Orientering om natten i skove


Kenneth-Armstrong
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Er der nogen der har erfaring med orientering om natten, som kan komme med nogle tips og tricks?

Jeg har personligt svært ved at finde rundt inde i skoven, når det bliver rigtig mørkt, når jeg IKKE må bruge lys til at finde rundt. Jeg har en meget lille lygte med rødt lys, som jeg bruger til at lyse på kortet med, og jeg forsøger så vidt mulig at huske ruten fra post til post.

Jeg synes, det kan være ganske svært, da det kan være så mørkt, at jeg ikke kan se mine egne fødder, så hvordan finder man rundt i en skov uden lys om natten? Hvis jeg må brug min led lenser 7, så er det intet problem, men så snart det slukkes, så bliver det straks svære, LANGT svære.

Målet med træning er FKP! Jeg går nemlig stærkt ud fra, at man bliver stillet over for en opgave alla: "Her er et o-kort, du skal gå det hurtigst mulig, uden at blive set, det er nat og du må ikke brug lys, da du ville kunne blive set - og alle posterne er inde i skoven"

MVH
K. Madsen

Link to comment
Share on other sites

Et almindeligt nat O-løb kan ikke foretages uden pandelampe, hvis posterne ligger i "svær" orientering. Det kan en frømand heller ikke. Et "objekt" kan dog nemt findes, hvis man har fokus på sin kompaskurs. Ved traditionel O-løb er posterne blot en pind med en refleks på, netop for at pandelampen skal afsløre postens placering, når du kommer tæt nok på. Uden pandelampe skal man nærmest træde på pinden, for at finde den. Jeg nægter at tro, du vil blive stillet overfor at skulle løbe et traditionelt O-løb uden en pandelampe, medmindre posterne bevidst er placeres op at tydelige ledelinjer i terrænet. Det skal trods alt være realistisk.

Link to comment
Share on other sites

Et almindeligt nat O-løb kan ikke foretages uden pandelampe, hvis posterne ligger i "svær" orientering. Det kan en frømand heller ikke. Et "objekt" kan dog nemt findes, hvis man har fokus på sin kompaskurs. Ved traditionel O-løb er posterne blot en pind med en refleks på, netop for at pandelampen skal afsløre postens placering, når du kommer tæt nok på. Uden pandelampe skal man nærmest træde på pinden, for at finde den. Jeg nægter at tro, du vil blive stillet overfor at skulle løbe et traditionelt O-løb uden en pandelampe, medmindre posterne bevidst er placeres op at tydelige ledelinjer i terrænet. Det skal trods alt være realistisk.

Det er også det jeg tænker, fordi det var usandsynligt svært i nat at løbe rundt uden lys, måtte ganske enkelt give op, da posterne var umulige at se. Da jeg tændte min lygte var der intet problem.

Men jeg tænker i forhold til march, om de kunne finde på det der? Altså svær nat orientering uden lys i den mørke skov

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klassik svær nat o-løb kan som tidligere nævnt ikke løbes uden lys heller ikke selvom man er frømand. Min erfaring for min korte tid i forsvaret er at natorientering er "let til mellemsvær" dvs. gerne i terræn men med tydelig terrænmærker omkring posten. Derfor er skridt tælling og kompasgang vigtig at kunne, men decideret fin orientering tro jeg ikke man kommer ud for (for tit). Jeg kender kun en tidligere frømands o-niveau det var standard H21 svær niveau, men ikke på højde med eliten. Tilgengæld kan jeg kun sige at korthusk og rutehusk er vigtig at kunne da man i hver fald på patruljekurset bliver udfordret på det. En lille øvelse til det, find et find vej i kort med nemme poster (faste fysisk poster ud i terrænet), lave en rute på 10km+ hvor du har du har et par poster med. Opgaven er nu at have et o-kort uden poster og ruten på, hvor du skal gå/løbe den huskede rute, tag evt gps med for at se om du kan huske korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share