Sign in to follow this  
Gregers TF

Hjælp til ben der vokser forkert

Recommended Posts

I de sidste par år har jeg trænet squat og frontsquat med relativt få reps. Lårene (læs quads) er groet nogenlunde men lidt stolpe-agtigt uden definitioner af betydning.

Jeg trængte til variation og gik over til benpres og leg extensions først med 15 og nu 8 reps.

Vastus Medialis og Rectus Femoris vokser nu super men Vastus Lateralis kryber hurtigere end is i en ovn.

Målet er 50% styrke aht. antrit og acceleration på cyklen og 50% størrelse men både i Lateralis og Medialis

Vil det være i hegnet med en

onsdag der ligner 4x4 / 6x3 / 8x2 / 10x1 i frontsquat plus ca. 3x 6-12 i benpres

og en fredag der ligner 3x8 / 4x6 / 5x5 i backsquat plus 3x >10 i leg extensions?

Forudsætninger:

Jeg har kun de to nævnte dage om ugen til styrketræning.

Min lænd er ikke glad for tung backsquat.

Jeg afskyr og får ikke lavet skæve øvelser som splitsquat.

Så må jeg jo re-overveje :dry:

Hvis jeg kan køre dem som den anden øvelse end squat/frontsquat og holde reptallet oppe ved de 10, kunne jeg måske hutle mig igennem og måske også lære at holde af dem med tiden.

Ser set/rep kombinationen ellers spiselig ud?

Jeg ville gøre som følger:

Dag 1:

Front squat

DL

Dag 2:

Back squat

BSS

På BSS vill jeg holde tempoet kontrolleret og gerne med en pause i bunden. Fokus på bevægelsen over alt andet. Det er helt vildt ubehageligt, men også godt.

Alternativt front squat/RDL og DL/BSS.

Vil tro din oprindelige ide er fin til dig og dit mål. Er tunge squats problematisk så kør tungt i det andet i stedet og lettere i squat. Vil tro at quad belastningen er nogenlunde sammenlignelig i squat og front, da vinkler minder en del om hinanden.