Sign in to follow this  
mrx

Brænder man så lidt kalorier af på løb?

Recommended Posts

Hej alle sammen

Jeg er på kur pga for meget fedt på maven, jeg er 20 år og vejer 71Kg.

Mit spørgsmål er jeg bruger løbe apen endomondo og jeg løb 3 KM idag men den viser jeg brændte 2013 KCAL( kalorier) af, men det forstår jeg ikk når man skal indtage over 1000 kalorier om dagen.

Hvordan skal man forbrænde over 1000 kalorier om dagen så? Jeg styrke træner også.

Men er bare forbavset over at 3 KM betyder kun man har brændt cirka 200 kalorier.

Er der noget jeg har misforstået?.

Altså jeg:

-spiller fodbold en gang om ugen

- styrke træner 5-6 gange om ugn

- løber 4 gange om ugen

- og skal begynde med interval træning 1-2 gange om ugen.

Og lige er sidste spørgsmål, kan man stole på endomondo når den fx siger du har løbet 1600 meter eller er det cirka?

Tak på forhånd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle dine organer og væv i kroppen forbruger kontinuerligt energi. Disse processer udgør sammen med din daglige gøren og laden (som koster energi der går til muskelaktivitet) et givent forbrug af energi som kan opgøres i eksempelvis kcal.

Hvis dit forbrug af energi modsvares af dit energiindtag (det du spiser) (2000kcal - 2000kcal = 0) vil din kropsvægt forblive den samme. Omvendt hvis du justerer på enten energiindtag og/eller energiforbrug kan du påvirke din kropsvægt. Motion er eksempelvis et bud på at øge dit energiforbrug via fysisk aktivitet. I et (effektivt) forsøg på at overleve sørger din hjerne for, at justere din appetit efter dit forbrug, hvorfor opregulering af fysisk aktivitet for de fleste (der fortsat spiser ad libitum) ikke medfører fald i vægt.

Anyway, 3km løb synes fint at stemme overens med et merforbrug af 200kcal. Hvis du holder dit energiindtag konstant vil det resultere i et mindre vægttab, indtil ny ligevægt er skabt.

Det lader til du har en høj træningsmængde - måske der er et misforhold mellem kvalitet og kvantitet (ikke at energistofskiftet nødvendigvis sondrer mellem dette). Der er måske større chance for at skabe vægttabssucces ved at ændre sine spisevaner end ved at ændre sine motionsvaner.

Ved ikke hvor præcis Endomondo er.

Edited by -Elvirus-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm okay det hjalp:) så dvs. Jeg burde finde min hmm hed det ikk "ligevægtindtag" men desværre ved jeg ikk hvor høj jeg er kan man tage cirka?.

Og du har nok ret jeg må slappe af 2 dage om ugen ellers bliver det for meget. Og jeg spiser sundt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Elvirus, og at det nok nærmere ville være optimalt for dig at se på kosten og ændre den. Fik engang et råd da jeg også selv var på kur af en ernæringsekspert, at selvom du spiser nok så sundt, kan du ikke spise hvad du vil - hvis du vil tabe dig skal du skære ned på mændgen af det du indtager. Hun sagde at i og for sig ville du tabe dig hvis du spiste to poser chips om dagen og intet andet, så længe du bruger mere energi end du indtager (ikke at hun foreslog dette, er jo usundt af andre grunde).

Mht. træningen, kunne det være at du ville forbrænde mere hvis du prøvede en anden sportsform, måske spinning? Her forbrænder man i hvert fald rigtig mange kalorier på en time! Hvis du løber den samme rute hver gang på dine løbeture vil din krop også vænne sig til det og du vil falde ind i en rytme hvor det vil blive let for kroppen at løbe de 3 km. Så et råd her ville være at ændre din rute, evt. også ligge nogle bakker ind hvor man spurter etc. så løbet bliver varieret. Det kan måske få dig til at forbrænde noget mere.

Held og lykke med vægttabet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Elvirus skriver, forbrænder du masser af kcal bare ved at være til. Motionen er bare ekstra. Med denne beregner kan du få et fingerpeg om, hvor meget du forbrænder i løbet af en dag: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Til dit sidste spørgsmål; om du kan stole på Endomondo kommer i høj grad an på, hvor god og nøjagtig din gps er. Men du kan jo prøve, når du kommer hjem fra løbeturen, at tegne ruten ind på Google Maps eller iforms ruteplanner og se, om det stemmer nogenlunde overens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Løb og konditionstræning generelt er en ganske undervældende oplevelse hvis man udelukkende fokuserer på antal forbrændte kalorier.

Det giver typisk bedre mening at fordele sin træning som sådan ca. 75% styrketræning og 25% HIIT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er begrænset hvad man forbrænder på 3 km. Det tager mellem 12 og 15 minutter at løbe 3 km.

Præcis.

Man forbrænder ca. sin kropsvægt i kg i kcal pr løbet kilometer. Det betyder at en fyr på 100kg forbrænder ca. 300kcal på 3km. En fyr på 80 forbrænder ca. 240.

Edited by Fame Boy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm jeg har været på kur mange gange, men det gået galt alle gange men begyndte seriøst igår.

Jeg ikke overvægtig men har bare fedt på maven, men alligevel meget sjovt jeg ikk vidste noget om stofskifte.

Jeg troede hvis man spiser 1500 kalorier om dagen skulle man brænde alle 1500 af.

Men hvis vi siger mit stofskifte er på 2000 kalorier og jeg spiser 1700 kalorier og motionere og styrke træner så burde jeg tabe mig, fordi jeg er under mit stofskifte, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og hvad hvis mit stofskifte er på 2000 kalorier og vi leger jeg spiser 2000 kalorier om dagen, men via gå, løbe og styrke træning brænder jeg 500 kalorier af taber jeg mig så?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og hvad hvis mit stofskifte er på 2000 kalorier og vi leger jeg spiser 2000 kalorier om dagen, men via gå, løbe og styrke træning brænder jeg 500 kalorier af taber jeg mig så?

Ja. Så har du jo samlet forbrændt 2500 kcal men kun indtaget 2000 = vægttab. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det lyder realistisk nok, men nu skal du huske at der netop er tale om dit hvilestofskifte, altså det du ville forbrænde hvis du sad på en stol hele dagen uafbrudt. Du forbrænder jo mere energi i det daglige ved bare at gå rundt derhjemme/på skolen/på arbejdet, lave mad, gå i bad osv. osv. osv. Så det du skal regne ud fra er dit samlede energiforbrug i løbet af dagen. Kig på det link jeg lagde ind tidligere :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nåh okay tak:) jeg prøver lige dit link igen når jeg kommer hjem. På min bærbar, den gider ikk på min mobil.:)

Men det fedt at man brænder så meget "automatisk".

Det gør det meget letter med finde mit stofskifte, fordi hvis den ligger på 2500 og jeg spiser måske 1500-1800 kalorier og løber og styrketræner så går der nok ikk så lang tid før jeg taber 3 KG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this