Sign in to follow this  
Majse81

Makronutrienter

Recommended Posts

Lige i øjeblikket synes jeg alle taler om at spise efter de korrekte makronutrienter :-/

Men hvad er de "korrekte"???

Hvordan ved man hvad fordeling på kulhydrat/fedt/protein man skal indtage?

Vh frk. Nysgerrig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der er desværre ingen facitliste.

De fleste er efterhånden enige om at kulhydrat skal være max. 60%.

Jeg selv vil anbefale en fordelingen der hedder 30/40/30 af protein, kulhydrater og fedt, med mindre du er meget aktiv (flere timer om dagen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ifølge de officielle Nordiske Næringsstofanbefalinger hedder det

10-20% protein

50-60% kulhydrat

20-30% fedt

Der er selvfølgelig uendelig mange måder, man kan spise efter ovenstående anbefalinger, men det er en god idé for så vidt muligt at undgå simple kulhydrater som fx hvidt brød og tilsat sukker. Derimod er rådene at spise mange grøntsager og vælge fuldkorn (rugbrød, havregryn osv)... Og det er meget kort fortalt!

Du kan læse meget mere på http://www.altomkost.dk/

Med venlig hilsen

Rune

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, specielt anbefalingen om op til 60% kulhydrat om dagen bør man være opmærksom på.

Som veraN, vil jeg også anbefale at få mere protein, ikke være bange for mængden af fedt (så længe du har styr på dit daglige kca-behov) og så skrue ned for indtagelsen af kulhydrater.

30/40/30 (protein, kulhydrat, fedt) giver god mening, hvis du ikke laver hård konditionstræning - i så fald skal du muligvis have nogle flere kulhydrater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, specielt anbefalingen om op til 60% kulhydrat om dagen bør man være opmærksom på.

Som veraN, vil jeg også anbefale at få mere protein, ikke være bange for mængden af fedt (så længe du har styr på dit daglige kca-behov) og så skrue ned for indtagelsen af kulhydrater.

30/40/30 (protein, kulhydrat, fedt) giver god mening, hvis du ikke laver hård konditionstræning - i så fald skal du muligvis have nogle flere kulhydrater.

Tak for fif... Jeg laver moderat konditions træning vil jeg mene.. Og ret ofte er min styrke og kondition blandet i og med jeg bla. Andet går til pole. Ved siden af løber/powerwalker jeg et par gange om ugen og laver calestetics hjemme næsten hver aften i 20 min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this