Chondromalacia patella og træning


JokumS
 Share

Recommended Posts

Fik forleden dag at vide fra en ortopædkirurg, at jeg har Chondromalacia Patella. Jeg har i snart et år haft problemer med deciderede, men ikke altid bemærkelsesværdige, smerter i knæene, selv efter lange perioder med hvile (Som i; mere end en måned), har det kunne forværres, men det har også formået at være smerteløst efter tung træning.

Min ortopædkirurg anbefalede mig, at tage nogle korte cykelture hver dag, da det skulle udligne de ujævnheder, der skulle være. Han sagde også, det sandsynligvis vil tage lang tid at hele, men at det er usikkert og også kunne forbedres inden for kort tid. Jeg tror på ham, det er ikke det, men der ligger lidt problemer i det:

1. Jeg har noget, der går og irriterer i hoften når jeg cykler, og skal jævnligt sparke den "på plads", når jeg cykler og generelt laver lignende bevægelse. Jeg er bange for, at det muligvis kan tyde på, der er noget i hoften, der kan forværres, hvis jeg begynder at cykle. Så jeg er på udkig efter alternativer. Fandt noget på nettet omkring leg-extensions, men ved ikke lige hvordan man sammenligner en halv til en times cykling med leg-extensions ...

2. Jeg vil gerne snart tilbage på mit gamle arbejde, og jeg ønsker ikke at vente flere år på det, hvis jeg aktivt kan behandle det. Det er til gengæld lidt tvetydigt, hvordan behandlingsprocessen er med denne skade, da nogen mener det ene, og nogen mener det andet om hvorvidt, man kan afhjælpe det aktivt.

Hvad er jeres erfaringer? Kan det anbefales at få hjælp igennem fysioterapeut? Har hørt om folk, der har gjort det, men jeg kan, uden at jeg har forstand på det, ikke lige se, hvad en fys skal gøre for mig, hvis hvile og en "udjævning" af brusken er det eneste, der kan hjælpe.

Jeg har, igen uden nogen forstand på emnet, undret mig lidt over, om det er 100% sikkert, at jeg har "biografknæ", som det så også kaldes, eller kan man simpelthen godt bekræfte et problem i knæet uden nogen former for skanning? Jeg fik taget to ultralydsskanninger omkring det værste knæ uden, at der blev fundet noget, inden jeg var hos min ortopædkirurg.

Og kan jeg regne med, at knæene evt. bliver lige så stærke som før?

Jeg har indtil videre droppet squat-dagen og prøver at finde ud af noget at bruge den dag på i stedet - evt. en udstræksdag og/eller øget fokus på min cirkeltræning. Jeg mener ikke at havde kunne mærke smerte i mine knæ efter mine dødløft-dage, så kan jeg stadig dødløfte, nu hvor jeg har droppet squat-dagen?

Håber nogen, kan hjælpe, tak.

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share