Hvad skal jeg gøre ?


Emil Østergaard
 Share

Recommended Posts

Min egen træning (løb, svøm, styrke) mangler fleksibilitet, speed (til dels), koordination, agility, balance og præcision.

Det er dælme noget ineffektiv styrketræning du dyrker så.

Jeg tror ikke der er mange, som er uenige i, at CF er en rigtig god træningsform, når det udføres korrekt. Problemet er som allerede påpeget flere steder ordet "korrekt". Langt de fleste centre har så meget fokus på at få kredsløbsdelen ind i træningen, at teknikken bliver nedprioriteret. At begynde med frived på tid, med under 1 års erfaring i styrketræning er jo helt hovedløst. Squat-challenge er også et glimrende eksempel på hvordan relativ nybegyndere smadre sig selv med elendig teknik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svært ved at tro at det er almen praksis at man i CF miljø prioriterer kredsløbsdelen på bekostning af teknik og sikkerhed.

Jeg har desuden svært ved at se hvorfor det kræver mere end et års erfaring og indlæring at lave cleans/power cleans på tid. Man må da gå ud fra at vægten der bruges i sådan nogle events er noget under ens maks, dermed er skadespotentialet jo også noget mindre.

Link to comment
Share on other sites

Squat challenge har intet med CF at gøre.

Ikke som udgangspunkt. Men CF-miljøet var med til at hype fænomenet gevaldigt.

Polunda: Skadespotentialet er næppe mindre, hvis du tager 50 reps, og de 25 ligner pis. At få et bevægemønster indprintet så godt, at man kan "speed-reppe" tager i min optik flere år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svært ved at tro at det er almen praksis at man i CF miljø prioriterer kredsløbsdelen på bekostning af teknik og sikkerhed.

Jeg har desuden svært ved at se hvorfor det kræver mere end et års erfaring og indlæring at lave cleans/power cleans på tid. Man må da gå ud fra at vægten der bruges i sådan nogle events er noget under ens maks, dermed er skadespotentialet jo også noget mindre.

Tja, jeg er hverken CF eller VL ekspert. Jeg ved bare hvor lang tid VL`erne bruger på teknik træning, især når der er tale om utrænede. Jeg synes folk i tråden glemmer at det er en utrænet 13årig vi har med at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er dælme noget ineffektiv styrketræning du dyrker så.

Jeg kører vist et helt normalt og meget udbredt program med squat, dødløft, bænkpress, military, mave, und so wider. Nogle af øvelserne giver sikkert noget på koordination og fleksibilitet, men jeg syntes ikke at det er meget, og det er de samme ensidige øvelser igen og igen, uge efter uge.

Jeg har gjort squat til singleleg squat af samme årsag bla.

Der er CF og gymnastik i mine øjne langt foran.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel hvad man vil opnå med sin træning. Hvad er mest interessant, at løbe en maraton på 4 timer eller 10k på 35-40 min. Er det fedest at kunne løfte xxxkg eller at kunne tumle sin egen krop i div gymnastiske øvelser.

Tilbage til OP

Start med et simpelt program med push- og pull ups, mave- og rygøvelser og squats. Der er en masse programmer og øvelsesbeskrivelser her på MOL og på nettet i øvrigt. Når øvelserne bliver for nemme kan sværhedsgraden øges på forskellig vis og i sidste ende kan du suplere med vægte enten alm., kettlebells eller sandsække.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share