Sign in to follow this  
Mrs K*

Forbrænde mer' fedt?

Recommended Posts

Hej alle!

For snart 11 måneder siden fødte jeg vores dejlige datter! Desværre tog jeg 28-30kg på i løbet og graviditetten, og mangler kun 3,4kg for at komme ned til min før-graviditetsvægt og 5,4kg til det ønskede vægt. Dér hvor de sidste kg sidder fast, er ved maveregionen (side- og mavedeller).

Jeg er begyndt at gå til spinning en gang om ugen, og 2-3 gange om ugen konditions-træner og styrketræner jeg.

F.eks. 25min cardio, 10min roning og sidste 10min ved træningsmaskinerne, hvor jeg træner ryg og mave.

Jeg er 160cm og vejer 59,4kg. Jeg indtager dagligt ca. 1350 kcal.

Som udgangspunkt spiser jeg meget sunde, fiberrige og proteinrige måltider.

F.eks. så min dag således ud:

Morgenmad: Havregryn med skummemælk og lidt kanel over (224 kcal).

Mellemmåltid: 1 banan og 1 æble (172 kcal)

Frokost: To skiver stenalderbrød med to skiver ost og skyr med bær (370 kcal)

Mellemmåltid: Pastasalat (137 kcal)

Aftensmad: Kyllingbryst med masser af grønt (450 kcal)

Igår så måltiderne således ud:

Morgenmad: Yoghurt med banan/pæresmag (low sugar) med all-bran (fuldkorsflager) (229 kcal)

Mellemmåltid: 1 banan og 1 Nupo meal replacement bar (289 kcal) - lige efter spinning.

Frokost: 1 kartoffel, fiskefrikadelle, couscous, skyr, kakao skummemælk og 2 skiver rugbrød (504 kcal)

Mellemmåltid: 1 banan og 1 æble (164 kcal).

Aftensmad: Kyllingbryst og kongerejer med masser af grønt (750 kcal)

Træning: Spinning i 55 minutter - forbrændte 650 kalorier.

Jeg prøver at undgå at indtage kulhydrater dagligt - får pasta, ris eller kartofler hver anden dag.

Jeg drikker for det meste kun vand - hver 4. dag indtager jeg et glas juice eller kakao. Og hver 3. dag kan jeg finde på at drikke Pepsi Max eller Zero.

Mit spørgsmål er så;

Hvordan skal jeg træne for at forbrænde de sidste fedt jeg har rundt om maven?

Edited by Mrs K*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som det er sagt ovenfor, så kan man ikke punktforbrænde. Men hvis du bliver ved med at gøre, som du gør burde det resterende fedt forsvinde. hvis du tager en gang spinning mere om ugen og laver mere styrketræning, vil det gå endnu hurtigere og du kommer visuelt til at se strammere ud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mange tak for jeres svar!

Okay - jeg må styrketræne lidt oftere. Men hvilke øvelser vil I anbefale, og hvor mange sæt af gangen? Det skal siges, at jeg ikke har trænet før, så alt er nyt her :-)

Hvad med cardio og roning? Er det noget jeg burde bruge mindre kræfter på? Spinning kan jeg kun gå til en gang om ugen - desværre :-(

Hvad synes I om min kost?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Næh hvorfor bruge mindre kræfter på kredsløbstræning og roning? Det er da udemærkede træningsformer. Du skal bare lade være med at forfalde til udelukkende at holde intensiteten nede i "Fedtforbrændingszonen" når du træner. Hvis du kommer op og ringe i området omkring 80-85% er der en bonus på kcal forbruget da din krop så og sige tænder for "efterbrænderen" + at din kondition bliver bedre så du kan give den mere gas og flytter grænserne.

Mvh

Søren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kredsløbs træning er guld værd, hvis du vil forbrænde fedt.

Prøv evt. et par dage, at løbe en tur om morgenen, inden du spiser morgenmad. Det behøver ikke være en lang tur. 20 minutters løb hver anden morgen er nok, og hvis du kombinerer det med en nogenlunde fornuftig kost, som jeg kan se du gør, skal du nok tabe det sidste fedt, som du så gerne vil af med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kredsløbstræning er guld værd i forhold til fedtforbrænding - på kort sigt og når man husker at få den lavet.

Styrketræning derimod forbrænder ca. 2/3 så meget under selve træningen, men opbygger også muskler, der på sigt bidrager til forbrændingen - også når man ikke træner.

At fokusere udelukkende på konditionstræning er en kortsigtet løsning - en fordeling på 1/3 kardio og 2/3 styrketræning er klart at foretrække på lang sigt. Det vil også bevirke at du ikke kommer til at se "tynd" og "slasket" ud, men "stram" og "tonet".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mange tak! Føler mig helt motiveret!

Jeg har prøvet at lave en plan over min træning:

Onsdag: bodypump (holdtræning - Bodypump er for dig, der gerne vil både se og mærke resultater. Vi arbejder med simple frivægtsøvelser koreograferet til kanon motiverende musik for at styrke og opstramme alle kroppens muskler).

Er det noget I vil anbefale?

Lørdag: løb + roning og styrketræning på maskiner

Søndag: spinning

Share this post


Link to post
Share on other sites

15min løb, 15min roning og 30min styrketræning - træner kun en time? Er det for lidt eller meget?

Dit lørdagsprogram ser en smule voldsomt ud. Hvor langt tid regner du med at bruge på det?

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håber da, at jeg ror rigtigt.. Strækker mine ben helt ud, og trækker håndtagene så langt tilbage til min ryg er strakt?

Men måske skære ned til to aktiviteter og så veksle lidt fra gang til gang. Har du roet rigtigt eller har du på anden måde lært teknikken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lille update til dags træning. Havde desværre kun 30min i dag..

Jeg løb i 17min. Gnm puls 76% (maks 93%, min 49%). Forbrændt 132 kcal.

Styrketræning ved maskiner i 14min. Gnm puls 66% (maks 83%, min 53%) og har kun forbrændt sølle 76 kcal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Styrketræningen giver en højere efterforbrænding og derfor bør du ikke fokuserer kun på kcal under den type træning.

Gå efter træning, der aktivere mange muskler, frem for isolationsøveler i maskiner.

Squat og dødløft samt bænkpres er gode typer af denne art.

Den øgee muskelmasse du opnår vil bidrage til højere daglig kalorieforbrænding - selv når du sover.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gå efter den træning du synes er sjovest...

Der kan være god fornuft i at lave tung styrketræning, men hvis det ikke siger dig noget at squatte og dødløfte med frie vægte, så brug da tiden i stedet på bodypump, romaskinen, spinning eller hvad der føles godt.

Det du synes er sjovest er også det du bliver ved med i længst tid og det du gør i længst tid vil også være det der skaber den største forbrænding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil selvfølgelig arbejde med frie vægte, da det er sjovest. Men synes bare, at det er ret flovt, når de pumpede fyre er ved vægtene.. Også kommer jeg - halvfed - dinglende over til vægtene.

Så tænkte, om jeg ikke kan lave de forskellige øvelser med en kettlebell?

Jeg takker jer alle sammen for jeres svar. Føler mig helt motiveret!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil selvfølgelig arbejde med frie vægte, da det er sjovest. Men synes bare, at det er ret flovt, når de pumpede fyre er ved vægtene.. Også kommer jeg - halvfed - dinglende over til vægtene.

Så tænkte, om jeg ikke kan lave de forskellige øvelser med en kettlebell?

Jeg takker jer alle sammen for jeres svar. Føler mig helt motiveret!

Du kan da sagtens træne med kettlebells eller med sandsæk det betyder ikke det store.

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

En lille update!

Jeg er begyndt at styrketræne en dag mere - og de dage jeg ikke styrketræner. Træner jeg hjemme med en kettlebell.

Jeg er begyndt at tage frievægte i brug - og er også begyndt at lave bænkpress. De dage, hvor der er for mange fyre ved vægtene, tager jeg brug af maskinerne.

På cirka 23 dage, er min fedtprocent reduceret fra 29,9 til 28,7! Og vægten herhjemme siger 58,1kg! Er virkelig overlykkelig! :-)

Dog er der stadig langt vej endnu. Vil gerne ned på 20-22% :-)

Edited by Mrs K*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this