Springerknæ helbredt på 15 minutter


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

I begyndelsen af året diagnosticerede en fysioterapeut mit venstre knæ som det mest oplagte springerknæ, han længe havde set. Ved en skanning var der flotte farver på skærmen med røde felter (blodårer, nervebaner og hvad ved jeg) alle mulige steder, hvor den slags ikke skulle være.

Han fortalte, at den traditionelle behandling af springerknæ var tung styrketræning to-tre gange om ugen i op til et år. Det samme sagde to læger fra to forskellige sygehuse uafhængigt af hinanden.

MEN...fysioterapeuten fortalte også, at der var en anden mulighed. Nemlig en HVI-behandling, som indebærer indsprøjtning af en saltvandsopløsning i knæsenen. Denne behandling blev kun udført på privathospitaler, men han havde haft succes med at få den udført på seks af sine patienter, som primært var håndboldspillere på eliteniveau.

Efter at have prøvet den traditionelle behandlingsform i et stykke tid uden nogen effekt valgte jeg at prøve HVI (High Volume Injection) behandlingen på Viborg Privathospital. Virkningen var nærmest mirakuløs.

Jeg kunne rejse mig op og gå nogenlunde normalt umiddelbart efter behandlingen, og efter to dage med begrænset gang, en uge uden cykling og to uger uden styrketræning kunne jeg genoptage min hverdag 100 %. Og ved den opfølgende skanning en måned senere var der ikke skyggen af de røde felter på skanningen, som havde været der til overflod før behandlingen. Alt så helt normalt ud, og sådan føltes det også.

Så hvis nogen døjer med springerknæ, er der ingen grund til at lide i 6-12 måneder med den traditionelle behandling. Bedøvelsen gør ondt (det gør sådan noget jo), og selvom indsprøjtningen af vædsken ikke gjorde ondt, var det alligevel ubehageligt. Det føltes, som om noget voksede under huden, hvor der ikke var plads til det, og det var der jo sådan set heller ikke. Men det var et kortsigtet ubehag, og en lav pris for noget, som ser ud til at være en fuldstændig helbredelse på et kvarter.

Prisen er ca. 1.500 kr, og man kan læse mere om HVI-behandlingen her på Henning Langbergs blog: http://henninglangberg.wordpress.com/seneskader-tendons/high-volume-injection/

Link to comment
Share on other sites

HVI'en helbreder ikke dit springer-knæ... Senen som er problemet, ser præcis lige så skidt ud før og efter behandlingen. HVI'en kan derimod effektivt gøre noget ved smerterne som du også beskriver. At betragte HVI'en som en behandling der kan stå for sig selv, er efter min mening forkert.

Link to comment
Share on other sites

SVB>Det er jeg ikke enig i. Jeg har selv set skanningen af min knæsene både før og efter HVI-behandlingen, og det var bestemt ikke det samme billede. Der er en verden til forskel på, om en sene indeholder blodbaner og nerver, eller om den ikke gør, og eftersom tilstedeværelsen af disse elementer er selve definitionen på et springerknæ, kan jeg ikke se, hvordan man kan definere fjernelsen af dem, som andet end en helbredelse.

Link to comment
Share on other sites

SVB>Det er jeg ikke enig i. Jeg har selv set skanningen af min knæsene både før og efter HVI-behandlingen, og det var bestemt ikke det samme billede. Der er en verden til forskel på, om en sene indeholder blodbaner og nerver, eller om den ikke gør, og eftersom tilstedeværelsen af disse elementer er selve definitionen på et springerknæ, kan jeg ikke se, hvordan man kan definere fjernelsen af dem, som andet end en helbredelse.

Kan se jeg lige fik formuleret mig lidt uheldigt i det forgående indlæg. Foruden blodkar og nerver finder du også en inflamationslignende tilstand i senen. I kraft af dette er senen ofte væskefyldt, hvilket på en UL-scanning enten ses som deciderede væskeophobninger og/eller manglende struktur i senen. Det er korrekt at HVI'en, vurderet ud fra en UL-scanning, fører til færre kardannelser, men i forhold til væskeophobning er det min erfaring, og for så vidt også det mest logiske, at HVI'en ikke har nogen effekt.

Jeg er ikke UL-ekspert, men ved dog at der er en del begrænsninger forbundet med brugen af UL til vurdering af tendinopatier af forskellig art.

I kraft af selv at have været igennem forløbet og desuden være uddannet fys, lige om hjørnet, holder jeg stadig fast i at HVI'en ikke bør stå for sig selv...

Link to comment
Share on other sites

Kan du linke til nogen steder, der udfører behandlingen (udover Viborg)? Jeg kan ikke rigtig finde noget :).

Det kan jeg desværre ikke, men måske SVB vil oplyse, hvor han fik sin behandling? Det var vist et sted på Sjælland.

I kraft af selv at have været igennem forløbet og desuden være uddannet fys, lige om hjørnet, holder jeg stadig fast i at HVI'en ikke bør stå for sig selv...

Det bekræftes i Henning Langbergs blog: "Dr. Otto Chan, som har udviklet metoden, understreger, at det er uhyre vigtigt for resultatet, at genoptræningen efter HVI er meget styret. Ellers er Dr. Chan’s erfaringer, at resultatet ikke er helt så godt."

Den fysioterapeut, som henviste mig til behandlingen, fortalte, at man ved metodens introduktion i Danmark sendte patienterne direkte tilbage til fuld aktivitet, men at man idag har lært, at det er vigtigt med en genoptræningsperiode, hvis man skal tilbage til en situation, som belaster knæet meget. Som det f.eks. er tilfældet for nogle af denne fysioterapeuts patienter, som er elitehåndboldspillere.

Måske et helt vildt spørgsmål, men kan denne behandling tænkes at heldbrede/lindre tennis-albue og des lignende?

Jeg mener at have læst et sted at metoden også kan bruges til bl.a. tennisalbuer, men jeg kan desværre ikke finde det sted igen. Så det vil nok være sikrest at spørge et sted, hvor de bruger metoden. F.eks. i Viborg eller der hvor SVB fik udført sin behandling.

Her er et link til Henning Langbergs blog om HVI-metoden. Det har ham som importerede HVI-behandlingen fra England: http://henninglangberg.wordpress.com/2011/11/20/rasmus-henning-nu-med-high-volumen-injection/

Link to comment
Share on other sites

Er der dokumentation for virkningen?

Dokumentation af bivirkninger etc?

Hvorfor udbydes den ikke af det offentlige sundhedssystem?

At du føler det har virket for dig er interessant, men ikke dokumentation for en evt. virkning.

Jeg bliver altid lidt skeptisk når noget er nyt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg blander mig lige:

HVI er enormt effektivt på springer knæ og achillessene. Skyldes skaden at man dyrker meget sport, er det selvfølgelig vigtigt stadig at genoptræne, da senen ikke bliver stærkere af HVI.
HVI udføres bla på Gildhøj i Brøndby, som noget nyt. Ellers er det noget der hedder Boesen Diagnostics.

MHT tennis albue: jeg spurgte engang selv Henning Langberg om det kunne bruges til albuen, hvilket han ikke ville anbefale. Noget med smal led spalte og at det bare var et dårligt område at bruge det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share