Måltidserstatning og kalorietælling


mnya
 Share

Recommended Posts

Hej :-)

Jeg har gang i et vægttab og har på 3 1/2 uge tabt 4,5 kg. Jeg har brugt shape up appen til at kontrollerer mit kalorieindtag og det går faktisk rigtig godt, jeg er stadig meget motiveret og jeg synes at det her med at tælle kalorier fungerer rigtig godt, jeg kan stadig spise meget forskelligt, bare mindre mængder :-)

Der er meget der skal smides, efter min graviditet. Min overordnet målvægt er ca. 65 kg. men jeg har nogle del mål, f.eks. er mit mål lige nu at ramme 88 kg. vægt pt: 91 kg(!!!!!!!) efter 88 kg er målet 80 kg osv..

Jeg indtager dagligt i gennemsnit 1495 kalorier. Mit mål er ikke et hurtigt vægttab, men en livsstils omlægning, derfor tillader jeg mig selv at tage et glas vin og hygge mig om lørdagen hvis jeg er i byen og spise (dog med en vis omtanke). For mig handler det lige nu om at skabe gode vaner i min hverdag så jeg kan bevare mit vægttab.

Jeg har en meget travl hverdag og derfor er der ikke altid tid til at planlægge alle dagens måltider, (to dag om ugen er jeg væk fra hjemmet i 11 timer) så jeg overvejer om det var nemmere, de dage, at supplere med måltidserstatning, f.eks. nupo, på den måde vil jeg også få mit kalorieindtag lidt mere ned, ihvertfald de to dage :-)

typisk spiser jeg:

Morgenmad: skyr med hjemmelavet frugtgrød ca. 140 g. skyr med 50 gram frugtgrød = ca. 145 kcal.

mellemmåltid: to stk knækbrød med magert pålæg og agurk/tomat = ca. 79 kcal.

frokost: meget forskelligt, men typisk en form for salat/grøntsager med tun/kylling/sereano/hytteost = ca. 300-500 kcal.

mellemmåltid: to stk knækbrød med magert pålæg og agurk/tomat eller frugt (glemmer ofte dette måltid) = ca. 79 kcal.

resten af kalorierne går til aftensmad, mælk i kaffen osv.

jeg tænker om jeg kunne erstatte frokost måltidet, 2 dage om ugen med måltidserstatning f.eks. en nupobar/pulver eller whatever??

Nupo er ret dyrt så jeg leder lidt efter et alternativ til det, hvad kan jeg bruge?.. bliver jeg mæt af det?? vil det overhovedet gørenogen forskel?

Nå,men jeg vil lige slutte af med at slå et slag for shape up appen, den er genial, hvis man lige giver sig selv tid til at sætte sig ordentligt ind i den! :-)

Jeg har rigtig mange gode opskrifter på kaloriefattige aftenmåltid,som hele familien kan spise, hvis der er nogen der mangler :-) f.eks. blomkålspizza, kyllingesuppe, wok, frikadeller, gullasch osv :-)

Håber der er et sødt menneske der kan hjælpe mig :-)

Link to comment
Share on other sites

Der er jo næsten ikke andet for end at prøve at købe noget måltidserstatning og se, om det mætter dig tilstrækkeligt, og om det er de sparede kalorier værd i både livskvalitet og mæthed. Personligt vil jeg til enhver tid foretrække den frokost, du spiser nu, fordi jeg ville vide at det var et velsmagende og mættende måltid. Men det er jo en individuel sag, og måske kunne det fint fungere for dig - det kan jeg jo ikke rigtigt vide ;-) Frem for nupobarer/pulver kunne du købe proteinpulver og enten tage det som shake(s) blandet op med mælk eller vand, eller selv bage det til nogle barer (du kan google dig til mange lækre opskrifter på hjemmelavede proteinbarer). :)

Link to comment
Share on other sites

Din kost ser da ganske fornuftig ud, hvis du kan lade Nupo stå så gør endelig det, det er IKKE vejen frem............

Nupo pulver = 112 Kcal

Nupo shake = 212 Kcal

Det er jo ikke kun Kcal du skal stirre dig blind på, når du står i en situation at skulle tabe så mange kg. Jeg er i samme båd skal fra 124 til 98 kg (er nået til 114)..Så der er nok at komme efter...Men et af de største problemer du vil møde er, motivations dyk, de vil komme, desværre :-(.

Men lige så slemt er faktisk tab af muskel masse og det er noget skidt....Jo mere muskelmasse du taber jo svære er det at tabe sig og så er du inde i en ond spiral. Du skal hele tiden tænke på at indtage protein nok, så du mindsker dit tab af muskelmasse og indtage meget vand, men er det er noget med at kroppen kan optage cirka 250 ml. pr. kvarter eller kommer det bare ud som tis i stedet for.

Du kan evt. tage noget protein pulver meget LAVT kcal indhold som mellem måltid, det mætter også ret pænt, sårn en 400 ml i maven, det booster næring til muskler og derfor også dit vægttab.

-Protein mætter mere
-Protein øger thermogenesen
-Protein kræver flere kalorier at omsætte end kulhydrat
-Protein kan hjælpe til at øge muskelmassen, der så i sig selv øger kroppens BMR (basic metabolic rate.

Så det er 100% gange bedre at bruge pengene på noget godt valle proteinpulver end Nupo....

Edited by Fumlemanden
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget sundhedmæssigt fordelagtigt ved at indtage meget vand, heller ikke i forhold til vægttab. Vi får meget væske gennem mad og kroppen er god til at sige til når den er i væskeunderskud.

At drøne rundt med en vandflaske i alle døgnets timer er spild af tid.

»Kampagnerne for at få folk til at tro, at de skal drikker meget vand, er udelukkende støttet af næringsmiddelindustrien, som tjener mange penge på at sælge et naturligt stof dyrt. Vand er meget nemt og billigt at fremstille.«

http://videnskab.dk/krop-sundhed/otte-glas-vand-om-dagen-er-vrovl

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for jeres gode svar :-)

Jeg har i denne uge, tirsdag og torsdag spist en nupobar istedet for frokost, så har halveret mit kalorieindtag på frokostdelen de to dage. Jeg synes faktisk at det mætter godt, men problemet er at jeg faktisk begge dag, har været mere sulten til aften og det er nok ikke lige det smarteste. Hvad der var smart var dog at jeg kunne spise min nupobar relativt hurtigt og derfor kunne skippe frokostpausen og arbejde noget mere :happy: men hvad f.... sker der så lige for at vægten har stået bomstille i en lille uge nu! havde glædet mig for vildt til at ramme 5 kg. i tirsdag men jeg er strandet på 4,5! æv! Jeg giver dog ikke op, holder stædigt ved mit kalorieindtag og så håber jeg at der sker noget... måske er det også urealistisk at blive ved at smide et kilo om ugen!

Fumlemanden: - 10 kg da sejt gjort! Tillykke :-D Man skal huske at tænke på forskellen på det man ønsker lige nu og her og det man ønsker mest på den lange bane, når man mister motivationen :-)

det kan være jeg skal have fat på det proteinpulver istedet for.. Men jeg har altid tænkt at det kun er folk der træner....

jeg træner desværre slet ikke lige pt. får et minimum af motion og sidder stille en stor del af dagen da jeg enten er til forelæsning eller på arbejde foran en pc. Det er virkelig skidt, I know :-( jeg aner simpelthen ikke hvor jeg skal få motionen ind i min hverdag...

i morgen skal jeg dog til Pilates reformer, mor og barn hold, håber det er noget for min datter og jeg :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeps det går frem af :-)

Du skal huske at det med at tabe sig ikke kun handler om at spise så få Kcal som overhovedet muligt, på et eller andet tidspunkt går kroppen i "sult" dvs den begynder at forbrænde muskler i stedet for fedt det er et reaktions mønster kroppen har for at præservere sig selv, færre muskler kræver jo mindre energi :-)

Du skal huske at spise og det skal være rigtige :-) godt med protein, om protein pulver er noget du skal prøve, tør jeg ikke sige, det er jeg simpelthen ikke professionel nok til at vide om det vil hjælpe dig.

Men jeg ville helt klart finde en træner/fyss/diætist eller anden, der kan hjælpe dig med at se hvordan det hele er sat sammen og som har erfaringen til at kunne råde dig i hvilken retning du skal.

Det du mærker, at du er mere sulten om aftenen er sikkert dit blodsukker der dykker, det gør dig træt, sulten, mangel på energi og lækker sulten.

Men hvis du kun har spist en nupo bar fra frokost og til aften, kan jeg godt forstå det, det er 212 Kacl og hvad 5G protein det er IKKE MØJ.

Motion i hverdagen kan være svært, vi har investeret i en god crosstrainer og den bliver pryglet i 45 til 1,15 dagligt, ikke de dage jeg er ude og styrke træne. Men ellers noget simpelthen der virker GÅ - Tag trapperne i stedet for en elevator, stå op når du arbejder ved din PC.

Man ja det er fanme ikke let, det er noget af en prøvelse, de kg var sQ nemme at tage på, men de kræver godt nok noget mere af få af igen :-)

Cheers

Fumle

Edited by Fumlemanden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share