Sign in to follow this  
Emil Østergaard

Hvad skal jeg gøre ?

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 13 år og er 175 cm høj og vejer 63 kg.

Jeg ønsker hjælp omkring styrketræning til en sixpack.

Jeg ved det ikke ligefrem den årstid hvor man får brug for det men man skal jo starte et sted.

Jeg træner en gang i ugen i motionscenter og lidt hjemme.

Jeg håber i Kan hjælpe mig, på forhånd tak :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke forstået?

Jeg tænker at Salt synes det er en dårlig ide at sætte en 13årig igang med Crossfit. Crossfit er jo ikke just kendt for deres flotte tekniske udførsel af meget kompleske løft, og netop som 13årig giver det rigtig god mening at arbejde med god teknik.

Derfor (bla) er forslaget om at opsøge en Vægtløfter klub bedre, eller helt vælge en anden lidt mere specifik sport hvor fokus ikke er så bredt, og vejledningen derfor bedre.

Men det er bare et bud............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salt, Bygger det på dit indtryk eller faktisk viden? Leder det til flere skader end andre sportsgrene? Er der faktuelt flere skader i CF end andre?

Som en læge sagde om de ekstra ankelskader han så pga inliners, så heller sætte en brækket ankel sammen hist og pist, end at give dem en bypass operation senere i livet.

Der er dårlige klubber, trænere og elever alle steder inden for alle sportsgrene.

CF har også hold for unge.

Som jeg forstår det, er det du nævner en problematik som diskuteres internt i CF miljøet, fordi skylden ikke entydigt kan placeres hos klubben/træneren.

Jeg har ikke selv prøvet CF, men regner med at give det et forsøg inden længe.

Til trådstarter,

Det efterlader i mine øjne atletik og specielt gymnastik som de mest attraktive valg, og specielt ved gymnastikken får man arbejdet overkroppen godt igennem, kropskontrol, balance og mobilitet. Skulle jeg vælge en sport at være startet med dengang, så er gymnastik bestemt en favorit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salt, Bygger det på dit indtryk eller faktisk viden? Leder det til flere skader end andre sportsgrene? Er der faktuelt flere skader i CF end andre?

Som en læge sagde om de ekstra ankelskader han så pga inliners, så heller sætte en brækket ankel sammen hist og pist, end at give dem en bypass operation senere i livet.

Der er dårlige klubber, trænere og elever alle steder inden for alle sportsgrene.

CF har også hold for unge.

Som jeg forstår det, er det du nævner en problematik som diskuteres internt i CF miljøet, fordi skylden ikke entydigt kan placeres hos klubben/træneren.

Jeg har ikke selv prøvet CF, men regner med at give det et forsøg inden længe.

Til trådstarter,

Det efterlader i mine øjne atletik og specielt gymnastik som de mest attraktive valg, og specielt ved gymnastikken får man arbejdet overkroppen godt igennem, kropskontrol, balance og mobilitet. Skulle jeg vælge en sport at være startet med dengang, så er gymnastik bestemt en favorit.

Jeg er i VL miljøet, og har leget lidt med CF et par gange. Vi har ligeledes CF`ere hos os. Og jeg kan afgjort sige at teknik perspektivet fylder for lidt i forhold til kompleksiteten af de løft som de udfører. Jeg ved godt at man forsøger at intensivere teknik træningen, men set i lyset af hvor mange forskellige teknisk svære løft CF træningen består er, er det nok nærmest utopi at tro at man kan lave tilstrækkelig teknik træning inden for alle disse, for alle deltagere. Konceptet er jo hold træning, og min oplevelse er at dem der tiltager kommer med et ønske om at give den fuld smadder i 45min (eller mindre). Hvor det måske i teorien (som i VL verdenen) vil kræve et par år submaksimal træning fokuseret på teknik, teknik og atter teknik, hvilket jo går meget dårligt i spænd med WOD tankerne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er der forskel på at lave VL med et max løft, hvor hele kroppen skal yde sit ypperste i et eneste perfekt løft, eller er det noget andet når man laver 20 gentagelser med en meget lavere vægt?

Det er jo fint nok med hvad du har observeret, men hvis det ikke leder til flere skader, så er det jo ikke et problem. Er der noget evidens for at CF er farligere end anden sport og træning?

Jeg kan se at det lokale CF center udbyder træning for 10-15 årige.

EDIT: post no 700 :-)

Edited by Schroinx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er jo fint nok med hvad du har observeret, men hvis det ikke leder til flere skader, så er det jo ikke et problem. Er der noget evidens for at CF er farligere end anden sport og træning?

Du kunne skrive en besked til RuneB og spørge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når man står og frivender på tid i en halv time, så skal man jo være supermand for ikke at glide ind i en dårlig teknisk form. Jeg er ikke decideret modstander af Crossfit, folk må jo selv bestemme hvad de vil. Faktum er bare, at de fleste, jeg har mødt fra CF er endt med skavanker grundet overbelastning. Jeg har ingen statistik over hvem, der har fleste skader, men det skulle altså ikke undre mig at CF-udøvere har én af de højeste rater.

Og så kan jeg simpelthen ikke se meningen i styrketræning, der er et registeret varemærke udover penge. Det er vel i bund og grund bare "cirkel-vægt-træning".

Edited by JokumS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når man står og frivender på tid i en halv time, så skal man jo være supermand for ikke at glide ind i en dårlig teknisk form. Jeg er ikke decideret modstander af Crossfit, folk må jo selv bestemme hvad de vil. Faktum er bare, at de fleste, jeg har mødt fra CF er endt med skavanker grundet overbelastning. Jeg har ingen statistik over hvem, der har fleste skader, men det skulle altså ikke undre mig at CF-udøvere har én af de højeste rater.

Jeg sidder lige om tænker på om jeg kender nogen løbere uden skader. Alle prøver vel at være skadet på et tidspunkt, når bare at man dyrker noget længe nok. Man derfor er vi ikke holdt op med at løbe. Vi giver heller ikke løberiet skylden for skaderne, men os selv, fordi at vi har overtrænet, ikke lyttet til kroppen etc.

Jeg er ikke for eller imod CF, men mener på den anden side ikke at det skal afskrives pga ammestuesnak og spekulationer. Der må noget mere håndfast på bordet.

Jeg bryder mig ikke om den nærmest religiøsitet der er omkring det og ham fyren som stiftede det. Manglen på selvkritik. Jeg bryder mig ikke meget om de sider, for det er et turn off. På den anden side har CF også nogle fordele. Specielt at det som gymnastik er meget all-round, og ikke så statisk som konventionel styrketræning.

Sandt være sagt, så tør jeg ikke udsætte min egen krop for det, før min knæ er helt ok...

Edited by Schroinx

Share this post


Link to post
Share on other sites

CF som det oftest programmeres er direkte dumt.

Børnetrænere vælges ofte fordi de er glade for børn og ikke fordi de er kompetente.

Ironisk nok vil TS blive en bedre CFer af at starte til vl eller gymnastik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg sidder lige om tænker på om jeg kender nogen løbere uden skader. Alle prøver vel at være skadet på et tidspunkt, når bare at man dyrker noget længe nok. Man derfor er vi ikke holdt op med at løbe. Vi giver heller ikke løberiet skylden for skaderne, men os selv, fordi at vi har overtrænet, ikke lyttet til kroppen etc.

Jeg er ikke for eller imod CF, men mener på den anden side ikke at det skal afskrives pga ammestuesnak og spekulationer. Der må noget mere håndfast på bordet.

Jeg bryder mig ikke om den nærmest religiøsitet der er omkring det og ham fyren som stiftede det. Manglen på selvkritik. Jeg bryder mig ikke meget om de sider, for det er et turn off. På den anden side har CF også nogle fordele. Specielt at det som gymnastik er meget all-round, og ikke så statisk som konventionel styrketræning.

Sandt være sagt, så tør jeg ikke udsætte min egen krop for det, før min knæ er helt ok...

Sandt, jeg står (eller sidder ...) selv med skavanker, uden at være CFer, men som sagt kunne jeg bare forestille mig, at der er flere skader i CF-miljøet kontra VL- eller styrkeløft-miljøet.

Tror også det er den måde, det bliver planlagt og programmeret, der er fejlen i en del af CF-verden - som Fame Boy skrev. De få gange, jeg har været med til CF har det virket som en kæmpe gang vold mod kettlebells, luften eller skamler, som helt klart tager pusten fra dig - men ikke noget, der giver plads til teknik-træning. Min veninde, der træner i en CF-klub siger også, at trænerne stort set ikke har overblik over at hjælpe alle med deres teknik, da det er store hold og netop oftest baseret på tid. Kan ikke huske hendes klub, men kan prøve at spørge ind til navnet. Mener den er ret stor i KBH.

I mine øjne er teknik det vigtigste, og jeg ville aldrig blande kardio-inspireret (Hvis man kan kalde det dét?) træning ind i min teknik-træning i frygt for at miste fokus. Men ok, vil man bare have en sixpack behøves man ikke at stå flere år og øve træk, så foreslår jeg helt klart også gymnastik eller lignende sportsgrene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er der forskel på at lave VL med et max løft, hvor hele kroppen skal yde sit ypperste i et eneste perfekt løft, eller er det noget andet når man laver 20 gentagelser med en meget lavere vægt?

Det er jo fint nok med hvad du har observeret, men hvis det ikke leder til flere skader, så er det jo ikke et problem. Er der noget evidens for at CF er farligere end anden sport og træning?

Jeg kan se at det lokale CF center udbyder træning for 10-15 årige.

EDIT: post no 700 :-)

Den måde man typisk sætter børn og unge til st træne VL har ikke meget med det scenarie du beskriver at gøre. Det er en masse teknik, en masse supplerede øvelser for at arbejde med koordination og fart , og så en masse masse løft for at få programmeret bevægelserne. Det handler meget lidt om at løfte tunge vægte , og rigtig meget om at indøve bevæg baner. Nu taler vi om 13 årige utrænede, og der er signifikant forskel hvis du skruer deres træning tre år frem .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg sidder lige om tænker på om jeg kender nogen løbere uden skader. Alle prøver vel at være skadet på et tidspunkt, når bare at man dyrker noget længe nok. Man derfor er vi ikke holdt op med at løbe. Vi giver heller ikke løberiet skylden for skaderne, men os selv, fordi at vi har overtrænet, ikke lyttet til kroppen etc.

At løb er ikke ligefrem noget jeg vil anbefale folk. Cykling er klart at foretrække.

Jeg er ikke for eller imod CF, men mener på den anden side ikke at det skal afskrives pga ammestuesnak og spekulationer. Der må noget mere håndfast på bordet.

Der er ikke lavet særlig meget forskning i CF, det eneste paper jeg kender er: http://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_Devor_CrossFit_Publication_1.pdf

Hvad fandt de så?

a) at folk bliver i kanon god form af CF.

b) at overraskende mange får overbelastning skader.

Der er nogle problemer med den undersøgelse, men det er det bedste vi har pt.

Mine egne erfaring er at CF er super for motionister i kortere perioder, men det kræver små hold (jo mindre, jo bedre), en dedikeret CF træneren/underviseren med baggrund i VL og selvkontrol, så du ikke lader dig pres når din teknik er dårlig.

Hvis du er seriøs med din træning, er der bedre alternativer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er der en risiko for at få skader i løb men det kan altså også lade sig gøre i cykling. Fodbold og især håndbold hører til sværvægterne i statistikkerne men derfor vil jeg heller ikke fraråde de to sportsgrene.

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

At løb er ikke ligefrem noget jeg vil anbefale folk. Cykling er klart at foretrække.

I cykling skal have udstyr for 10k og så skal man gide sidde på en cykel flere timer i træk. Løb koster et par sko til en plov og det er overstået på en halv time. Cykling er fint, og vil sikkert give færre skader da det ikke er vægtbærende, eller måske giver det nogle andre skader fordi der er flere gentagelser og en anderledes belastning? Jeg kender ikke noget til det.

Løb er ikke farligt i sig selv, men hvis man øger tempo og distance for hurtigt bliver man skadet. Følger man et 0-5km på 12 ugers program er der lav risiko for skader.

Der er ikke lavet særlig meget forskning i CF, det eneste paper jeg kender er: http://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_Devor_CrossFit_Publication_1.pdf

Hvad fandt de så?

a) at folk bliver i kanon god form af CF.

b) at overraskende mange får overbelastning skader.

Der er nogle problemer med den undersøgelse, men det er det bedste vi har pt.

Mine egne erfaring er at CF er super for motionister i kortere perioder, men det kræver små hold (jo mindre, jo bedre), en dedikeret CF træneren/underviseren med baggrund i VL og selvkontrol, så du ikke lader dig pres når din teknik er dårlig.

Hvis du er seriøs med din træning, er der bedre alternativer.

Ang konklusion b, så observerer de:

"A unique concern with any high intensity training program such as HIPT or other similar programs is the risk of overuse injury. In spite of a deliberate periodization and supervision of our Crossfit-based training program by certified fitness professionals, a notable percentage of our subjects (16%) did not complete the training program and return for follow-up testing. While peer-reviewed evidence of injury rates pertaining to high intensity training programs is sparse, there are emerging reports of increased rates of musculoskeletal and metabolic injury in these programs(1). This may call into question the risk-benefit ratio for such extreme trainingprograms, as the relatively small aerobic fitness and body composition improvements observed among individuals who are already considered to be “above average” and “well above average” may not be worth the risk of injury and lost training time."

Så konklusionen er at det er hårdt, også ved kroppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har lige sakse det her fra en CF side:

"They are Cardiovascular and Respiratory endurance, Stamina, Strength, Flexibility, Power, Speed, Coordination, Agility, Balance, and Accuracy."

Man kan diskutere om der er overlap og om alle er lige vigtige, og dermed en diskussion om træningsmål, og hvorfor vi træner.

Hvor mange af de ting opfylder løb? Cykling? Svømning? VL? CF? Gymnastik? MTB? Tri? Badminton? Styrketræning?

Gymnastikken vinder nok igen, som det der kommer tættest på, hvis man vil være lean og mean.

Min egen træning (løb, svøm, styrke) mangler fleksibilitet, speed (til dels), koordination, agility, balance og præcision.

Edited by Schroinx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har lige sakse det her fra en CF side:

"They are Cardiovascular and Respiratory endurance, Stamina, Strength, Flexibility, Power, Speed, Coordination, Agility, Balance, and Accuracy."

Man kan diskutere om der er overlap og om alle er lige vigtige, og dermed en diskussion om træningsmål, og hvorfor vi træner.

Hvor mange af de ting opfylder løb? Cykling? Svømning? VL? CF? Gymnastik? MTB? Tri? Badminton? Styrketræning?

Gymnastikken vinder nok igen, som det der kommer tættest på, hvis man vil være lean og mean.

Min egen træning (løb, svøm, styrke) mangler fleksibilitet, speed (til dels), koordination, agility, balance og præcision.

Jeg har svært ved at gennemskue din pointe. Hvad prøver du at sige?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this