Opvarmning


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Jeg bruger ca. 20 minutter på opvarmning (når jeg træner ben aka. squatter). Max 5 minutter incline powerwalk på løbebånd eller en tur på crosstrainer. Herefter min egen udgave af agile 8. Dvs. en let omgang foamroll og en masse dynamisk stræk og mobilitet af hofter, ankler, lår og balder.

Pauserne i opvarmningsættene bliver holdt korte og gerne 5-6 sæt opvarmningssæt.

Mit outfit er som regel korte eller lange tights, tshirt, tykke knækogere og måske endda en hættetrøje til opvarmningssættene. Når jeg løfter tungt er pauserne noget længere, end hvis jeg løfter volumen. Ved volumen er der kun 90 sekunders pause mellem sæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner som regel i cykelshorts, da anden benklædning ikke altid er egnet til fx single leg squats, og løbeundertrøjer. Det skyldes at jeg sveder tran det meste af træningen igennem. Så det er ikke rigtig et issue at blive kold mellem sættene. Men jeg bemærker da at noget træner i tøj med lange ben og ærmer, of flere lag uden at en dråbe sved kan ses på dem. I dag var endda en som løb i en hættetrøje, med hætten slået op. Det bliver aldrig mig.

Link to comment
Share on other sites

"Jeg er ret sikker at der ikke forekommer særligt meget mælkesyre i musklerne ved styrkeløft"

Kan vi blive enige om at styrke og bodybuilding er 2 helt forskellige ting.

Laaaaangsom sænkning af vægten giver eddermame syre så det pipler.

Dem der træner mange sæt kan nok også nikke genkendene til pænt meget syre.

Whatever, der er mange måder at udnytte det på. Men der er da ingen tvivl om, at dem der træner 6 reps med 3 minutters mobiltelefonsnak imelem, ikke kan bruge dt til en skid.

Prøv at afslut med 5-10 minutter på løbebåndet, så vil du mærke at smerten forsvinder, alle de steder den er.

Link to comment
Share on other sites

"Eftersom at dette emne ligger i styrketræningsforummet, så må jeg gå ud fra, at det er dette der har fokus"

Styrketræning kan jo også være for styrken skyld og ikke størrelse.

Jeg vil tro (har ikke kilder, eller testet det selv) at dem der træner med fokus på styrke, vil få en fordel her.

Der vil syren i musklerne og smerten jo være netop det, der arbejdes med.

Men som der også skrives, vil øget mængde af smørende ledvæske også være en fordel for alle også dem der kun dyrker styrketræning for at opnå større muskler.

Jeg kender en, der har dyrket bodybuilding på konkurrenceplan i lidt over 23 år og han har i dag komplet ødelagte knæ og en hofte, der skal skiftes - som 43 årig.

Vil tro han i dag , godt ville have bruge lidt tid på opvarmning hver dag, hvis han kunne have undgået den slitage.

Jonas du roder godt og grundigt rundt i tingende. Tung styrketræning = stor kraft, lille syre. Bodybuilding = mindre kraft, mere syre.

Smertelindring kan hjælpe på syren ja. Det er dog de enzymatisk processer der er langt vigtigere og den teoretisk baggrund for opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

"Jeg er ret sikker at der ikke forekommer særligt meget mælkesyre i musklerne ved styrkeløft"

Kan vi blive enige om at styrke og bodybuilding er 2 helt forskellige ting.

Laaaaangsom sænkning af vægten giver eddermame syre så det pipler.

Dem der træner mange sæt kan nok også nikke genkendene til pænt meget syre.

Whatever, der er mange måder at udnytte det på. Men der er da ingen tvivl om, at dem der træner 6 reps med 3 minutters mobiltelefonsnak imelem, ikke kan bruge dt til en skid.

Prøv at afslut med 5-10 minutter på løbebåndet, så vil du mærke at smerten forsvinder, alle de steder den er.

igen roder du rundt.

2-3 min pause er rimelig vigtigt når man nærmere sig 6RM og under. Det er meget svært at holde intensiteten ellers. Det er den range de fleste styrkeløfter arbejder i.

De syre ikke meget til.

Det gør man som bodybuilder.

ingen er uenig i det sidste du skriver at opvarmning og nedvarmning virker smertelindrende.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Nok egentlig meget forståeligt i ikke helt synes om det jeg ævler om.

Jeg mente udholdenhed, ikke styrke.

Mange idrætsudøvere træner jo både for styrke og udholdenhed - specielt om vinteren.

Det jeg mener er, at dem der ligger på f.eks 15 reps x 5 vil kunne få glæde af endorfinernes smertelindrende egenskaber.

Omkring nedvarmningen har jeg et eksempel fra i dag.

I går gik jeg hjem med meget ondt i højre håndled og har i dag kun trænet ben, for at skåne hånden.

Efter få minutters løb mildnes smerten i håndledet, både ved op og nedvarmningen. Det samme er gældende med mit ene knæ.

Det skyldes så måske ikke enderfinerne - men hvad så ?

Jeg vil jo ikke være en påstålig idiot - men det virker nu meget, som om den ikke er helt ude i hampen.

Link to comment
Share on other sites

Jonas du er meget optaget af den der smertelindrende effekt...

Smerte er en god ting i styrketræning, den kan være med til at give dig de første advarsels signaler om at der er noget galt. Desuden er den effekt du beskriver ganske kortvarig og dermed ligegyldig, måske endda kontraproduktiv idet du måske ville fortsætte et stykke arbejde du ikke burde have gjort.

Man bør også skelne mellem smerte og ømhed, i min verden kan smerte ikke løbes væk.

Link to comment
Share on other sites

En helt dugfrisk artikel om emnet:

http://www.t-nation.com/training/no-nonsense-warm-ups-for-big-lifters

Personligt laver jeg helst opvarmning i form af de øvelser jeg skal lave. Er det koldt, tager jeg lidt flere opvarmningssæt og klæder mig mere tækkeligt ;)

Eftersom en dødløftsvariation supersættet med en brystøvelse altid er indgangsbøn til mine træningspas, bliver jeg rigeligt varm af det, føler jeg :)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Nok egentlig meget forståeligt i ikke helt synes om det jeg ævler om.

Jeg mente udholdenhed, ikke styrke.

Mange idrætsudøvere træner jo både for styrke og udholdenhed - specielt om vinteren.

Det jeg mener er, at dem der ligger på f.eks 15 reps x 5 vil kunne få glæde af endorfinernes smertelindrende egenskaber.

Omkring nedvarmningen har jeg et eksempel fra i dag.

I går gik jeg hjem med meget ondt i højre håndled og har i dag kun trænet ben, for at skåne hånden.

Efter få minutters løb mildnes smerten i håndledet, både ved op og nedvarmningen. Det samme er gældende med mit ene knæ.

Det skyldes så måske ikke enderfinerne - men hvad så ?

Jeg vil jo ikke være en påstålig idiot - men det virker nu meget, som om den ikke er helt ude i hampen.

Jeg har nævnt optil flere gang at det er korrekte med endorfin men det har formentligt ikke en særlig stor betydning. Det er ikke kun endofiner men også andre smertedæmpende stoffer. Jeg har også forklarede dig hvad det også er som har større betydning, altså øget enzym aktivt pågrund af øget varme.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

En helt dugfrisk artikel om emnet:

http://www.t-nation.com/training/no-nonsense-warm-ups-for-big-lifters

Personligt laver jeg helst opvarmning i form af de øvelser jeg skal lave. Er det koldt, tager jeg lidt flere opvarmningssæt og klæder mig mere tækkeligt ;)

Eftersom en dødløftsvariation supersættet med en brystøvelse altid er indgangsbøn til mine træningspas, bliver jeg rigeligt varm af det, føler jeg :)

jeg er ikke enig med artiklen og jeg har argumenteret hvorfor. Udover det så er generel varme mobiliserende. Hvorfor ikke lave generel opvarmning og så opvarmningssæt.

Udover så er det at være i en generel grundform ved f.eks. at lave lidt træning der stimulere kredsløbet relevant. Nedsat sympatisk aktivitet, øget kapilisæring, lav intens aktiv mobilisering. HIIT stimulere ikke til nedsat sympatisk aktivitet. Der skal lav intens træning til.

jeg ved mange er uenig med ovenstående, men man kan ved monitorering af CNS stress hos sprinter se at lav intens træning nedsætter CNS stress.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes at trænings kulturen hos styrkeløfter og vægtløfter her i Danmark kan virke meget ensidig.

Det kan virke mærkelig i modsætning til at man som sprinter laver:

cirquits

gymnastik

lang løb

tempo runs

mobilitets arbejde

udover alt det specifik.

Link to comment
Share on other sites

Ja træningsformen, men at han mener dem der træner sådan, bør træne et andet sted, har vel ikke så meget at gøre med om det er interessant at varme op, eller hvad man kan få gavn af.

Men kan da kun gve ret i, at det bestemt er uhensigtsmæssig for andre i et center, at en ro freak, sætter sig til at blokkere en maskine i en time.

Hvis der indirekte menes, at den type træning, er så anderledes, at den egentlig slet ikke bør debatteres under styrketræning, ja det kan der såmænd også være noget om.

Link to comment
Share on other sites

Ja træningsformen, men at han mener dem der træner sådan, bør træne et andet sted, har vel ikke så meget at gøre med om det er interessant at varme op, eller hvad man kan få gavn af.

Men kan da kun gve ret i, at det bestemt er uhensigtsmæssig for andre i et center, at en ro freak, sætter sig til at blokkere en maskine i en time.

Hvis der indirekte menes, at den type træning, er så anderledes, at den egentlig slet ikke bør debatteres under styrketræning, ja det kan der såmænd også være noget om.

Du sejler rundt.

Hvis man er professionel atlet og træner i "center" skal man have sit hoved undersøgt.

Link to comment
Share on other sites

Du sejler rundt.

Hvis man er professionel atlet og træner i "center" skal man have sit hoved undersøgt.

Hvorfor det? Man kan vel godt være professionel og stadig drage nytte af de faciliteter et lokalt center byder på hvis man bor langt fra sin professionelle klub.

Og fordi man er prof er det vel ikke ensbetydende med at man automatisk har first class faciliteter til rådighed.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share