hvordan opnår jeg bedre kondi/udholdenhed v løb?


mettess
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har løbet siden juli og i starten fulgte jeg et løbeprogram så jeg langsomt kom op og kunne løbe 30 minutter. Nu går det fint uden og jeg løber ca. 4 km hver 2 dag. Men jeg synes ikke der sker noget, tværtimod føler jeg at jeg, især i starten bliver SÅ forpustet at jeg faktisk må stoppe i et par sekunder eller 2. Jeg løber udenfor og løber ca. 7.40 på en kiloment, så jeg løber altså ikke særlig stærkt! Jeg vil gerne øge mine kilometer, så jeg kommer op på 10 km pr. gang, men som det ser ud nu, kommer jeg jo aldrig videre. Yderligere er jeg begynd at få ondt nederst i mine underben, lige inden anklen og så ned anklen, mest i siderne. Jeg føler at mine ben er 10 kilo tunge og min motivation er godt nok ved at være meget lille. :-(

Er der nogen der kan hjælpe med noget klogt?

Jeg har gode sko, som er købt på baggrund af en løbetest.

Hilsen M

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har løbet siden juli og i starten fulgte jeg et løbeprogram så jeg langsomt kom op og kunne løbe 30 minutter. Nu går det fint uden og jeg løber ca. 4 km hver 2 dag. Men jeg synes ikke der sker noget, tværtimod føler jeg at jeg, især i starten bliver SÅ forpustet at jeg faktisk må stoppe i et par sekunder eller 2. Jeg løber udenfor og løber ca. 7.40 på en kiloment, så jeg løber altså ikke særlig stærkt! Jeg vil gerne øge mine kilometer, så jeg kommer op på 10 km pr. gang, men som det ser ud nu, kommer jeg jo aldrig videre. Yderligere er jeg begynd at få ondt nederst i mine underben, lige inden anklen og så ned anklen, mest i siderne. Jeg føler at mine ben er 10 kilo tunge og min motivation er godt nok ved at være meget lille. :-(

Er der nogen der kan hjælpe med noget klogt?

Jeg har gode sko, som er købt på baggrund af en løbetest.

Hilsen M

Jeg syntes selv du har løsningen i dit indlæg og i min verden lyder det som om at et struktureret program har virket før, så hvorfor ikke finde et og følge igen?

Ang dine tunge ben, kan det godt være du ikke løber stærkt ud fra de km tider du beskriver, men hvis du løber for stærkt ift dit niveau, så tror jeg det er der problemet ligger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min erfaring er, at hvis du løber samme program/samme tempo i en længere periode kan du godt miste motiovationen, det kan blive langtrukkent og du vil føle du ikke opnår nye resultater.

Mit råd ville være, at du måske skulle prøve, at lave interval løb eller finde et nyt program. Det har ihvertfald virket for mig.

Link to comment
Share on other sites

Lav et 4 uges pas på følgende måde: 3 uge. 2 x 10km i roligt tempo. Den sidste km sætter du tempoet lidt op. 1 uge. 5km ligeså hurtig som det kan lade sig gøre, du må ikke kunne løbe bare en km mere bagefter. (er de 5km uoverskuelige, løb 3.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne være du skulle kigge på dit gamle løbeprogram igen. At have lidt struktur omkring løbetræning hjælper mange.

Det kunne også være du skulle prøve at finde nogle nye ruter så du ikke løber den samme tur hver gang.

Det er meget normalt at man føler sig meget forpustet til at starte med, en smule opvarmning (evt starte med gang og roligt øge tempo) kunne være noget du skulle prøve af.

Vær langsigtet. Det tager lang tid at blive en rimelig god løber og stilstand/tilbagefald vil forekomme.

Jeg ved ikke hvordan du har det med at løbe hver anden dag men en mulighed kunne være at nøjes med tre gange om ugen af hensyn til din restitution. kunne være årsagen til dine smerter.

Lav et 4 uges pas på følgende måde: 3 uge. 2 x 10km i roligt tempo. Den sidste km sætter du tempoet lidt op. 1 uge. 5km ligeså hurtig som det kan lade sig gøre, du må ikke kunne løbe bare en km mere bagefter. (er de 5km uoverskuelige, løb 3.

Din distancer skal ikke øges med mere en 10% ad gangen da du ellers risikerer skader lige som tempo og intervaltræning måske ikke er så god i en ide lige nu så vent med det til du kommer ovenpå og føler at løbet er let for dig. Når du føler at benene er til det vil jeg anbefale at du begynder intervaltræningen stille og roligt med lidt "fartleg" hvor du øger dit en smule på kortere distancer. Når du så er i stand til det kan du øge tempo og evt distance lidt af gangen og så begynde på egentlige interval programmer.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share