Steroider i protein pulver?


Polunda
 Share

Recommended Posts

Inden jeg forklarer overskriften, vil jeg lige kort fortælle om min oplevelse. Jeg er 28 år gammel har trænet siden jeg var 15 år, har næsten altid supleret med mere eller mindre protein tilskud og kreatin. For et år siden i forbindelse med en anden undersøgelse fik jeg konstanteret at mit testosteron niveau var lavt 9mmol/L, normalt er mellem 12 og 32 mmol/L frit testosteron var også lavt og lutropin også. Det resulterede så i at jeg siden har afleveret blodprøver hver fjerde måned, det besynderlige er så at de efterfølgende prøver har varieret meget oftes lavt af og til normale niveauer.

Var forleden dag så til endnu en undersøgelse hvor mine værdier var normale. Overlægen spurgte så somom hun var sikker:" du tager noget gør du ikke?" og jeg måtte forklare hende at jeg ikke tager noget udover kosttilskud som alle er købt gennem et site der samarbejder med anti doping Danmark. Det var så her hun (lægen) kom med hendes påstand om at der må være spor af hormoner eller andet der påvirker hormonerne i de kosttilskud jeg tager, da udsving i den grad som, ses hos mig ikke er normale. Hun understregede desuden at hun har mange unge mænd der også hævder ikke at tage andet, som har de samme problemer og at hun er 100% sikker på at det er årsagen.

Jeg sidder nu her og tænker kan det virkelig passe, hvis ja hvilke produkter er det så den er galt med? Jeg kan pga. sites politik desværre ikke fortælle hvilke produkter det drejer sig om. Personligt kan jeg simpelthen ikke tro det, jeg tror lægerne ikke aner hvad der er galt.

Nogen som helst herinde der har hørt om sådan noget før?

Link to comment
Share on other sites

Der var noget om det i nyhederne for ikke så længe siden. Tror det var i august. Nogle undersøgelser havde afsløret steroider i udenlandsk proteinpulver, og selv om det sikkert blev blæst ud af proportioner, kan det jo sagtens være det, lægen har hørt om og ikke undersøgt nærmere. En stor dansk producent var ude og slå fast, at det selvfølgelig ikke fandt sted i deres produkter.

Google er din ven for links til nyhederne om det. :)

Link to comment
Share on other sites

Der var noget om det i nyhederne for ikke så længe siden. Tror det var i august. Nogle undersøgelser havde afsløret steroider i udenlandsk proteinpulver, og selv om det sikkert blev blæst ud af proportioner, kan det jo sagtens være det, lægen har hørt om og ikke undersøgt nærmere. En stor dansk producent var ude og slå fast, at det selvfølgelig ikke fandt sted i deres produkter.

Google er din ven for links til nyhederne om det. :)

Pas på med at bytte om på bordet "kosttilskud" og "proteinpulver".

Polunda: Hvis du køber fra danske sider er der simpelthen ingen chance for at der er TESTOSTERONE i. Produkter i Danmark er skal virkelig gennemtestes.

Link to comment
Share on other sites

Pas på med at bytte om på bordet "kosttilskud" og "proteinpulver".

Polunda: Hvis du køber fra danske sider er der simpelthen ingen chance for at der er TESTOSTERONE i. Produkter i Danmark er skal virkelig gennemtestes.

Jeg mener, at der var tale om proteinpulver men kan selvfølgelig huske forkert. Men i og med at en stor producent af proteinpulver måtte ud og forsvare sine produkter, gik jeg ud fra, at det hang sammen. Som sagt blev det sikkert også blæst ud af proportioner, og det kan da sagtens have handlet om andre kosttilskud, og så blev proteinpulver uforvarende blandet ind i debatten. Der blev spurgt, om nogen havde hørt om sådan noget før, og det var det jeg svarede på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Dine hormonniveauer kan svinge virkelig meget pga stress, dårlig kost, manglende søvn og lignende.

Jeg kender en fyr der (godtnok i England) har fået test på recept ved bevidst at crashe sine niveauer op til tests hos lægen.

Lettere off-topic, men:

Det er utroligt populært blandt PT (især poliquin-disciple) og entusiater at snakke om test-manipulation via kost+træning.

Er der nogen, der kan give et fornuftigt overslag på, hvor stor effekt det reelt set har i det store billede?

Jeg synes der bliver rådgivet umiddelbart ret strikse regler, men hvad hjælper det, at "spise kogt broccoli med græsfodret smør, vildlaks og øko græsfodret okse, dropper kaffe, sover 8 timer, undgår lys 2 timer inden sengetid, vågner blidt alle ugens dage", hvis man fredag tager en enkelt øl?

Hvor store er de værdier, vi 'legalt' kan manipulere med?

Link to comment
Share on other sites

Uden at have gennemtykket den rapport angående doping i kosttilskud, så er jeg ret sikker på at du ikke finder spor af test, tren deca og primo i dit proteinpulver hvis du køber dansk eller engelsk produceret proteinpulver. Køber du amerikanske produkter og er uheldig/heldig :laugh: kunne jeg forestille mig at det er produkter der indeholder ingredienser der tester falsk possitiv eller tvivlsomme ingredienser fra fx. Craze og andre pre-wo produkter. Men igen, det er formentlig kun spor af det, lidt lige som Contadors 0,0000000001 mg clen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, der er langt højere "risiko" for, at diverse kosttilskud indeholder hemmelige stimulanser end steroider. Det skulle være et gammelt knep for at forbrugeren kunne "mærke" en effekt. Tror så nok ikke, at det gælder proteinpulver?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Iøvrigt begyndte jeg at spise noget proteiner pulver vikingerne også spiste og fik udslæt på lænden af det. Nu er det næsten helt væk. Istarten var protein pulver et affalds produkt som man begyndte at sælge til bodybuildere. Ja jeg taler ikke imod brugen af det. Personligt ville jeg hellere spise noget mad med protein i for det mætter, protein pulver mætter ikke.

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt begyndte jeg at spise noget proteiner pulver vikingerne også spiste og fik udslæt på lænden af det. Nu er det næsten helt væk. Istarten var protein pulver et affalds produkt som man begyndte at sælge til bodybuildere. Ja jeg taler ikke imod brugen af det. Personligt ville jeg hellere spise noget mad med protein i for det mætter, protein pulver mætter ikke.

Proteinpulver, som vikingerne spiste? :D

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Anakronisme

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share