Hifi/Home Cinema udstyr


Bellini
 Share

Recommended Posts

he nogen der har haft fornøjelsen af at lytte til et par Wilson Grand slam "widow maker" ? De står i 250K stykket. Har set dem på hifi udstillingen i 97 i Forum. ganske ganske seriøs højtaler. Men ved ikke om der findes nogen ejere af disse i DK.

Link to comment
Share on other sites

Stod det til mig (og ikke pengepungen) stod der kæmpe 2 Krell eller Mark Levinson monoblokke hjemme i lejligheden. :)

Ja, det er jo godt at man kan gå og drømme lidt, Krea. I forbindelse med drømme forstærkerne må vi ikke glemme canadiske Classe.

Til en helt anden pris end Krell og Mark Levinson kan man dog få en række for-/effekt forstærkere fra blandt andet Aragon, Parasound, Vincent, Hegel og Primare som faktisk kommer ganske tæt på de amerikanske mastodonter i ydelse til en brøkdel af prisen. Jeg har for nyligt hørt både Primare´s Pre 30/A 30,2 kombination (samlet pris 30.500), samt Vincent´s SA 93/SP 991 (samlet pris 40.000kr). Begge sæt spiller intet mindre end fremragende.

Link to comment
Share on other sites

Til omkring de 10 kilo vil jeg tro, at en Vincent SV 382 giver den bedste kombination af power og lydkvalitet. Pioneer recieveren er uden tvivl også blandt de førende i klassen, men jeg tvivler kraftigt på om den er så strømstærk som Vincenten. Andre som sikkert var et lyt værd er Onkyo TXDS 787, Yamaha RXV 1300 eller Harman Kardon AVR-7500. Hvis der også lyttes en del musik vil Marantz SR 7300 uden tvivl være svær at komme uden om.

Først; tak for foreslagene.

Jeg har kigget på dem alle - kun kigget spec's endnu ikke lyttet, men flere af dem falder fra allerede inden:

Vincent : Har ingen afkodning af DTS 6.1 Discrete kun Matrix, har ingen terminaler til et sæt B-højttalere (til stue nr. 2). Men ellers en RIGTIG lækker fætter til kun 7.500,- hos tapeconnection - måske de kommer med en ny model snart - nogen der ved noget ??

Yamaha : Kunne ikke finde på at ligge mine penge hos et firma der bruger tid og penge på at udvikle 763.345 DSP-modes - hvad skal jeg bruge dem til? Og det er selvom de modtager store roser for deres AV-receivere. Desuden holder de også manisk fast i de 2 små diffuse frint højttalere, selvom intet andet firma bruger samme teknik.

H/K : Har kun 5 forstærkertrin - ingen 6.1 eller 7.1.

Så tilbage er Onkyo (kender ikke så meget til den) og Marantz - og selvfølgelig Pioneer. Her vinder pioneer på fede features så som auto calibration, THX m.fl. Men igen jeg har ikke lyttet endnu, kun kigget - det hele kan vendes på hovedet når der bliver tændt for dyret. Har læst en del reviews af Pioneer'en - generelt for den 5 af 5 mulige, og rigtige gode ord med på vejen - også som 2 kanals maskine til stereo.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Har lige kigget lidt på efterfølgeren til Onkyo TXDS 787 -> 797. Den ser faktisk også rigtig interesant ud. Dog er den lidt for peberet til budgetet med en pris på 12.900,- (det billigste jeg kan finde på nettet). Pioneer'en står til 10.000,- det billigste sted.

Men det er så absolut en mulighed.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Til omkring de 10 kilo vil jeg tro, at en Vincent SV 382 giver den bedste kombination af power og lydkvalitet. Pioneer recieveren er uden tvivl også blandt de førende i klassen, men jeg tvivler kraftigt på om den er så strømstærk som Vincenten. Andre som sikkert var et lyt værd er Onkyo TXDS 787, Yamaha RXV 1300 eller Harman Kardon AVR-7500. Hvis der også lyttes en del musik vil Marantz SR 7300 uden tvivl være svær at komme uden om.

[...]

Så tilbage er Onkyo (kender ikke så meget til den) og Marantz - og selvfølgelig Pioneer.

[....]

Hov!

Lad os ikke glemme surround kongen indenfor konsumanlæg. Denons AVR3802 står stadig i mine øjne som noget af det allerbedste der har kunnet købes under 10K. Det er også et produkt hvor man kan snakke om 5-stjerners anmeldelser i stakkevis.

Men skal det være ordentligt, så SKAL det være Lexicon. Og så bliver det først rigtig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Den nye model 3803 står i 12K - det er lige i overkanten af hvad budgettet kan klare. Men du har ret både 3802 og 3803 har modtaget roser i stakkevis. Og alt efter højttaler køb, kan 3803 blive aktuel igen. Det eneste der "bekymre" mig, er Denons mangel på strømstyrke - der er de altså svage. Dog har jeg tidligere ejet Denon og den leverede da varen.

Ønskeanlægget:

Lexicon, Farudja, M&K, Stewart, Barco - og så lidt kabler fra Supra eller Monster. Så skulle den være klaret - pris: 500K - 1M. :tongue:

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bellini ->

Du kan få en spritny AVR3802 til 8K, nu hvor 3803 er kommet. Og hvis der er noget som Denon er kendt for, er det da netop at være blandt de mest strømstærke receivere på surroundmarkedet. 3802'eren måler 92 watt med alle kanaler drevne i 8ohm, og over 150 i 4 ohm.

Når det er sagt, så er separate effekttrin selvfølgelig vejen frem, hvis man har den slags budget til sin hjemmebio.

Er i øvrigt enig i at det ultimative hedder Barco projektor, Stewart lærred, Lexicon processor, Bryston effekt blokke, M&K højttalere, og så nogle dybe læderstole :D

Men mindre kan jo også gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Denon ER strømsvage - ihvertfald i alle de tests jeg har liggende derhjemme i div. blade. Bevares de leverer en god mængde effekt, men når det kommer til at skulle levere strøm på kort tid, ja så falder de lidt tilbage - måske ikke så meget i forhold til andre japanere, men i forhold til H/K, Vincent og Nad - ja så gør de.

Mine valg efter en del lytning er i øvrigt faldet på nedenstående produkter:

Sanyo VLP-Z1 (projektor)

Pioneer VSX-D2011-S (AV-receiver)

Sequence 200 * 2 (front)

Sequence 200C (center)

AMC B19 (sub)

Monitor Audio Silver Surrounds Dipol (surround)

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Sanyo VLP-Z1 (projektor)

Pioneer VSX-D2011-S (AV-receiver)

Sequence 200 * 2 (front)

Sequence 200C (center)

AMC B19 (sub)

Monitor Audio Silver Surrounds Dipol (surround)

Hvorfor ikke Monitor Audio, feks. Silver S10 og SLCR, hele vejen rundt for optimal klang?

Har du iøvrigt hørt subs fra Monitor Audio eller REL?

Link to comment
Share on other sites

Jeps har hørt dem - AMC'en imponerer mere (måske ikke end REL, men de koster). Især til pengene.

Jeg har faktisk droppet de dipole Monitor A - eller de har droppet mig :-) De er udgået af produktion, noget jeg først fik at vide senere. I stedet har jeg valgt en anden dipol - du/I tror det måske ikke, men det er et par ELTAX !!! Gys tænkte jeg til at starte med, men fik en demo i Lydbutikken. Og de fungerer altså bare - nogle små sataner til 1800 kr/sættet.

Klangmæssigt falder de også bedre sammen med Sequence, idet de ikke som Monitor A har metal-membran, men papir - ligesom Sequence. Derudover mener jeg, at vigtigheden af klangbalancen (front til surround) er over-rated. Det er vigtigt af hele fronten (inkl. center) hænger nøje sammen, men bagtil kan man sagtens gå ud og kigge på andre (og endda få bedre lyd).

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share