Vægttab - en folkesygdom?


Bamseper
 Share

Recommended Posts

Først vil jeg lige introducere mig selv. Lad os springe lige ud i det:

Jeg har tidligere været lidt kvapset, men så begyndte jeg at løbe og styrketræne, og blev sund og slank. Men min frygt for at blive tyk igen gjorde, at jeg spiste for lidt, jeg blev FOR tynd og min styrketræning gik ned af bakke. Men så gik jeg til diætist og fik regnet mit kaloriebehov ud. Nu styrketræner jeg 3 gange om ugen og løber 3 gange om ugen, samt løber som opvarmning og afslutning når jeg styrketræning, og så er jeg ellers kommet på ædebænken. Spiser over dobbelt så meget som før, og ser gode resultater. Har tabt fedt og taget muskel på.

Nå, men det som irriterer mig er, at alle poster på trænings/sundheds hjemmesider, er skrevet som om alle skal tabe sig. Er det mig der har misforstået alting, når jeg tror, at et vægttab er noget man gør, og får overstået, simpelthen ved at spise færre kalorier end man forbrænder indtil man har sin målvægt, hvorefter man så kan være tilfreds og vedligeholde det, eller man kan træner videre og blive stærkere og mere muskuløs og markeret?

Det er som om man SKAL være på permanent slankekur, og hver gang jeg ser en god kur, et godt tip, eller en opskrift el. lignende et eller andet sted, slutter den med, at der står at det "også er godt for vægttab" eller sådan noget. Det irriterer mig bare, at der er så lidt for os som gerne vil tage på, og jeg bliver nødt til at bruge deciderede bodybuilding hjemmesider for at få de bedste råd/motivation.

Havde bare brug for at komme ud med det. I er velkomne til at stille spørgsmål eller komme med kritik, svarer gerne.

Ps. vidste ikke om jeg skulle skrive dette under vægttab eller styrketræning, men hvis en moderator ser det, så vær velkommen til at flytte dette til det andet forum, hvis det passer bedre.

Held og lykke med at nå jeres mål!

Edited by Bamseper
Link to comment
Share on other sites

Egentligt burde det være ret simpelt. Hvis man vejer for meget bør man tabe sig. Det kan man finde ud af via sit BMI, eller ved at kigge sig i spejlet eller ved, at man får at vide af sin læge at man trænger til at tabe sig eller ægtefælle eller andre siger "er der ikke ved at være for meget af dig".

Overvægt kan medføre kredsløbssygdomme og diabetes og generelt ringere livskvalitet, det er dog omdiskuteret om let overvægt er noget større problem. Visuelt er overvægt ikke så kønt i forhold til det nu gældende skønhedsideal. Man betragtes som mere attraktiv overfor sin evt. partner, hvis man ikke er overvægtig og man vil få nemmere ved at finde en partner, hvis man ikke er overvægtig. På jobmarkedet er det ikke utænkeligt at der her og der kan være en modvilje imod at ansætte overvægtige. Om en sådan diskrimination er udbredt, ved jeg ikke.

Så af hensyn til helbred, kønsliv og social accept er der gode grunde til ikke at være overvægtig. Derfor vil mange gerne opnå vægttab og derfor tales og skrives der meget om vægttab og det bliver en form for industri, at hjælpe folk med at tabe sig.

Noget andet er så, hvis man bliver så fokuseret på ikke at være overvægtig, at de bliver undervægtige. At være undervægtig er usundt, så helbredsmæssigt er det et dårligt skridt at tage fra at være normalvægtig til at blive undervægtig. Mange kvinder vil gerne være meget tynde, fordi underholdningsindustrien og modeindustien i nogen grad fremelsker et sådant ideal og mange mæng vil gerne ligne undertøjsmodeller.

Så for at gøre en kort historie lang. Hvis man har tabt sig til et niveau, hvor man er normalvægtig, burde man jo være glad for det, og så kan man dyrke styrketræning, kredsløbstræning eller hvad man nu vil eller helt lade være og ikke gå og tænke så meget på sin vægt men på alt det andet, der gør livet værd at leve. Hvis man så gerne vil ligne en undertøjsmodel kan man dyrke styrketræning og holde en stram diæt Vil man være bodybuilder, kan man ligeledes dyrke styrketræning og veksle mellem perioder med bulk (dvs. overspisning) og cut, hvor man smider fedt. Hvis det er det, der gør en lykkelig. Bare man ikke går rundt og gør sin vægt til at problem, med mindre det er et problem. Og det bør det ikke være, hvis man er normalvægtig

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i alt hvad du siger. Jeg synes bare at det virker som om, mange er på en "evig slankekur" hvor de prøver uendeligt mange kure, (Ingen kulhydrater, kun salatblade, whatever) selvom et vægttab i mine øjne er noget man skal have overstået, hvorefter man kan gå videre som man vil. Måske er det bare fordi folk ikke har viljen til at gennemføre deres vægttab, ved det ikke.

Tak for svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hoppede lidt rundt herinde:
http://www.sundhedsprofil2010.dk/Pages/Home.aspx

Sundhedsaffærd -> Overvægt og undervægt...

46% havde en BMI på over 25 og kaldtes overvægtige, men det interessante syntes jeg egentlig var at omkinrg 20% i højgrad ønskede at tabe sig. Det tal er helt sikkert ikke blevet mindre, det jo politisk korrekt at ønske at tabe sig og blive normalvægtig og derfor tror jeg mange folk jager en feel good feeling ved at vælge opskrifter og mad der nævner at det er godt for vægttab. At de så ikke sætter sig ind i hvor meget de skal spise af den ret for at det er godt vægttab er jo så fejlen ved mennesker. De jager på feel good feeling og ikke resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share