Har jeg allerede ramt den første mur?


Fehår
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg håber,der er nogle kloge hoveder herinde, som kan vejlede mig lidt :bigsmile:

For 11 uger siden besluttede jeg, at nu skulle det være - Ud med dårlige vaner og ind med en ny sund livsstil.

Jeg er en kvinde på 33 år, er 172 cm og vægten sagde svimlende 128 kg :crybaby:

Jeg har altid været tyk, men har de sidste 10-12 år været FED!!

Jeg har kontorarbejde og har ikke dyrket meget motion de sidste par år.

Jeg har udskiftet min daglige liter cola til vand og light produkter (ved der er delte meninger om disse light produkter). Jeg har skåret mit daglige indtag af skummetmælk fra 2 liter ned til max ½ liter. Jeg undgår kartofler, pasta, ris, majs og frugt.

Jeg spiser masser af grøntsager og magert kød. Jeg skriver ALT ned hvad jeg indtager og indtager mandag til fredag 1500 kalorier pr. dag og lørdag-søndag 2000 kalorier pr. dag (jeg vil altså have lov til at hygge mig lidt ind imellem).

Jeg spiser 4 gange om dagen (3 hovedmåltider og et mellemmåltid) - Jeg kan ikke spise flere gange om dagen og jeg tror altså ikke på, at man skal spise, når man ikke er sulten.

Da jeg havde været i gang i 8 uger, havde jeg smidt 10 kg (på trods af at jeg havde holdt 3 uger ferie, hvor jeg ikke havde talt kalorier, men dog spist fornuftigt).

Jeg er super glad og stolt over dette :pumpin:

For tre uger siden, da de 10 kg var nået besluttede jeg mig for at bevæge mig lidt mere - Jeg går nu 3,5 - 5 km. 4 gange om ugen og går til vandaerobic 1 gang om ugen .... Men men men nu er mit vægttab gået næsten i stå :crybaby: 400 gram er der røget på 3 uger.

Jeg ved godt, at man rammer et tidspunkt, hvor man skal arbejde mere og længere for resultaterne, men jeg havde regnet med at det først skete efter cirka 30 kg - Altså når jeg kom under 100 kg.

Hvad gør jeg forkert?

På forhånd tak for svar og feedback :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du gør sandsynligvis ingenting forkert. Det kan ofte være en god idé at anvende kropsmål sammen med vægten. Det sker ofte, at maveomkreds f.eks. er blevet 2cm mindre, men vægten siger stilstand.

Hvis du går fra 0 motion, til næsten daglig, sker der nogle fysiologiske ændringer i kroppen, der nemt kan betyde 1-2kg ekstra i forøget væske og blodmængde.

Link to comment
Share on other sites

Læste det her i går:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=150242583

Det vigtigste står i bunden:

Please note: Most dieters will not be suffering from metabolic slowdown. The most common cause of weight loss stalling is inaccurate calorie counting (or inaccurate estimations of one's maintenance, thus leading to a small or non existent caloric deficit). Please do not use this thread as an excuse. Make sure you're counting is accurate. The information here is great for everyone, but using metabolic slowdown as the sole reason of one's stalled weight loss is likely to be a last resort.

Altså... Det er som udgangspunkt kun folk der har tænkt sig at stille op i konkurrencer, der burde opleve at ramme "muren".

Det er helt rigtigt som jydedynamit siger - at din krop kan taget noget på i væske og øget blodmængde, men (og undskyld jeg siger det så direkte), men med den vægt du har, så burde kiloene rasle af dig på nuværende tidspunkt!

Du bliver nødt til at sænke dit kalorieindtag (yderligere) hvis du er seriøs omkring dit vægttab...

Til sammenligning kan jeg fortælle, at jeg er mand, vejer 89kg, styrketræner 3 gange om ugen og alligevel kun får 1700 kcal om dagen (og har kun én dag om ugen hvor jeg må skeje ud...)

Mit vægttab gik også i stå for 2 uger siden. jeg lå på 2000kcal om dagen hvor en af mine kamerater som vejer mindre end jeg, fik 3200kcal om dagen(!) - han tabte sig - det gjorde jeg ikke...

Så jeg satte mit kalorieindtag ned - og tilføjede motion! og nu taber jeg mig igen...

Så det er egentlig ret simpelt - din krop får for meget energi i forhold til hvad den forbrænder...

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar begge to :-)

hardvig: Du skal skam ikke undskylde for at sige tingene direkte :-) Jeg mener netop også at kiloene burde rasle af mig (i hvert fald et kilo om ugen), når jeg har sat mit kalorieindtag ned med 6000 kalorier om ugen. Derudover er jeg begyndt at motionere og har ikke indtaget ekstra kalorier på grund af motionen.

Det jeg mener med "mur" er, at man vel under et hvert vægttab har perioder, hvor det går i stå i en kortere eller længere periode? Jeg havde bare regnet med, at jeg skulle ned omkring de 100 kg. inden jeg skulle lave store justeringer - Jeg har jo stadig 45 kg at tabe af (foruden de 10 der er væk).

Jeg vejer og tæller som sagt alt og fører det ind på vaegttab.nu hver gang jeg har spist. Jeg ville ønske at det var fordi jeg havde snydt og spist en pose vingummi eller lignende i smug et par gange om ugen - Så havde jeg da i det mindste selv vidst, hvor der skulle gøres en indsats. Men jeg har været SÅ standhaftig :-/

Det der bekymrer mig ved at skulle sætte kalorieindtaget ned til 1200 kalorier pr. dag, er at det er det lavest anbefalede kalorieindtag for kvinder og hvad gør jeg så, hvis jeg går i stå igen om 10 kilo?

I følge diverse kalorieberegnere skulle min krop med den vægt jeg har bruge 2320 kalorier pr. dag for at fastholde min nuværende vægt (117.6 kg.), hvis altså jeg overhovedet ikke bevæger andet end til og fra toilettet :-O

Edited by Fehår
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af at skulle briste den illusion du har ... Men man bliver altså ikke løgner af at være fed 😳

Cykel ejer jeg ikke, da jeg bor på landet, men så må gåturene blive dobbelt så lange 😊

Jeg begyndte egentlig på et løbeprogram, men pga vægten kunne knæene ikke helt holde til det. Derfor bliver det til gåture i højt tempo de næste 20 kilos tid 😊

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo rent faktisk også indtage "for lidt" mad og det du så indtager ikke indeholder f.eks Protein nok til dine muskler. Det kræver jo altså noget muskel masse at tabe fedt....

Gang er ganske fint, når man er i den vægtklasse, ja jeg snakker af erfaring for ligger der selv!....du skal have fundet ud af dit cirka ligevægtsindtag af Kcal og så indtage mindre end det og få gang i noget motion hvor pulsen kommer op. Bare husk at du skal indtage protein nok ellers kan du komme ud for at dit aktuelle vægttab også er op imod 1/3 muskelmasse og det bider desværre end selv i bagenden, da muskler er gode til at forbrænde kcal.

Link to comment
Share on other sites

I følge diverse kalorieberegnere skulle min krop med den vægt jeg har bruge 2320 kalorier pr. dag for at fastholde min nuværende vægt (117.6 kg.), hvis altså jeg overhovedet ikke bevæger andet end til og fra toilettet :-O

Mange finder at hvileforbrændingen overvurderes meget i diverse beregnere og det tror jeg også er tilfældet med dig. Jeg vejer på nuværende tidspunkt 83 kg. (har tabt 15 kg) og jeg skal holde mig omkring de 1200 kcal alle ugens 7 dage, for at tabe 1 kg. om ugen. Mit ligevægtsindtag er ca. 1800 kcal og mit aktivitetsniveau er "middel" ( aktivt arbejde, passive fritidsaktiviteter, træning 2-3 gange om ugen). Min hvileforbrænding er formodentlig nede omkring de 12-1300 kcal.

Du kan formodentlig tillade dig at spise lidt mere end mig, så et gennemsnit på eks. 1500 kcal om dagen (f.eks. med 2000 kcal lørdag og søndag og 1300 kcal ugens andre 5 dage) kunne være et bud.

Edited by vindruen
Link to comment
Share on other sites

Vindruen: Tak for svaret. Jeg begik den fejl, da jeg startede op, at jeg ikke lige tog en uge, hvor jeg skrev alt ned, som jeg normalt indtog - Så ville jeg jo have haft et præcist ligevægtsindtag istedet for nu, at skulle sætte min lid til diverse beregnere. Jeg må prøve mig lidt frem med flere / færre kalorier og finde det punkt, hvor der sker mest. :4thumbup:

Moletjavs: Tak for et yderst brugbart svar - At jeg skriver FED istedet for TYK i min indledende tekst, må jo helt afgjort være grunden til mit vægttab er gået i stå :blahblah:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share