Fordomme om motionscenter.


Asfaloth
 Share

Recommended Posts

Nu skal det være - nu vil jeg til at træne i det lokale motionscenter!

Har været til en prøvetime for et par måneder siden, og jeg synes det var mega fedt, men har ikke været der siden :-/ Mit problem er at jeg kan ikke lade være med at tænke op hvad folk tænker... Især de unge trænede fyre. Jeg er selv en fyr på 31 - ikke for tyk, ikke for tynd. Jeg vil bare gerne være i bedre form og måske have maven (og tævepatterne :-) skrumpet lidt ind :-P

Jeg har ingen planer om at skal være en kæmpe bodybuilder, bare noget motionstræning, og så maskiner for at træne kroppen lidt op :-)

Men så kommer mit spørgsmål - nok mest til de mere veltrænede af jer:

Hvad tænker I når der kommer en 'splejs' som mig ind i et center og begynder at træne? Griner I indvendigt og tænker 'Sikke en svans'? Eller tænker I 'Fedt at han gør noget for sig selv!'?

Jeg ved godt at det er ligemeget hvad folk tænker, og jeg er også fast besluttet på at skal af sted i morgen kl 13 :-) Men derfor kunne det nu være meget sjovt at høre :-)

--

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve!'

Link to comment
Share on other sites

De fleste af os er egentlig nok mest interesserede i vores egen træning og er dybest set ligeglade :)

Hvis du synes det er for angstprovokerende, at fremvise din krop, så hav en sweatshirt og sweatpants på.

Lad være med at fokusere på din krop, når du er deroppe, men fokuser på dine præstationer og på at gå frem i gentagelser eller vægt. Så følger det kosmetiske hen ad vejen :)

Det er langt nemmere at klare i hovedet ;)

Et godt begynderprogram i dén henseende kunne være 5/3/1:

http://www.t-nation.com/workouts/531-how-to-build-pure-strength

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kommer i et kommercielt center, er 75% af gæsterne, eller flere, i samme situation som dig.

Det er muligt at nogle griner inden i sig selv, men så kan jeg garantere dig for, at der er andre der griner af dem. Når jeg gæste træner i Fitness World fra tid til anden, kan jeg garantere dig for, at dem jeg hyppigst griner af, eller ryster på hovedet af, ikke er "Hr og Fru Danmark" der kommer for at passe deres træning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Nu er det ellers især kvinderne der nyder, at stille sig tæt og curle mere i biceps når enten man(d) er vingeskudt af en skade eller blot en begynder. Bare læs logs ;-)

Jeg kan godt huske den slags tanker fra da jeg var 23 eller sådan. Det kan måske være godt at have for øje at ingen af dem der kommer i center nogensinde skal være dine venner. De betyder ingen-ting. Prøv at holde fast i den.

Kommer du nu i primetime og stadig har tankemylder mens der er pakket så lad være med at kigge på andre og navnligt deres ansigter.

Men ellers synes jsc gav gode råd.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Ud over at 99% af de der træner er komplet ligeglade med hvordan du ser ud og hvor slap du (umiddelbart) er, så husk på at træne ordentligt når du beslutter dig for at tage afsted. Bare rolig, du bliver ikke bodybuilder uanset hvor meget du end prøver - men ingen grund til at spilde tiden med lidt hygge kredsløbstræning og nogle "maskiner".

Der er masser af hjælp og inspiration at hente herinde og på nettet.

Start hellere i dag end i morgen. God træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker aldrig over hvordan andre ser ud, hvor veltrænede de eller lign., det jeg evt. ligger mærke til er hvis de går rundt og laver tåbelige ting. Fx. bruger 45min. på at træne biceps og så lige 5min. på bryst og så ud i bad...

Fokuser på din træning, din teknik. Sørg for at din træning hænger sammen med dine mål.

Alternativt hvis du har lyst til at fokusere på muskler og løft så find en hyggelig styrkeløft / vægtløfterklub. Der løfter de med garanti tungere end dig, men de er også behjælpelige med vejledning og teknik og generelt er min oplevelse at stemningen i sådanne klubber er mere hyggelig end i motionscentre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv en "nybegynder" i Fitness World - og i den henseende passer jeg godt ind i det center, eftersom 75% af alle dem der er der, er "nybegyndere" :)

De har ET sted hvor man kan squatte/dødløfte. Og tre bænke. Bænkene er altid optagede, mens squat-racket næsten altid er frit.

Jeg vil da gerne indrømme, at jeg kigger på andre i centret. Jeg kigger på, hvilke øvelser folk laver og om jeg kan få noget inspiration. Men ellers er jeg da pisseligeglad med, hvordan folk de træner - det skal jeg ikke blande mig i :)

Så kom igang - og vær pisseligeglad som alle os andre :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens forstå, at du bekymrer dig om det! :-) Men det er altså bare med at være ligeglad, og gøre det, der er bedste for en selv. Jeg tror også det kommer an på, hvilket slags fitnesscenter du træner i. Er der mange på din egen størrelse, alder osv.? Hvis alle de andre i dit center er kæmpe brød, ville jeg heller ikke synes, det var sjovt at være der. Jeg har skiftet center for et års tid siden. I det gamle var der mange meget unge og meget tant, fjas og fnis... I det nye er segmentet lidt ældre (er selv 32 år), hvilket passer mig godt :-)

Men som de andre siger, så vær ligeglad med alle de andre og kom igang med træningen! Kom du mon afsted?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Godt at du er begyndt at træne. Og så kan jeg næsten garantere dig for, at du sikkert ikke bliver lagt specielt meget mærke til. De fleste, der træner, er enten selv begyndere af den ene eller den anden art, eller også er de en slags "træningsfacister" for hvem jeg har den opfattelse, at de ikke ligger mærke til så meget andet end sig selv. Personligt er jeg den type, der går for mig selv; jeg opfatter mest mennesker der larmer meget og stønner eller har en nærmest angstprovokerende teknik.

Et par hurtige fifs på falderebet kan være: hvis du er utilpas ved at træne sammen med mange mennesker, så træn om formiddagen/morgen eller få dig en træningsbuddy. Og, hvis du bliver for udadvendt opmærksom, så fokuser på ting som teknik eller få dig en mp3-afspiller, så du holder din koncentration på dig selv.

Og husk at have noget tålmodighed!

God træning.

Link to comment
Share on other sites

Alle ved jo, at success med træningen er proportionel med din opmærksomhed hos damerne i centeret.

Med det sagt, lad egoet været ved døren. Er der nogen der griner af dig, så tænk på, de har været samme sted som dig - sandsynligvis hjælper de dig hellere end at grine. Havde det helt på samme måde først, men i sidste ende er det ikke, hvad du kan her og nu, men hvad du rykker dig frem i mod, og din fremgang, der viser hvor god en løfter du er. Ikke bare på kiloene, men også om du bruger hovedet.

Den eneste, der sandsynligvis er opmærksom på dig, er dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share