Hifi/Home Cinema udstyr


Bellini
 Share

Recommended Posts

SÆLGES:

B&W ASW1000

Aktiv subwoofer. Sort. 30 kg tung. 125 watt forstærker. 30 cm driver. 2½ år gammel. Fejler intet, sælges p.gr. af flytning og deraf pladsmangel. Nypris 5100,- Sælges for 3300,-.

DALI 450

2 stk 2½-vejs gulvhøjtaler. Mahogni farvet. Omtrent 4 ½ år gammel. 7 mdr. garanti (kvittering haves). Fejler intet, sælges p.gr. af flytning og deraf pladsmangel. Sælges evt. med tilhørende spikes og 2 * 3 m. kvalitetskabel. Samlet nypris 5000,-. Sælges for 2000,-.

NAD T760

Surround receiver. 5 * 55 NAD-watt. Dolby digital og DTS-dekoder. 5.1 indgang til bl.a. DVD-Audio. Spiller fortrinligt i både surround og stereo. 2½ år gammel. Fejler intet. Sælges p.gr. af flytning og deraf pladsmangel. Nypris 5000,-. Sælges for 2500,-.

BOSTON MICRO 90C

2-vejs centerhøjtaler. Sort. 5 kg. Heftig lille centerhøjtaler. Omtrent 4 ½ år gammel. 4 mdr. garanti (kvittering haves). Fejler intet. Nypris 1800. Sælges for 600,-.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk den eneste del som ikke er solgt - jeg har i stedet valgt at beholde den for en tid endnu. Jeg vil lige prøve at kombinere den med mit nye udstyr først - hvis ikke det fungere så ryger den til salg igen. Skal jeg tænke på dig så ??

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

En ordentlig subwoofer bygger man da selv.

De kommercielt tilgængelige kan næsten aldrig spille ægte dyb bas, - eller også har man opnået den relativt beskedne størrelse ved "kunstigt" at øge højttalerenhedens bevægelig masse helt kolossalt, således at man kan opnå den samme resonansfrekvens med et langt stivere kantophæng og bundstyr, hvorfor den for kabinettet så afgørende størrelse, - VAS- , bliver tilsvarende mindre!

Konsekvenserne er slasket, upræcis bulderbas og lav følsomhed.

Subwoofere SKAL være store, - tubaer og gulvbasser er som bekendt også større end trompeter og violiner!

Et par 15" JBL´er i en fire-fem hundrede liter + et par kilowatt til at trække dyret gør underværker! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

For det kræsne Hi-Fi øre er en subwoofer ikke at forestrække. For at bassen skal stå i perfekt klangbalance med mellemtonen og diskanten er det vigtigt at de er placeret i samme kabinet. Et andet problem ved en subwoofer er at det er forholdsvis svært at få basenheden til at spille i samme fase som selve højttalerne. En subwoofer kan gå i en hjemmebiograf, men ikke til decideret highend hifi lytning.

Subwoofere skal nu nødvendvis ikke være store for at spille ned omkring de 15Hz (dyb bas). Sunfire har lavet en lille (tror den måler 40x40x40cm) subwoofer der sagtens kan spille dybt nok. Ulempen ved store basser (12" og derover) er at forstærkeren har utroligt svært ved at styre dem og bassen bliver tit mudret som følge heraf.

(dette indlæg er på forhånd dømt til en tur i skraldespanden)

Edited by Kreasvin
Link to comment
Share on other sites

Nu er subwoofer spørgsmålet jo ikke mere sort/hvidt, end at både drengene fra Holfi og TacT (med hver deres filosofi) har ganske gode resultater med at kombinere subs med almindelige gulvhøjttalere til stereobrug. Så længe basserne ikke bruges til andet end den dybeste bund, kan de faktisk gøre meget for at udvidde lydbilledet, også i stereo. Og til hjemmebio er de uundværlige.

Jeg vil dog klart fraråde en ASW1000. Har selv haft en, og ville til hver en tid vælge en Dali SWA12 i stedet. Yamahas YST800 skulle også være et godt bud til biffen. Skal det være rigtig godt, kommer man nok ikke udenom de superlette membraner i en TacT subwoofer, men de kræver rumkorrektion for at fungere ordentligt. Så gå de til gengæld også lineært ned til 15 Hz.

Jeg er enig med Jørgen (så har vi også prøvet det) i betragtningerne om opbygning af en god funktionel sub, men ville ikke selv have sådan en stående i min stue... :o .

Link to comment
Share on other sites

kreasvin:

"Subwoofere skal nu nødvendvis ikke være store for at spille ned omkring de 15Hz (dyb bas). Sunfire har lavet en lille (tror den måler 40x40x40cm) subwoofer der sagtens kan spille dybt nok. Ulempen ved store basser (12" og derover) er at forstærkeren har utroligt svært ved at styre dem og bassen bliver tit mudret som følge heraf. "

Sunfire, - og en masse andre, - benytter netop det "trick" jeg beskrev tidligere i tråden!

Altså at øge den bevægelige masse for en højttalerenhed til mange hundrede g, hvilket muliggør enheder med BÅDE lavt Fs OG lavt Vas, så kabinettet kan laves meget lille!

Prisen er ringe impulsforarbejdning og lav følsomhed.

Det sidste prøver man at kompensere for ved at indbygge meget store effekttrin i subwooferen, men dels har det selvfølgelig en øvre grænse, - og dels kan et relativt beskedent membranareal kun producere lave frekvenser ved ret begrænsede lydtryk.

Store enheder kan sagtens spille præcis bas, hvis de er forsynet med tilstrækkeligt store magnetsystemer og er anbragt i et egnet kabinetsystem af korrekt størrelse!

God subwoofer = stor enhed, evt. flere mindre, - i stor kasse + kæmpe effekttrin

I basreflekssystemer bør man anvende enhder, hvor forholdet Fs : Qt ligge omkring 80-100, - for lukkede systemer i området 40-60!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun give JS ret hvad angår en god subwoofer....

- når vi alligevel er ved snakken har jeg en subwoofer til min computer på 900W!!!!! :lol:

I stuen står et par gode klassiske cervin vega AT100... hvis nogen kan huske dem... subén har jeg ikke behov for....

- Når det handler om bas frekvensen er der meget udvikling på netop dette område i øjeblikket, specielt fra B&O side, da de ønsker at lave smalle elegante højtallere der kan spille dyb bas... Men jag vil holde på at man ttods det rigtige lydtryk osv. godt kan høre forskel på en ordentlig bas (trukket af en ordentlig forstærker), og en lille 6` subwoofer...

Link to comment
Share on other sites

Sunfire, er det dem der har lavet den meget lille terning som har en ekstrem stor "RM"?

Den er ret så vild i så fald.

Men igen, jeg vil sige at 9 ud af 10 danskeres behov er dækket med en mellemstor aktiv sub til Hjemmebio brug.

Min svorger har til sit DTS system indkøbt en Infinity Aktiv sub, som egenlig ikke er ret stor. Men den ligger stadig en perfekt bund.

Det er heldigvis noget nemmere at opnå perfekte lyd forhold i bilen, end hjemme i stuen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil dog klart fraråde en ASW1000. Har selv haft en, og ville til hver en tid vælge en Dali SWA12 i stedet.
Her er jeg lodret uenig - ihvertfald til mit behov. Dali'en kan slet ikke levere lydtryk til hjemmebio brug, til gengæld er den mere kontrolleret og knap så mudret som ASW1000 (igen - det er mine hjemme-omgivelser, det kan være anderledes andre steder jo). Nu bruges ASW1000'eren heller ikke til musik brug - kun bio.
En subwoofer kan gå i en hjemmebiograf, men ikke til decideret highend hifi lytning.

Har du hørt TacT's udstyr? - bedre findes det ikke dagsdato - og de benytter i aller højeste grad sub'er.

Et par 15" JBL´er i en fire-fem hundrede liter + et par kilowatt til at trække dyret gør underværker!

Og hvem har lige plads til sådan et badekar ??

Nogen som har forslag til en AV-receiver til omkring 10K - primært til bio-brug?? Jeg har endnu ikke lyttet på den, men overvejer ud fra spec'sene Pioneer's VSX-D2011´(THX, 7*100, EX, ES, DPL 2 m.m.). Jeg handler formentlig hos Lydbutikken - det kan være de har andre forslag.

/Bellini

Som er igang med at indrette en decideret hjemmebio, i det nye rum vil ASW1000 formentlig være for ukontrolleret og mudret til at det bliver acceptabelt.

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

Den dybe bas er ikke noget jeg synes om, jeg er mere til en skarp og naturlig bas og har derfor System Audio 1280 Den gengiver akustisk musik meget livagtigt, og en sub i dette tilfælde vil falske lydbilledet, så man i hvert fald ikke var i tvivl om at man ikke var der selv. NAD C370 til at styre højtalerne. Er meget tilfreds med det.

Link to comment
Share on other sites

Nogen som har forslag til en AV-receiver til omkring 10K - primært til bio-brug?? Jeg har endnu ikke lyttet på den, men overvejer ud fra spec'sene Pioneer's VSX-D2011´(THX, 7*100, EX, ES, DPL 2 m.m.). Jeg handler formentlig hos Lydbutikken - det kan være de har andre forslag.

Til omkring de 10 kilo vil jeg tro, at en Vincent SV 382 giver den bedste kombination af power og lydkvalitet. Pioneer recieveren er uden tvivl også blandt de førende i klassen, men jeg tvivler kraftigt på om den er så strømstærk som Vincenten. Andre som sikkert var et lyt værd er Onkyo TXDS 787, Yamaha RXV 1300 eller Harman Kardon AVR-7500. Hvis der også lyttes en del musik vil Marantz SR 7300 uden tvivl være svær at komme uden om.

Personligt mener jeg ikke, at en sub er et must i hjemmebioen. Et par gode, store gulvhøjtalere tilsluttet et kraftigt effekttrin giver efter min bedste overbevisning et mindst lige så godt resultat ved film, og er sub-systemerne klart overlegent ved musiklytning. Her ser vi lige bort fra systemer som Tact, som ikke kan købes for meneskepenge. ;)

Iøvrigt klarer mit eget system med en Parasound processor, et par store Acurus effekttrin og nogle gamle Dali 850 både musik og film på et niveau som er noget højere, end det jeg har hørt nogle af de integrerede løsninger levere. Dalierne skulle dog gerne udskiftes med et par Monitor Audio Reference 60, når engang finanserne er til det. :)

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt TacT's udstyr? - bedre findes det ikke dagsdato - og de benytter i aller højeste grad sub'er.

Nope, desværre. Men jeg har nu altid været modstander at Sub'er til hi-fi lytning pga. af deres mangel på dynamik og evne til at forpurre klangbalancen. Har dog set deres digitale rumkorrektions apparat, og jeg vil da indrømme at sådan én ville jeg gerne ha'

Hvad har I ståede af anlæg derhjemme?

Jeg har følgende:

BOW "The Wazoo" integreret forstærker

Pioneer PD-95 CD-Afspiller

Audio Konsequent Højttalere (nogen ordenlige tårne på 1,5 meter)

Link to comment
Share on other sites

"- Når det handler om bas frekvensen er der meget udvikling på netop dette område i øjeblikket, specielt fra B&O side, da de ønsker at lave smalle elegante højtallere der kan spille dyb bas..."

Hverken B & O eller nogen andre kan lave om på de fundamentale fysiske lovmæssigheder.

Skal man reproducere lave frekvenser ved store lydtryk kræves flytning af store mængder luft!

I konventionelle kabinetter, hvor virkningsgraden er elendig, - i bedste tilfælde bliver "kun" 98-99% af energien til varme -, er det en nødvendighed med store enheder eller mange små, selvom lidt kan hentes ved at øge slaglængden, - X-max på enheden.

Kunne man nu få plads til et kæmpe bashorn med en 8-10 m2 mundingsareal, så kunne man få BÅDE lave frekvenser og HØJE lydtryk fra enheder af beskeden størrelse tilsluttet små forstærkere, idet den stærkt øgede strålingsdæmpning øger effektiviteten enormt og muliggør øreødelæggende lydtryk med minimale membranudsving!

En mere dødelig teknik er at montere f. eks. 2 x 15" i push-pull kobling, hvilket halvverer VAS og derfor størrelsen på det optimale kabinet!

Alternativt kan man købe naboens hus eller lejlighed og hugge et passende hul i muren for derved at tilvejebringe den optimale åbne baffel!

Husk at fylde naboens lejlighed/hus med rockwool ellerl lignende med en rumvægt på ca. 10kg pr. m3! :D

Link to comment
Share on other sites

Seriøs forstærker du har, Krea. Den er absolut blandt de bedste integrerede forstærkere jeg har hørt.

Jow tak, den spiller også helt fænomenalt, til trods for sine kun 2x50W i 8 ohm (2x90W i 4 ohm) og hvad bedre er at jeg købte den, spritny, for bare 6000kr.

Link to comment
Share on other sites

>Bear. Thule laver da helt klart noget kvalitets grej, men jeg vil dog mene at Primare er klart bedre. Men mange har det sikkert omvendt, det kommer jo også an på hvilken lyd som tiltaler en.

En af mine venner har købt en Primare A 30,1 integreret forstærker og en Primare D 30,2 CD-afspiller. Sammen med hans 7-8 år gamle Ruark højtalere giver dette Primare set-up simpelthen en fremragende stereolyd.

Link to comment
Share on other sites

Var det på det lokale værtshus?

HEHE :lol: Nej, det er min svigerfar der har en masse gode forbindelser. Han har skaffet mig et KANON anlæg til spotpris. Jeg har givet omkring 15000kr for mit anlæg, nyprisen løber op på omkring 70-80000 kr. CD-afspiller og højttalere købte jeg brugt, men forstærkeren var som sagt splinterny.

BOW, Thule og Primare minder meget om hinanden i opbygningen af deres forstærkere (kæmpe trafoer og få aktive enheder). Men jeg vil nu mene at BOW og Primare er Thule overlegne, men som sagt, det er jo en smagssag. Stod det til mig (og ikke pengepungen) stod der kæmpe 2 Krell eller Mark Levinson monoblokke hjemme i lejligheden. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share