Frømandskorpsets selvtillidsprøver


TB_W
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Lige til at starte med vil jeg sige jeg er helt ny herinde, og grunden til jeg skriver herinde er fordi, at hver gang jeg googler emnet, så ender jeg herinde, desværre er der ikke lige nogen tråde der dækker det område jeg søger svar på så derfor skriver jeg min egen tråd.

Jeg har en drøm om at søge ind til frømandskorpset, og som mange andre i samme situation må jeg også kigge ind af og se hvad jeg bør arbejde med. Jeg er triatlet og træner meget løb, svømmning og cykling. Min store udfordring er deres omtalte selvtillidsprøver.

Specielt er det udspring fra vipper og tårn og det frygtede "dødmur" spring der sætter størst aftryk i mit hoved.

Derfor håber jeg der er nogen der enten er frømand eller har været igennem optagelsen der kan oplyse mig på dette område og forhåbentlig hjælpe mig til at forberede mig bedst muligt.

Hvor høje spring bør jeg træne mig i?

Og hvor højt laver man dødmur fra?

Sidste spørgsmål er om der er nogen der har nogen gode ideer til hvordan man nemmest træner det her. Er det bare at springe ud fra 3 meter vippen 600 gange først og derfra arbejde sig op?

Håber meget der er nogen der kan hjælpe mig. :-)

Mvh.

TB_W

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg godt nok ikke været igennem FKPs optagelsesprøver, men har da været igennem en del af de der prøver i anden forbindelse. Jeg er ikke og bliver aldrig den store udspringer. For mig handler det ikke om at være god til disciplinen udspring, men mere være god til at have den mentale ro til at gøre det der skal til i situationen. Selvfølgelig er det fint at træne lidt selvtillid - men uanset hvor god du bliver til noget, kan du være helt sikker på at de nok skal finde noget at udfordre dig på... Håber det giver mening?

Mht den berømte død mur, så er det ret nemt... Stil dig på 3 meter vippen helt ude på kanten (kan gøres både med fronten og ryggen til), og så stiv som en pind lader du dig falde med hovedet først. Hvis du sætter af eller "knækker" sammen, så lander du skidt - ellers lander du lige på hovedet. Evt start med at have armene over hovedet, og måske tøj på, så slår du dig ikke ret meget hvis du lander lidt skidt...

God fornøjelse ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg godt nok ikke været igennem FKPs optagelsesprøver, men har da været igennem en del af de der prøver i anden forbindelse. Jeg er ikke og bliver aldrig den store udspringer. For mig handler det ikke om at være god til disciplinen udspring, men mere være god til at have den mentale ro til at gøre det der skal til i situationen. Selvfølgelig er det fint at træne lidt selvtillid - men uanset hvor god du bliver til noget, kan du være helt sikker på at de nok skal finde noget at udfordre dig på... Håber det giver mening?

Mht den berømte død mur, så er det ret nemt... Stil dig på 3 meter vippen helt ude på kanten (kan gøres både med fronten og ryggen til), og så stiv som en pind lader du dig falde med hovedet først. Hvis du sætter af eller "knækker" sammen, så lander du skidt - ellers lander du lige på hovedet. Evt start med at have armene over hovedet, og måske tøj på, så slår du dig ikke ret meget hvis du lander lidt skidt...

God fornøjelse ;-)

Tak for besvarelsen!

Har godt hørt at en T-shirt skulle være guld værd de første gange hehe. Men vil helt sikkert prøve det med at holde sig helt ret under fald. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej TB_W

Det er en spændende udfordring du skal i gang med, og langt hen ad vejen handler det om god forberedelse, lidt hel, lidt mod, og en hel del vilje. Alt det har du sikkert hørt før. Profilen af en professionel soldat (ret bredt) indeholde bl.a. andet, at han (m/k) er i stand til at tage tyren ved hornene og som udgangspunkt imødegå udfordringerne i den rækkefølge de kommer.

Du kommer til at møde en lang række spændende selvtillidsprøver - No shit Sherlock :-) ... og de mindre af dem foregår i svømmehallen ifbm. "dagens spring". Omkring forberedelse mod denne udfordring ser jeg to overordnede muligheder:

Mulighed #1

Finde en person som kan udføre de mest gængse spring (salto, dødmur, "krammeren", molberg) og så tage et smut i svømmehallen. Allerede nu træner du sikkert i uniform, bl.a. bjærgning, og samme uniform anvender du til træning i udspringene. Personen kan råde og vejlede dig, imens du udfører talrige spring. Uniformen vil skåne kroppen de første 10 - 15 spring.

Mulighed #2

Du accepterer at udspring er et af de områder du ikke kan og at du prioriterer tiden på noget andet træning, samt at dagens spring (inkl. adskillige om'ere) bare er noget der skal overstås.

Jeg har ikke været på Elevskolen, men i en anden lignende anledning anvendte jeg mulighed #2 med succes. (og rød ryg ca. 2 gange om ugen)

Rigtig god træning

/Martin

http://www.operatorslab.blogspot.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share