer, men jeg tror, jeg kører for hårdt på (det er vist lidt typisk mig), for jeg kører sur i det efter nogle uger eller måneder, og så kan jeg starte forfra. Sidst tabte jeg 9 kilo på 3 uger, og så tog jeg 15 på igen. Surt show!

Siden da har jeg ikke haft mod på at prøve igen.

Jeg havde aldrig troet, jeg skulle finde ind på sådan en side som denne, men nu er jeg her, og nu spørger jeg jer: Har I nogle gode råd til, hvordan jeg kan komme igang? Jeg har tænkt lidt på at starte med at gå lidt, samtidigt med at jeg ændrer mine kostvaner - bare ikke så voldsomt denne gang.

Er 35 år, kvinde, 178 cm høj og vejer 135 kilo (!) - og dyrker ikke sport. Desuden ryger jeg.

Ja, det er noget af et tilfælde I har fået jer her, hehe... Håber, nogen kan hjælpe ved at byde ind med en eller anden form for tips, opbakning eller noget.

Det virker så håbløst herfra, hvor jeg står lige nu.

Hvordan kommer jeg igang?

Kh. N.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt dette træningsprogram 3 gange om ugen i lidt over 4 måneder:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/traeningsprogram_til_fitnesscenteret_-_maksimalt_vaegttab/

Samtidigt har jeg benyttet ShapeUps Clubs app http://www.shapeupclub.com/ og talt kalorier så at jeg har tabt omkring et kilo om ugen uden at ændre kosten... (foruden selvfølgelig at tage mindre portioner).

Ingen chips, pizza, burgere m.m.

Held og lykke ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er altså en ordenligt omgang/opgave du har foran dig...Jeg ville som det første snakke med min læge omkring det projekt og få det sat i system sammen med dem, kan de ikke hjælpe, så er din læge ikke værd at samle og du skal finde en ny ASAP.

Husk med så stort et vægttab du ønsker, tager det altså tid og er ikke noget der kan gøres over 2-3 måneder og kræver nok også en total omlægning af spisevaner og ja næsten alt andet også.

Gode råd og dem har du sikkert hørt cirka 1 milliard gange.

1. Find ud af hvor mange Kcal indtager du dagligt og find dit ligevægts indtag

2. Spis færre Kcal end dit ligevægts indtag3

3. Motion - start roligt med at gå og øg langsomt tiden du går, ikke noget med at starte ud med 10 km+ så går du kold i det, start med f.eks 3 km og stille og roligt gå længere og længere op til de cirka 10 km, derefter kan du øge hastigheden på de 10 km.

4. Motions center eller endnu bedre en fyss med trænings faciliter, hvor du kan have en personlig træner tilknyttet, der kan hjælp, motivere og måle dig, så du kan opleve de små sejre der kommer hele tiden og derved holde din motivation oppe.

5. Stop med at ryge "I know det er skide svært, har selv holdt pause i 7 måneder nu :-)

Cheers

Frederik

Link to comment
Share on other sites

Spis mindre end du har behov for

Dyrk mere motion, fx 5-6 gange om ugen

Gentag ovenstående

Der er ikke noget magisk over vægttab. Det er viljen til at ændre dit liv som gør forskellen, på om du lykkedes eller om du ikke gør. Selv et marathonløb starter med det første skridt, selvom 42,2 km ser langt ud. Men hvis at man vil det nok og holder ud længe nok, så lykkedes man i sit foretagende. Du kom her og erkendelse og viljen til at gøre noget ved problemet er allerede halvvejs, så du er i gang. Jeg vil ikke forsøge at bilde dig ind at det bliver nemt, eller at det vil gå efter planen. Det bliver et ondt langt sejt træk og du vil møde tilbageslag, men hvis du er vedholdende nok, så vinder du. Det sker ikke i morgen, men på et sted mellem 1,5-2,5 år, afhængigt af hvor godt det går for dig.

Så tålmodighed, vilje og vedholdenhed skal være dine følgesvende.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nonna.

Jeg har aldrig været i din situation, men har selv - af flere omgange - prøvet det her med at starte ud med at træne for hårdt og så gå død i det eller få en skade pga overbelastning.

Så det jeg vil sige er; tag dit vægttab seriøst, men tag det med ro! Selvfølgeligt skal du ikke bruge 5 år på at tabe de 60kg, men sæt dig nogle realistiske mål, så du ikke ender med at blive skuffet over at nå dine opsatte (men urealistiske) mål og helt stopper med at træne. Husk, at træning gerne må gøre ondt i kortere perioder, men længerevarende smerter (specielt i led) skal tages meget seriøst.

Gåture dagligt/hver anden dag (men ikke for lange i starten!) og drop chips, slik og cola kan være "nok" her i starten til at du hurtigt vil se resultater.

TILFØJELSE/EDIT: Sæt dig selv delmål! Selvom dit overordnede mål måske er at tabe 60kg, så er det vigtigt, at du deler så stort et mål op. Det kan både være vægtmål, træningsmål og cm-mål.
Fx. tabe 20kg inden jul.
Fx. kunne gå 10km uden pause.

osv osv.... Det er de små mål undervejs, der holder motivationen igang.

Snak med din læge og gerne en fysioterapeut.

Held og lykke med projektet.

Edited by Morten Gimm Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Kære alle,

Tusind tak for al den fine og respektfulde respons. Det krævede lidt at lægge det på bordet; Har før oplevet folk på nettet være "mindre søde" overfor én, hvis man nævner, at man er overvægtig. Så fedt at læse 100% positiv respons.

Jeg har tygget lidt på de forskellige svar, og vil nok gøre det lidt endnu, indtil jeg har formet en konkret plan.

Jeg har nogle af forudsætningerne på plads; Motivationen, at jeg faktisk taber mig forholdsvist nemt, og så har jeg endda gået til diætist, så jeg ved godt, hvad jeg "skal gøre". Desuden er jeg ikke den største sukkerjunkie; Spiser stort set aldrig chips eller slik, drikker sjældent sodavand osv., det er maden, der er min "fjende" nummer 1. Og så lige chokoladekage, på dage som i dag (PMS), haha.

Det, det handler om nu, er derfor at jeg får lavet en konkret, struktureret plan. Det er også lidt at tage det det første store skridt ud på en lang, besværlig rejse (med et fantastisk mål), så jeg skal lige mande mig op. Men det skal nok ske!

Kh. Nina

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg tror også en træner vil være den rigtige vej for dig.

De hurtige kure, der giver dig resultater nu og her, men ender i mindst samme slutresultat efter et par måneder, er direkte demotiverende.

Du skal i gang med en langsigtet plan, hvor du fokuserer på din fedtprocent frem for samlede vægt og opbygge muskelmasse, der kan forbrænde mere.

Jeg kan kun anbefale Joan Lang igen. Hun hjalp mig med at forstå hvordan kroppens respons er på cardio (jeg cyklede for at tabe mig) og hvordan ekstra muskelmasse vil arbejde for din sag både når du er vågen og sover.

Jeg har selv personligt opnået et vægttab på en hel del procent i forhold til min vægt og derudover er jeg blevet tonet og meget stærkere. På mit profilbillede vejede jeg godt 95 og jeg vejer i dag 83, så noget er der sket. (specielt med fedtprocenten)

Om det så lige skal være Jesper ovenfor, eller en hel 3 der skal ind over, er jo nok lidt hip som hap. Vil bestemt mene en personlig træner, kan give dig opskriften du mangler og motivationen, så du stille og roligt, men sikkert ser de resultater, der bare giver endnu mere lyst til at besøge centeret og spise rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis du vejer 135kilo og vil dyrke styrketræning kan det for nogen godt være lidt demotiverende ikke at blive mindre i korpusset. Jeg ved at næsten alle kvinder er ked af at være stor. Det er når man kan se det går den rigtige vej at det blir lettere. Helt klart begynd at cykel 3 km om dagen 6 dage i ugen og spis kun almindeligt mad, ingen fast foods eller skil,chips. Slik og den slags er for børn og fastfood er for tabere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Nonna,

Hvor er det fedt at du har trappet ud af din medicin og nu ønsker at ændre din livsstil og komme i god fysisk form.

Som flere også har skrevet til dig, handler det om planlægning og vilje!

Det er altid en god idé at få professionel hjælp i form af en personlig træner og ernæringsekspert, det vil jeg anbefale dig. Det er vigtigt at du kommer godt i gang og har en plan at gå efter.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share